سیاسی

انقلاب اسلامی هویت بانوان را احیا کرد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بانوان انقلابی، به شدت تشنه فجر و گشایشی بودند که بتوانند به راحتی فعالیت داشته و بستری برای حرکت های عادلانه آنها فراهم شود تا هویت پایمال شده خود را به دست آورند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بانوان انقلابی، به شدت تشنه فجر و گشایشی بودند که بتوانند به راحتی فعالیت داشته و بستری برای حرکت های عادلانه آنها فراهم شود تا هویت پایمال شده خود را به دست آورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، لاله افتخاری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در نشست تبیینی روز روشنایی که با محوریت نقش زنان در انقلاب اسلامی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب، گفت: در دوران طاغوت زنانی که می خواستند با حفظ حجاب و انجام تکالیف اولیه شرعی خود، خدماتی داشته باشند، با تهدیدها و محرومیت ها روبرو بودند.

وی افزود: حق است که بعضا گفته می شود انقلاب ما انقلاب چادرها بود. البته خانم های غیر چادری هم در عرصه این پیروزی حضور داشتند ولی چادری ها به دلیل محدودیت هایی خاص، به شدت تشنه فجر و گشایشی بودند که بتوانند به راحتی فعالیت داشته باشند و بستری برای حرکت های عادلانه آنها نیز فراهم شود تا هویت و شخصیت پایمال شده خودشان را به دست آورند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: همان طور که امام راحل فرمودند، "سربازان من در گهواره ها هستند"، این گهواره ها را گهواره جُنبان ها که همان مادران بودند با حضور در روضه ها، حسینیه ها و فاطمیه ها به حرکت درآوردند. این بانوان بودند که کاخ شاهنشاهی زمان خودشان را به لرزه درآوردند.

وی بیان داشت: الگوی اصلی حرکت، فاطمیه بود که با حرکت زینبیه تا پیروزی انقلاب ادامه پیدا کرد. در شهرهای دیگر مثل مشهد، حرکت اول از سوی بانوان بود. زمانی که مردان احساس کردند حرکت خیلی جدی است، به کمک و همیّت این مردان غیور، حرکت انقلاب به پیروزی رسید. انقلاب ما اگر چه حسینی بود ولی در آن، زینبی ها، الگو و الهام بخش بودند. از این جهت است که در تداوم انقلاب، بانوان باید خودشان را سهیم، موثر و مسؤول بدانند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در جنگ جهانی دوم به جهت حضور مردان در جنگ و از طرفی به دلیل تعطیل نشدن کارخانه ها و برای جذب بانوان به کار، تشویقی هایی قرار می دادند که یا درآمد آنها ناچیز بود یا باید به حساب شوهران و پدرانشان واریز می شد. هنوز هم این نگاه تبعیذآمیز در آن کشورها وجود دارد.

افتخاری در پاسخ به این سوال که بانوان جوان در زمان های پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، دغدغه رسیدگی به فعالیت های اجتماعی در کنار وظایف همسری و مادری را چطور مدیریت می کردند، گفت: بانوان توان مدیریت چند کار را در یک زمان دارند، البته اقتضائات زندگی هر کسی، خاص خودش است. در هر شرایطی، بانوان باید امور را به صورت فرعی و اصلی اولویت بندی کنند. همان طور که می دانیم حضرت زهرا(س) پس از تقسیم کار از سوی پیامبر(ص) خوشحال می شود که کارِ خانه به ایشان اختصاص می یابد و می فرمایند پیامبر قطعا چیزی جز وحی نمی گویند.

وی افزود: بانوان و مادران باید رسالت اصلی خود را مدنظر قرار دهند و در این راه، پدران، برادران و شوهران شان به کمک آنها بیایند تا بتوانند رسالت خود را به درستی به سر منزل مقصود برسانند. اگر در کنار این کارهای اصلی، توان داشتند کار بیرون را هم انجام دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تربیت نسل، کاری بی بدیل است که قبل از آن توجه به همسر باید در اولویت قرار بگیرد. باید الگوها و سبک زندگی صحیح به جوانان آموزش و تاثیرات توجه به کانون گرم خانواده به آنها نشان داده شود. از طرفی مسؤولان نیز باید بانوان شاغل را جهت موفقیت هر چه بیشتر هم در محیط کار و هم در محیط خانواده حمایت کنند.

https://shoma-weekly.ir/dWpWzn