سیاسی

انقلابی عمل کردن یعنی اقامه احکام اسلام در همه ابعاد

این روحیه انقلابی نیست که بگوییم این نظام اسلامی است و ترویج اسلام به دست دولت است، و دولت نیز بگوید وظیفه روحانیت است و به ما ربطی ندارد؛ همان گونه که برخی از مسئولان صریحا گفته اند که نسبت به دین مردم مسئولیتی نداریم؛ بلکه مسئولیت ما تأمین خوراک آن هاست! حتی وزیر ارشاد اسبق صریحا گفت که دین ربطی به ما ندارد، و اگر عنوان وزارتخانه، دارای پسوند اسلامی است، از باب تشریفات است .
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم گرامیداشت حماسه یوم الله نهم دی، ضمن گرامیداشت این حماسه عظیم گفت:اولین و کمترین وظیفه ما این است که دستاوردهای این انقلاب را حفظ کنیم؛ چه قدر باید بی عرضه باشیم که نتیجه خون صدها هزار شهید را به باد بدهیم!

علامه مصباح گفت: این اثری است که امام (ره) با نهضت و انقلابش، در آن سوی دنیا گذاشته است و ما هنوز قدر امام (ره)، انقلاب و شهدایمان را نمی دانیم.

وی با اشاره به این که اولین خطر در انجام این وظایف خطر تحریف فکر امام (ره) است، ادامه داد: اولین کاری که امام (ره) کرد این بود که فکر مردم را تصحیح کرد، و آن ها را متوجه وظایف اجتماعی شان کرد؛ در واقع تحولات سیاسی و نظامی و نظایر آن، بعد از تحول فرهنگی و فکری به وجود آمد. لذا این فکر را نباید فراموش کرد؛ و برای انجام این مسئولیت باید فداکاری کرد و از فکر و مال و جان در این راه هزینه کرد.

وی با اشاره به این که امام (ره) نمونه کامل یک انقلابی بود، ادامه داد: مقام معظم رهبری که امروز سکان هدایت انقلاب به دست ایشان است و آسیب ها و خطرات آن را به خوبی می شناسند، دائم بر انقلابی بودن مردم، حوزه ها، دانشجویان و مسئولان تأکید میکنند؛ در واقع خطری که انقلاب را تهدید می کند، فاصله گرفتن از روحیه انقلابی است؛ امام «ما می توانیم» و فداکاری و احساس مسئولیت را به ما یاد داد، و این در مقابل تنبلی، وارفتگی و «ما نمی توانیم» و «به من چه» است.

علامه مصباح یزدی افزود: این روحیه انقلابی نیست که بگوییم این نظام اسلامی است و ترویج اسلام به دست دولت است، و دولت نیز بگوید وظیفه روحانیت است و به ما ربطی ندارد؛ همان گونه که برخی از مسئولان صریحا گفته اند که نسبت به دین مردم مسئولیتی نداریم؛ بلکه مسئولیت ما تأمین خوراک آن هاست! حتی وزیر ارشاد اسبق صریحا گفت که دین ربطی به ما ندارد، و اگر عنوان وزارتخانه، دارای پسوند اسلامی است، از باب تشریفات است .

وی ادامه داد: اگر این طرز فکر بازگردد، و ما نیز به جای انجام مسئولیت، تنها به دنبال این باشیم که مدّ ولاالضالین را چه طور تلفظ کنیم و نه بیشتر، در آن صورت، انقلاب از بین رفته است، چرا که انقلاب اسلامی یعنی اقامه کردن احکام اسلام در همه ابعاد، و انقلابی عمل کردن یعنی به دنبال این هدف بودن و حاضر بودن برای حتی دادن جان در این راه.

این فیلسوف و متفکر اسلامی با طرح این سؤال که شرط عدم احتمال خطر در امر به معروف و نهی از منکر، مربوط به کجاست، ادامه داد: آیا این شرط حتی در جایی که اصل اسلام و انقلاب در خطر است هم میشود؟ امام (ره) هم در درس فقه خود، و هم در سخنرانیهایشان تصریح کردند که در برخی امور حتی تقیه نیز کارآیی ندارد، و در جایی که دین و ضروریات دین در خطر باشد، باید مقاومت کرد، ولو این که جانها در این راه فدا شود؛ لذا امام فرموده بود: «امروز تقیه حرام است؛ ولو بلغ ما بلغ»؛ یعنی حتی اگر کشته ها و خون های فراوانی ریخته شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که نباید دنبال توجیه کردن تنبلی خود باشیم ، چون با انقلابی بودن نمی سازد، ادامه داد: امام (ره) بارها آیه «قل انما اعظکم بواحده ان تقومو لله مثنی و فرادی» را تلاوت می کردند؛ زیرا خدا اگر بخواهد یک موعظه بکند، این چنین می گوید که هم تنهایی و فردی و هم گروهی و دسته جمعی، برای خدا قیام کنید؛ یعنی کار فردی و گروهی را تنها با انگیزه خدایی انجام دهید؛ موعظه خداوند، امام (ره) و شهدا برای ما همین یک جمله است؛ بیایید آن را انجام دهیم.

https://shoma-weekly.ir/pYvVc0