بین الملل

انقلابیون بیداری اسلامی رسانه ندارند

انقلابیون ما رسانه ندارند، اگر انقلابیون یمن صاحب رسانه باشند، به طور یقین فشارهای بین المللی علیه نظام یمن بیشتر خواهد شد.
گفت وگو:فواد عبادی- عزل دولت هم نتوانست خیزش مردم یمن به رهبری انصارالله را متوقف کند. دلیلی آشکار بر رد ادعای سهم خواهی حوثی‌ها از حاکمیت. جریان بیداری اسلامی هر چند با دسیسه غرب و مرتجعین عرب، در کشورهای عربی آفریقا به انحراف کشیده شده، اما این موج در یمن به صراط مستقیم خود بازگشته است. دکتر عصام العماد فعال یمنی وکارشناس مسایل سیاسی و تاریخی که با عنایت اهل بیت (علیهم السلام) از فرقه وهابیت به مذهب شیعه اثنی عشری هدایت شده است پاسخگوی ما در مورد حوادث اخیر یمن بود. وی با اشاره به اینکه عمده رسانه‌های فعلی یمن از سوی آل سعود تغذیه می‌شود، نداشتن رسانه را یکی از کاستی‌های انقلابیون در جریان بیداری اسلامی می‌داند.

آقای دکتر! چه شده که در قیام اخیر عموم مردم یمن از مذاهب و اقوام مختلف با گروه حوثی‌ها همراه شده‌اند؟

عمده دلیل اعتراضات علیه دولت یمن این است که مردم احساس می‌کنند که انقلاب قبلی منحرف شده است، دولت فعلی از جانب یمنی‌ها انتخاب نشده است و همین طور هم است، عربستان با همدستی کشورهای مخالف یمن، انقلاب پیشین را منحرف کرد، هم اکنون هم شاهد آن هستیم که یمنی‌ها دوباره به سرپرستی و زعامت حوثی‌ها قیام کرده‌اند، به نظر من فرهنگ مردم باعث شده است که یمنی‌ها با حوثی‌ها همراه شوند، حوثی‌ها جزئی از این مردم هستند و شهروند یمنی به حساب می‌آیند، منظور از فرهنگ وحدت و هم دلی مردم است، هم اکنون شاهد وحدت و هم دلی مردم یمن هستیم، در انقلاب قبلی متأسفانه مردم وحدت و هم دلی نداشتند، و به همین علت انقلاب از دستان آن‌ها سلب شد.

مردم یمن می‌دانند که حوثی‌ها به دنبال قدرت نیستند، حوثی‌ها به دنبال استقلال کامل یمن هستند، به وضوح می‌توان دریافت که هم اکنون مردم یمن به بیداری اسلامی رسیده‌اند و با حوثی‌ها همراه شده‌اند.

آیا نظام حاکم به خواسته‌های شهروندان یمن تن نمی‌دهد؟

دلیل بیشتر شدن اعتراضات همین است، دولت فعلی بهایی به خواسته‌های شهروندان یمن نمی‌دهد، مردم به خوبی می‌دانند که نظام حاکم کاملاً به خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها بی‌تفاوت است و به همین دلیل، اعتراضات را افزایش داده‌اند. اعتراضات مردمی یمن کاملاً مستقل است و هیچ ارتباطی با خارج ندارد و مردم در این اعتراضات، درپی رساندن خواسته‌های مشروع خود به مسئولان هستند. دولت یمن ناکارآمد است و به ناتوانی در ریشه کنی فساد اذعان می‌کند و چاره‌ای به جز پذیرفتن خواسته‌های مردم ندارد.

نظام حاکم، چندین مرتبه معترضین را تهدید کرد، نیروهای امنیتی چندین مرتبه به مردم حمله ور شده‌اند، تعدادی زخمی و یا حتی به شهادت رسیده‌اند، به نظر شما سرانجام این انقلاب چه خواهد شد؟

اعتراضات مردم علیه نظام حاکم حقیقتی تلخ برای سران یمن است، نظام فعلی همانند نظام حاکم سابق اقدام به سرکوب مردم کرده است، متجاوزان و رژیم سابق یمن به زیرپا گذاشتن امت و تسلط کامل بر آن‌ها از منظر طایفه‌ای دل بسته بودند تا با این کار شهروندان یمنی را از بین ببرند. یک دلیل برای این تجاوزگری‌ها این بود که رژیم سابق از حمایت سیاسی بین المللی و منطقه‌ای برای تجاوزگری خود برخوردار بود، رژیم کنونی هم به تبع رژیم سابق قصد سرکوب مردم را دارد.

ملت یمن قیام نکرده است تا ژنرال علی محسن الاحمر را جایگزین علی عبدالله صالح نماید. الاحمر دست راست عبدالله صالح بود و مردم قیام نکردند که نیروهای بانفوذ دیگری را به جای نیروهای بانفوذ دیگری که بخشی از رژیم عبدالله صالح بودند، بگذارند.

مردم مسالمت آمیز اعتراضات خود را شروع کرده‌اند، ولی رژیم هم اکنون مردم را متهم به حمله به سفارت‌ها و سازمان‌های دولتی کرده است، هیچ توجیهی وجود ندارد که رژیم اقدامات جنایتکارانه‌ای علیه مردم داشته باشد و مردم را هدف قرار دهند.

جناب العماد! رژیم حاکم مدعی شده است که تظاهرات کنندگان به طرف پایتخت درحرکت هستند، حوثی‌ها به دنبال تسخیر صنعا پایتخت یمن هستند؟ به نظر شما حوثی‌ها به دنبال تسلط بر یمن هستند؟

سید عبدالملک حوثی در سخنان اخیر خود افزود که حرکت به طرف صنعا ادعا است، زیرا که حوثی‌ها در صنعا حضور دارند و پیروان این گروه اعتراضات را رهبری می‌کنند. حوثی‌ها به دنبال ریاست در یمن نیستند زیرا که چندین بار از تمامی گروه‌های سیاسی درخواست آشتی ملی کرده‌اند، اگر حوثی‌ها به دنبال خشونت بودند بعد از جنگ صعده که بیش از ۶۰۰ زن و کودک به شهادت رسیده‌اند به طرف پایتخت حمله می‌کردند و نظام سابق را سرنگون می‌کردند، حوثی‌ها به دنبال ایجاد یک دولت واقعی برای یمن هستند.

نقش عربستان سعودی در منحرف ساختن این انقلاب چیست؟

باتوجه به تحصیلات عالی من در عربستان، بنده سیاست عربستان، علیه یمن را به خوبی می‌دانم، هم اکنون سایت‌های یمنی فاش کرده‌اند که فعالیت و رفت وآمدهای دیپلمات‌های عربستان در یمن، بسیار زیاد شده است، بدون شک دیپلمات‌های سعودی با رفت و آمد به سفارت‌های آمریکا، انگلیس و آلمان، به دنبال منحرف ساختن انقلاب فعلی است، چرا که حوثی‌ها را شیعه می‌دانند. آل سعود دشمن سرسخت حوثی‌ها است، بدون شک اگر عربستان نتواند انقلاب یمن را منحرف کند از طریق عملیات نظامی وارد عمل خواهد شد.

نقش دولت یمن برای عربستان مهم است، اگر دولت یمن سرنگون شود و یک دولت مردمی تشکیل شود بدون شک عربستان از دولت جدید هراس خواهد داشت، فلذا عربستان به دنبال منحرف ساختن انقلاب است.

باتوجه به محبوبیت روز افزون حوثی‌ها در میان شهروندان یمنی، سلفی‌های این کشور از تکفیری‌ها خواستند با همکاری آل سعود وارد عمل شوند! به نظر شما آیا گروهک‌های تروریستی می‌توانند بر یمن چیره شوند؟

، خیر؛ گروهک‌های تروریستی نمی‌توانند در یمن نفوذ کنند زیرا که مردم با حوثی‌ها همراه شده‌اند، همراهی مردم یمن با حوثی‌ها تا به این حد تاکنون سابقه نداشته است، از سویی اغلب حوثی‌ها مردمانی جنگجو هستند، عربستان با تمامی امکانات نظامی‌اش نتوانست حوثی‌ها را از میان ببرد، گروهک‌های تروریستی از حوثی‌ها هراس دارند، اگر دقت کنید در گذشته فعالیت‌های تروریستی اغلب در مناطق جنوبی یمن و به دور از حدود حوثی‌ها صورت می‌گیرد، ولی هم زمان با آغاز حرکت مردمی، گروه‌های تکفیری با همکاری عربستان سعودی تاخت و تازهای خود را در شمال یمن آغاز کرده‌اند.

گروه‌های تکفیری در چندین منطقه در استان الجوف با ایجاد سنگر و استحکامات نظامی با نیروهای امنیتی شهرهای الغیل و براقش و همچنین با مردم منطقه الجوف که وابسته به جنبش انصارالله (حوثی‌ها) هستند، درگیر شده‌اند.

علی‌رغم میانجیگری‌های انجام شده تا کنون توافقی برای آتش بس حاصل نشده و منابع یمنی معتقدند که عربستان سعودی با حمایت از گروه‌های تکفیری قصد دست اندازی به استان ثروتمند و نفت خیز الجوف را دارد، تروریست‌ها بدانند که نمی‌توانند بر یمن چیره شوند و ان شاالله شاهد شکست آن‌ها و حامیان آن‌ها باشیم.

کشورهای عربی موافق نظام، مدعی شده‌اند که حرکت فعلی مردم از خارج یمن تغذیه می‌شود! نظر شما چیست؟

همه می‌دانند که خواسته‌های شهروندان یمنی، درست است و مردم یمن حق اصلاحات را دارند، دلیل این اکاذیب و طعنه‌ها به انقلاب یمن حوثی‌ها هستند، سران کشورهای عربی حوثی‌ها را نمی‌خواهند و به کذب این سخنان و اخبار را نشر می‌کنند تا که انقلاب فعلی را مردمی نشان ندهند.

سایت احرار الحجاز وابسته به انقلابیون عربستان در یک تحلیل نوشته است که عربستان از تشیع در یمن هراس دارد! جناب دکتر نظر شما در خصوص این تحلیل کوتاه چیست؟

ریشهٔ سیاست داخلی و خارجی عربستان وهابیت است، مشخص است که سران این کشور از تشییع متنفر است، هم اکنون اوضاع منطقه را مشاهده می‌کنیم، پشتیبانی مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه و عراق از کیست؟ از عربستان است، آل سعود می‌داند که در عراق و سوریه شکست خورده است، به دلیل شکست خوردن تروریست‌ها، اکنون و به ظاهر آل سعود سیاست خود را تغییر داده است، به ظاهر مفتی عربستان از داعش و امثال این گروه‌ها برائت جسته است.

فتنهٔ جهان اسلام از عربستان است، آل سعود با خود می‌اندیشد که اگر در یمن شیعیان به پست‌های سیاسی برسند دیگر کار عربستان در منطقه تمام است، زیرا که یمن برای عربستان از موقعیت حساسی برخوردار است.

به همین دلیل است که آل سعود دیگر نمی‌تواند شاهد انقلاب یمنی‌ها باشد و حاضر است با پرداخت هزینه‌های گزاف این انقلاب را منحرف سازد.

هم اکنون اغلب رسانه‌های یمنی اعتراضات را می‌کوبند و حتی مدعی می‌شوند افراد معترض یاغی هستند! مگر اغلبیت مردم یمن اعتراض نکرده‌اند، پس چرا سیاست رسانه‌های کشور یمن بر علیه مردم است؟

متأسفانه، رسانه‌های یمن از سیاست نظام حمایت می‌کند، و سیاست نظام‌‌ همان سیاست آل سعود است، بسیاری از رسانه‌های یمنی از آل سعود بودجه می‌گیرند و اگر هم اکنون به آن‌ها مراجعه شود به هیچ عنوان اتفاقات و حوادث جاری را پوشش نمی‌دهند.

انقلابیون ما رسانه ندارند، اگر انقلابیون یمن صاحب رسانه باشند، به طور یقین فشارهای بین المللی علیه نظام یمن بیشتر خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/FY3pyP