سیاسی

انعکاس مشکلات مردم، ضامن موفقیت بیشتر حزب مردمی

محمدعلی امانی گفت: نامزد ما در صحنه انتخابات ریاست جمهوری به‌خوبی توانست مسائل مبتلا به اجتماعی را تبیین کند. ما در انتقال پیام و گفتمان مؤتلفه اسلامی به جامعه موفق بوده‌ایم، ولی رویکرد آینده تشکیلات باید به‌گونه‌ای باشد که مشکلات عامه مردم را مطرح کند تا بتواند موفق‌تر عمل کند.
هزارمین شمارگان ارگان حزب مؤتلفه اسلامی در شرایطی منتشر می‌شود که این نشریه طی بیست سال به‌رغم مشکلات متعدد منظم، هفتگی و بدون وقفه منعکس‌کننده مواضع صریح و شفاف دبیرکل و اعضای شورای مرکزی بود. خبرنگار شما در این باره با محمدعلی امانی، دبیر اجرایی حزب موتلفه اسلامی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

محمدعلی امانی در ابتدای صحبت گفت: ایام هفته کرامت، خصوصاً ولادت معصومه(س) و ولادت آقا امام رضا(ع) را محضر همه کسانی که با نشریه «شما» ارتباط دارند و آن را مطالعه می‌کنند و آحاد مردم عزیزمان تبریک می‌گویم و امیدوارم این عید بر همه عزیزان مبارک باشد. همچنین به دبیرکل و اعضای محترم شورای مرکزی و اعضای حزب در سراسر کشور تبریک عرض می‌کنم که با اقتدار نسبی توانمندیشان را با حضور حزب مؤتلفه اسلامی در صحنه سیاسی کشور و انتشار نشریه‌ای هفتگی و بدون تعطیلی نشان دهند و علی‌رغم همه مشکلاتی که حزب داشت مؤتلفه اسلامی توانست گفتمانش را به جامعه و ملت شریف ایران منتقل و دیدگاه‌های حزب را به صورت گفتمان مطرح کند.

وی در خصوص ضرورت تبیین مواضع حزبی خاطرنشان ساخت: حزب نهاد متصل به پشتوانه مردم است و اقتدارش را با اتکا به نیروهای عضو یا طرفدار در صحنه سیاسی کشور به صورت مطرح کردن مواضع اعلام می‌دارد. لذا ضرورت دارد حزب به عنوان یک جایگاه مردم‌نهاد بتواند همه‌روزه نسبت به اتفاقاتی که در سطح جامعه می‌افتد موضع بگیرد و دیدگاه‌هایش را برای راهبرد نظام اسلامی به صورت دقیق مطرح کند. الحمدلله مؤتلفه اسلامی در طول سالیانی که ارگان داشته توانسته به‌طور منظم مواضع و دیدگاه‌های تشکیلاتیش را با مشورت‌هایی که در سطح شورای مرکزی و دبیران انجام داده و نشأت گرفته از نظرات حزبی در حوزه‌ها و تشکیلات شهرستانی و استانی است منعکس کند.

عضو شورای مرکزی حزب افزود: اینکه حزبی بتواند دیدگاه‌هایش را در هر اتفاقی که می‌افتد بیان کند و حرف برای گفتن داشته باشد، یکی از نکات مثبت آن است و بحمدالله مؤتلفه اسلامی در این زمینه موفق بوده است. اینکه حزب نسبت به وقایعی که رخ می‌دهند موضع نداشته باشد اصلاً حزب نیست. حزب باید بتواند در موضوعات مختلف مواضعش را اعلام کند که حزب مؤتلفه اسلامی در این خصوص به‌خوبی عمل کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که «هفته‌نامه «شما» چه رویکردی را در پیش بگیرد تا مخاطب عام را بیشتر به سمت خود جذب کند؟» اظهار کرد: ما معتقدیم چنانچه مواضعمان را دقیق، رسا و شفاف مطرح کنیم مردم به این تشکیلات اعتماد می‌کنند و با ایجاد این اعتماد هم دیدگاه‌هایشان را دقیق‌تر به حزب منتقل و هم مواضع تشکیلات را با دقت بیشتری پیگیری می‌کنند. با این اوصاف نشر این مواضع در بدنه جامعه برد بیشتری خواهد داشت.

امانی در خصوص اینکه بازگو ساختن دغدغه‌های مردم می‌تواند عاملی در جذب آنها به حزب مؤتلفه اسلامی شود، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم جامعه مسائل اقتصادی است. اگر حزب در مورد مسائل اقتصادی موضع مقتدرانه بگیرد و پایش بایستد و بتواند دیدگاهش را تبیین کند و حرف‌هایش را بزند می‌تواند خیلی اثرگذار باشد. در انتخابات دیدیم جاهایی که نامزد حزب شفاف، دقیق و متقن صحبت کرد اقبال اجتماعی به ایشان بیشتر شد.

وی یادآور شد: اصولاً باید نکته‌ای را مد نظر داشته باشیم که بعضی از دغدغه‌های ما حزبی‌ها فارغ از دغدغه‌های مردم است. باید به دنبال شناسایی دغدغه‌های مردم باشیم و آنها را مطرح کنیم و کمتر به دغدغه‌های خودمان بپردازیم. حزب می‌تواند چنین جایگاهی باشد که بیشتر دغدغه‌های مردم را پیگیری کند.

عضو شورای مرکزی مؤکداً گفت: حزب مؤتلفه اسلامی می‌بایست دغدغه‌های مردم را بررسی کند و برای آن راهکار داشته باشد و اگر اشکالاتی هست صریح و شفاف مطرح کند. این امر می‌تواند موجب اعتماد آحاد جامعه چه عضو، چه طرفدار حزب و چه کسانی شود که عضو حزب نیستند، ولی در جامعه دینی هستند و معتقدند باید جایگاهی باشد که حرف آنها را به حاکمیت و دولت منتقل کند. برایشان هم خوشایند است که حزب مؤتلفه اسلامی بتواند حرف‌هایشان را به گوش دولتمردان، صاحبان قدرت و کسانی که در مصدر امور هستند منتقل سازد.

وی در خصوص دغدغه‌هایی که ممکن است حزب داشته باشد و مردم نداشته باشند تبیین کرد: نمونه‌اش مسائل سیاسی است که می‌بایست جزو دغدغه‌های یک حزب باشد. در حالی که ممکن است برای مردم اولویت نباشد. مشکلات روزمره مردم که همه روزه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و بایستی مسئولین امر بدان‌ها رسیدگی کنند، از جمله مسائلی است که حزب مؤتلفه اسلامی به عنوان یک حزب مردمی باید به آنها بپردازد. مهم‌ترین دغدغه مردم مسائل اقتصادی است. امروز رفع مشکلاتی که سر راه تولید، اشتغال، معیشت و... مردم وجود دارد وظیفه تعدادی از نهادها و دستگاه‌هاست که باید برای رفع آنها بکوشند.

امانی در ادامه اضافه کرد: البته مسائل سیاسی هم جزو دغدغه‌های مردم است و حزب باید به آنها بپردازد، اما مشکلات روزمره زندگی مردم باید در اولویت حزب در موضع‌گیری شفاف باشد و حزب در این خصوص وارد شود. خوشایند مردم پرداختن به اولویت‌های آنها از لسان تشکیلاتی است که مورد اعتماد روحانیت و حاکمیت است. ان‌شاءالله بدان‌ها توجه شود و با اتخاذ مواضع، برگزاری نشست‌ها و حضوری که در صحنه سیاسی کشور داریم بتوانیم روز به روز از مشکلات مردم بکاهیم و با شفافیت در مواضع گره‌های آنها را باز کنیم.

وی در خصوص عملکرد موفق حزب در انعکاس دغدغه‌های مردم ابراز امیدواری کرد و افزود: نامزد ما در صحنه انتخابات ریاست جمهوری به‌خوبی توانست مسائل مبتلا به اجتماعی را تبیین کند. ما در انتقال پیام و گفتمان مؤتلفه اسلامی به جامعه موفق بوده‌ایم، ولی رویکرد آینده تشکیلات باید به‌گونه‌ای باشد که مشکلات عامه مردم را مطرح کند تا بتواند موفق‌تر عمل کند.

https://shoma-weekly.ir/emgS7n