بین الملل

انحلال کنست؛ اولین پس لرزه جنگ غزه

اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی از اواخر جنگ اخیر غزه آغاز شد. شگفتی صهیونیست‌ها از مقاومت ملت فلسطین و موشک باران گسترده سرزمین‌های اشغالی با موشک‌های مقاومت منجر به آغاز انتقادهای گسترده به کابینه نتانیاهو شد.

نشست نمایندگان کنست در شرایطی برگزار شد که کمتر از ۲۲ ماه از برگزاری انتخابات قبلی گذشته بود و اختلافات بین وزرای کابینه رژیم صهیونیستی منجر به فروپاشی ائتلاف سیاسی شده است

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیشتر یائیر لاپید وزیر دارایی و تزیپی لیونی وزیر دادگستری را به توطئه مخفیانه برای سرنگونی وی متهم کرده است و آنها را از کابینه اخراج کره و سپس اعلام کرد که دولت خود را در آستانه برگزاری انتخابات جدید منحل میکند.

دلایل فروپاشی کابینه نتانیاهو

دلایل داخلی که موجب اختلافات میان وزرای کابینه صهیونیستی شده در اظهار نظرهای وزیر دارایی و وزیر دادگستری میتوان جستوجو کرد. لاپید بهخاطر لحن جدید نتانیاهو در قبال ایران از زمانی که رئیس جمهور جدید ایران انتخاب شده انتقاد کرده و همچنین از اقدام دیپلماتهای اسرائیلی در تحریم سخنرانی رئیس جمهور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتقاد داشته است.

لیونی نیز از اقدام نتانیاهو در دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی انتقاد کرده است. وی بر این باور است که این دیدار در شرایطی انجام شده که سیاست کابینه اسرائیل در این مسیر نبوده است.

اختلاف بر سر بودجه ۲۰۱۵ میلادی نیز از دیگر موارد تشدید تنش بین وزرای کابینه اسرائیل به شمار میرود.

به دنبال افزایش اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی انتخابات پارلمانی زودتر از زمان موعود برگزار میشود. قرار شد انتخابات زودهنگام در تاریخ ۱۷ مارس برگزار شود. این توافق درحالی است که در حالت عادی سه سال به زمان انتخابات پارلمانی اسرائیل باقی مانده بود.

اختلافات میان ارتش و کنست اسرائیل

پایگاه خبری عبری زبان «عاروتص شوع» ، «رئون ریولین» رئیس کنست اسرائیل از ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل درخواست کرد که اختلافات به وجود آمده با خاخامهای یهودی به خصوص خاخام «الیعاذر ملامد» رئیس کل «یشیوا هسدر» هر چه سریعتر حل کنند. ریولین گفت: این به نفع اسرائیل نیست که بین ارتش و خاخامهای یهودی منازعه بوجود بیاید از یک سو، ارتش در رأس تمام مسائل اسرائیل قرار میگیرد و از سوی دیگر خاخامهای یهودی نقش مهمی در تعلیم یهودیان دارند. ریولین گفت: من از این دو نفر درخواست میکنم هر چه سریعتر به خود بیایند و اختلافات به وجود آمده را کنار بگذارند که این اختلاف هرگز به نفع اسرائیل و یهودیان نیست.

تاثیر پیروزی مقاومت در فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی

حماس در واکنش به سقوط کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل اختلافات داخلی، آن را نتیجه پیروزی مقاومت اسلامی در فلسطین بر سیاستهای نخستوزیر این رژیم دانست.

اختلاف و تنش در درون کابینه رژیم صهیونیستی پس از جنگ غزه آغاز شد و وزیران بر سر خاتمه جنگ یا ادامه آن با یکدیگر مخالفت کردند. همچنین تصویب لایحه یهودیت دولت اسرائیل در کابینه موجب شد که این اختلافات افزایش یابد و به درگیریهای شدید منجر شود که نهایتاً به اخراج برخی از وزیران منجر شد.

در همین رابطه تزیپی لیونی وزیر برکنار شده اسرائیل در واکنش به اقدام نتانیاهو وی را یک کوتوله سیاسی خواند.

دیگر وزیران اخراج شده نیز تاکید کردند که هدف نتانیاهو از متلاشی کردن کابینه، تشکیل دولتی افراطی است.

پیروزی مقاومت

در پی متلاشی شدن کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی گروههای مقاومت فلسطین این فروپاشی را نتیجه پیروزی مقاومت در جنگ غزه ارزیابی کردند. گروههای مقاومت فلسطین بروز اختلاف و دو دستگی میان اعضای کابینه رژیم صهیونیستی و فروپاشی آن را دلیل پیروزی مقاومت فلسطین بر صهیونیستها دانستند.

آیا اسرائیل توان دوباره برای جنگ با حزب الله را دارد

در شرایطی که رژیم صهیونیستی با اختلافات داخلی دست و پنجه نرم میکند برخی از گمانه زنیها از تحرکات اسرائیل برای شروع جنگ دیگر با حزب الله خبر میدهند.

یکی از اعضای سرشناس کابینه اسرائیل و دست اندر کار مسائل امنیتی و سیاسی در توضیح تغییرات اخیر در جبهه شمالی به ضعف قدرت پاسخگویی اسرائیل در برابر حزبالله اشاره کرده است.

طبیعی است که با وجود چالشهای داخلی رژیم صهیونیستی نگرانی سران این رژیم برای رویارویی با یکی از گروههای مقاومت در منطقه افزایش یابد..

https://shoma-weekly.ir/yOWT7y