سیاسی

انحصار طلبان در پی عبور از روحانی هستند

انبارلویی گفت: بعد از توافق ژنو و اعتراضاتی که در داخل صورت گرفت و همچنین چارچوب بندی های دقیقی که رهبر انقلاب ترسیم کردند دو طرف گفتگو مجبور شدند به سمت چارچوب های تعیین شده رهبری بروند.
محمد کاظم انبارلویی در گفتگو با پایگاه خبری فرجام، درباره دولت یازدهم گفت: آمدن آقای روحانی، آرامش نسبی را در کشور به وجود آورد که این آرامش محصول ادب و نزاکت اصولگرایان در انتقال قدرت بود.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: اصول گرایان هم در سال 76 و هم سال 92 وقتی توفیقی در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند به محض اعلام نتایج رای گیری به کاندیدای پیروز تبریک گفتند؛ اما اصلاح طلبان اصلا نمی توانند توفیق رقیبشان را بپذیرند.

وی افزود: در سال 84 هم که احمدی نژاد از دل دولت اصلاح طلب رای آورد، هاشمی و کروبی معتقد بودند تقلب شده است. مگر در دل وزارت کشوری که رئیس آن موسوی لاری باشد، تقلب معنا دارد؟ در سال 88 توانستند قضیه تقلب را دوباره مطرح کنند؛ چون وزارت کشور در دست آنان نبود.

او افزود: از آن طرف کسانی که معترض و اهل شلوغ کاری هستند، چون در قدرت سهیم شدند، آرام هستند و این هنر نیست. هنر آن است که معترض باشیم و آن ها بتوانند ما را قانع کنند.

انبارلویی در خصوص گفتگوها برای توافق هسته‌ای گفت: این گفتگو ها باید در سال 88 و پس از آن انتخابات که با درصد مشارکت بالایی برگزار شد، اتفاق می افتاد. در آن زمان طرف غربی آماده گفتگو بود؛ اما آن آشوب ها به آنان فهماند که الان نباید توافقی صورت گیرد؛ حتی همان آشوبگران نیز به آن ها پیام دادند که تحریم ها را بیشتر کنند.

تیم مذاکره کننده خطوط قرمز را رد نکرد

انبارلویی خاطر نشان کرد: این آرامش کنونی، در سیاست خارجی و داخلی هم خود را نشان داد. توافق ژنو محصول آرامش نسبی و تثبیت دولت و قدرت در کشور بود.

این تحلیل گر سیاسی تاکید کرد: در توافق اشتباهاتی به معنای ابهامات حقوقی داشتیم؛ یعنی عبارت به قدری مبهم و چند پهلو بود که نمی توان تفسیر واحدی از آن کرد بود. بعد از توافق ژنو و اعتراضاتی که در داخل صورت گرفت و بعد از چارچوب بندی های دقیقی که رهبری ترسیم کردند، دو طرف گفتگو مجبور شدند به سمت چارچوب های تعیین شده رهبری بروند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مذاکرات، پیشرفت خوب و قابل ملاحظه ای داشته است و طبق اخباری که از دو اردوگاه گفتگو داریم، احتمال توافق 90 و 95 درصدی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پس از این توافق از چالش سیاست خارجی عبور کرده و در حوزه اقتصاد هم به گشایش نسبی دست می یابیم، اظهار کرد: در حوزه اجتماعی و فرهنگی تحرک جدی از دولت نمی بینیم؛ چون دولت، تمرکزش را بر سیاست خارجی و گاهی هم اقتصاد گذاشته است.

مشکلات اقتصادی ساختاری است و به مذاکرات ارتباطی ندارد

انبارلویی درباره وضعیت اقتصادی اضافه کرد: در بحث اقتصاد، اگر هم به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم، آثار وجودی آن موقت خواهد بود؛ چون معتقدیم مشکلات اقتصادی ما ساختاری است و ربطی به مذاکرات ندارد.

او در حوزه اقتصاد معتقد است: باید در شکل گیری تولید ملی و اقتصاد مقاوتی به تعبیر مقام معظم رهبری حرف خودمان را بزنیم.

انبارلویی در مجموع درباره دولت روحانی گفت: می توان گفت دولت روحانی توفیق نسبی در اداره کشور دارد و اگر بتواند وحدت درون دولت را حفظ کند و تعامل خوبی با مجلس داشته باشد در سال دوم و سوم و چهارم هم موفق شود قطعا دوره بعدی هم مردم به ایشان رای می دهند.

جریان انحصار طلب در پی عبور از روحانی است

رییس مرکزسیاسی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: جریان تمامیت خواه و انحصار طلبی در اصلاح طلبی وجود دارد که با دولت همکاری می کند که متاسفانه به همین دولت قناعت نمی کند و سهم بیشتری می‌خواهد و همین ها عبور از روحانی را کلید می زنند.

خاتمی راضی به عبور از نظام نبود

وی افزود: در دوره آقای خاتمی هم این اتفاق افتاد؛ یعنی اواخر دولت خاتمی همین جماعت با افراطی گری و خروج از حاکمیت یا خروج بر حاکمیت در حال عبور از خاتمی بودند.

انبارلویی تاکید کرد: خاتمی اشتباهات زیادی در دولت خود انجام داد؛ اما نشان داد که راضی به عبور از نظام نبود و آن جریان افراطی برانداز اصلاح طلبی جریان عبور از خاتمی را هم کلید زد. همان جریان الان در بحث عبور از روحانی مطرح است.

آرزوی اصولگرایان موفقیت دولت روحانی است

رییس مرکزسیاسی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از حامیان روحانی خود اصولگرایان هستند، گفت: اصولگرایان براساس این منطق از دولت روحانی حمایت می کنند که او هم حاصل رای ملت است و هم تنفیذ شده رهبری.

وی تاکید کرد: باید به دولت روحانی کمک کنیم و حامی باشیم. من در اصولگرایان نمی بینم که خواهان شکست یا عدم موفقیت دولت باشند.

وی در خصوص حامیان روحانی در آینده، افزود: انتقاد از دولت به معنی نفی دولت نیست. جریان افراطی اصلاح طلبی وجود دارد که ممکن است حمایت خود را از روحانی قطع کنند که به دلیل زیاده خواهی، خواهان سهم بیشتری از دولت هستند؛ اما خیلی تعیین کننده نیست.

انبارلویی تاکید کرد: اگر آقای روحانی درست عمل کند و بر اساس خطوط و سیاست هایی که رهبری تعیین کرده اند، حرکت کند توفیق دولت یازدهم بدون اشکال خواهد بود و مخالفت برخی اصلاح طلبان به عنوان عبور از روحانی نمی تواند خللی به اقتدار دولت وارد کند.

مجلس آینده مانند مجلس ششم نیست

انبارلویی دباره انتخابات مجلس پیش رو گفت: پیش بینی نمی کنم مجلس آینده مانند مجلس ششم شود. به هر حال مشروعیت جریان اصلاح طلبی به دلیل فتنه 88 با علامت سوال مواجه است و اساسا آن ها توفیق پیدا نمی کنند که در معرض رای ملت قرار بگیرند که بحث کنیم اصلا رای می آورند یا نمی آورند؛ چون التزام عملی به اسلام و انقلاب و نظام و ولایت فقیه از شروط قطعی است.

وی ادامه داد: دولت باید مراقب این جریان باشد که اگر بخواهد سهم بیشتری بگیرد به کارآمدی دولت آسیب می زند.

پیام رد صلاحیت هاشمی، صیانت از اصول بود

رییس مرکزسیاسی حزب موتلفه اسلامی در خصوص رد صلاحیت هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: پیام رد صلاحیت هاشمی این است که شورای نگهبان در صیانت از اصول و پایداری از وظایف ذاتی خودشان مماشات نمی کند که این پیام بسیار مهمی است.

این فعال حوزه رسانه، شورای نگهبان را نهادی معتبر و مستقل در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و در ارتباط با انتخابات پیش رو گفت: قطعا شورای نگهبان پرقدرت تر از گذشته ظاهر خواهد شد و بر اصول تکیه می کند که نتیجه آن نوعی مصونیت برای نهادهای قانونی کشور به خصوص مجلس شورای اسلامی است.

https://shoma-weekly.ir/dOVXYs