بین الملل

انتشار فایل صوتی حربه‌ای برای آرایش انتخاباتی جریان اصلاحات

کارشناس مسائل آمریکا با بیان این نکته که فایل صوتی به‌عمد منتشرشده؛ به تبیین هدف عاملان این کار پرداخت و تصریح کرد: هدف منتشرکنندگان، دوقطبی کردن فضای داخلی و بین‌المللی بوده است. هدف داخلی از دوقطبی سازی ایجاد فرصت نظم برای جبهه اصلاحات است
دکتر محمود محمدی؛ کارشناس مسائل آمریکا در خصوص انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه کشورمان و پیامدهای آن گفت: پیامدهای فایل منتشرشده آقای ظریف بهمرور خود را نشان میدهد، این اتفاق در انسجام ملی تأثیر خوبی داشت؛ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سرمایههای اجتماعی و فرهنگی انقلاب است، یوماللهی که در تشییع پیکر ایشان اتفاق افتاد گویای همین امر است، به همین جهت است که سخنان ظریف در فایل تقطیع شده؛ علیرغم نیت عامل این کار، منجر به ایجاد این انسجام و این پیامد مثبت شد.

محمدی با بیان این نکته که فایل صوتی بهعمد منتشرشده؛ به تبیین هدف عاملان این کار پرداخت و تصریح کرد: هدف منتشرکنندگان، دوقطبی کردن فضای داخلی و بینالمللی بوده است. هدف داخلی از دوقطبی سازی ایجاد فرصت نظم برای جبهه اصلاحات است. ادبیات سیاسی جبهه اصلاحات با موشک و فعالیت نظامی خارجی مخالف است و شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران از زبان این طیف خارج شد و درمجموع این جبهه با سپاه قدس و عملیات مستشاری برونمرزی برای حفظ مرزهای داخلی مخالف است.

وی تأکید کرد: آنها میخواهند برای انسجام بیشتر و داشتن شعار وارد عرصه شوند؛ زیرا دولت روحانی لطمه سنگینی به جبهه اصلاحات زد و آنها نیازمند گفتمان سازی هستند و یکی از مصادیق آن میتواند نه به موشک و آری به مذاکره باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: پیام بینالمللی این فایل، آن بود که جریان اصلاحات و دولت روحانی به افرادی و جریانهایی مانند رژیم صهیونیستی و کشورهای پیرو لیبرال دموکراسی که مترصد پیامی هستند این پیام را ابلاغ کند که ما میخواهیم با شما همکاری کنیم و قصد عملیات نظامی نداریم اما سپاه قدس و گفتمان مقاومت و میدان و رهبری مانع از این موضوع شد. آنها میخواهند با این کار حساب سیاسی خود را در عرصه بینالملل از انقلاب جدا کنند.

وی ادامه داد: در تحلیل واقعبینانه منطق موقعیت، مذاکرات وین با شرط قطعی رهبری مبنی بر لغو همه تحریمها در چارچوب توافق هستهای از سوی آمریکا به نتیجه نخواهد رسید، این ناکامی آخر مذاکرات وین باید با توجیهی به نفع جریان اصلاحات بهصورت آبرومندانه جمع شود و چه توجیهی بهتر از لطمه گفتمان میدان به مذاکره.

محمدی در پاسخ به چرایی اعلام برائت رئیس دولت از موضع ظریف در فایل منتشرشده گفت: موضع ظریف، موضع قطعی دولت است، آنها گفتمان مشخصی دارند. ما در حوزه رفتار سیاسی شاهد بیاخلاقی هستیم و رد و انکارهای صورت گرفته در این زمینه از سوی دولت و ریاست جمهوری نشاندهنده این واقعیت تلخ است. این منش، منش مکیاولی است و دولت و جبهه اصلاحات کاملاً از این موضع مطلع بودند.

این مدرس دانشگاه، استعفای حسامالدین آشنا از مرکز استراتژی ریاست جمهوری را آرایش تازه انتخاباتی جریان دولت و نزدیک به آن برشمرد و گفت: جابجایی صورت گرفته در مرکز استراتژی ریاست جمهوری، آرایش انتخاباتی 1400 است و ارتباطی با مذاکرات وین ندارد؛ زیرا این مذاکرات باسیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران شکستخورده است و این گروه تنها در پی توجیه هستند. این موضوع در تاریخ مسبوق به سابقه بوده و در مذاکرات سعدآباد در خاطرات جک استراو میخوانیم که مذاکرات زمانی پاسخ داد که آقای خاتمی گفت ما دلمان با شماست ولی نیروهای مرتجع در داخل کشور این اجازه را به ما نمیدهند.

https://shoma-weekly.ir/pjGolQ