بین الملل

انتخاب چاک هاگل؛ پالس مثبت به ایران و دهن کجی به اسراییل

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا روز دوشنبه در کش و قوس بحثها درباره معرفی وزیر دفاع، چاک هاگل را به عنوان نامزد وزارت دفاع به سنای امریکا معرفی کرد

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا روز دوشنبه در کش و قوس بحثها درباره معرفی وزیر دفاع، چاک هاگل را به عنوان نامزد وزارت دفاع به سنای امریکا معرفی کرد، ولی این انتخاب او هم به جار و جنجال کسانی که هاگل را ضد اسرائیلی میدانند، پایان نداد. چاک هاگل وزیر دفاع پیشنهادی اوباما در اولین اظهار نظر خودش بعد از معرفی اوباما سعی کرد به مخالفانش بگوید که موضعگیریها و سوابق او در مورد ایران و اسرائیل تحریف و از آن سوء برداشت شده است، ولی در همین اظهار نظر هم با صراحت هر چه تمام تأکید کرد که تحریمهای یکجانبه علیه ایران فقط خود امریکا را منزوی میکند.
هاگل به عنوان کهنه سرباز جنگ ویتنام، یکی از اولین کسانی است که از سال 2002 به سیاست های دولت بوش در قبال ایران انتقاد کرد و همین مساله ، یکی از دلایلی بود که در نهایت باعث کناره گیری او از دولت جوج بوش شد. اطلاع از نحوه نگاه هاگل به رویکرد ایران در افغانستان، به خصوص در شرایطی که حامد کرزای طی روز های جاری برای ملاقات با باراک اوباما به واشنگتن رفته، حایز اهمیت است.

   انتخاب هاگل دهن کجی به اسراییل
مخالفان میگویند که در جریان بررسی صلاحیت هاگل در سنای امریکا، او را به چالش خواهند کشید. منتقدان هاگل که او را ضد اسرائیلیترین وزیر تاریخ امریکا توصیف میکنند، میگویند که او در مورد ایران هم بیش از اندازه نرم برخورد خواهد کرد. چاکهاگل دوشنبه شب در اولین واکنش به معترضان بعد از اینکه باراک اوباما او را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرد، در گفتوگو با سیبیاس نیوز به انتقادهای منتقدین که میگویند قطعنامههای حمایتی از اسرائیل را در سنا امضا نمیکرده، گفت: «من این قطعنامهها و نامهها را امضا نمیکردم، چون که آنها غیرسازنده بودند و مشکلی را حل نمیکردند.» وی در عین حال تأکید کرد که حتی یک ذره از شواهد هم که من ضداسرائیلی هستم وجود ندارد و هیچ رأیی هم در سنا ندادهام که به اسرائیل آسیب بزند.» او مسائلی را که درباره ضد اسرائیلی بودن او مطرح شده تحریف شده خواند و گفت که بررسی دقیق سوابق او نشان خواهد داد که «حامی صریح و کامل اسرائیل» بوده و از تحریمهای بینالمللی سخت علیه ایران حمایت کرده است. با این حال، هاگل در همین گفتوگو هم از تحریمهای یکجانبه امریکا علیه ایران انتقاد کرد؛ تحریمهایی که تقریباً همگی آنها با اکثریت قریب به اتفاق آرا در کنگره امریکا تصویب شده و باراک اوباما رئیسجمهور امریکا هم با امضای آنها، اجرایی شدنشان را تضمین کرده است. هاگل با اشاره به اینکه برخی او را به برخورد نرم با ایران متهم میکنند، چنین اتهامی را رد کرد و گفت: «من از تحریمهای یکجانبه علیه ایران حمایت نکردهام، چون که وقتی ما تنها هستیم، آنها کارایی ندارند و فقط خود امریکا را منزوی میکنند.» نامزد اوباما برای پنتاگون از تحریمها علیه ایران در چارچوب سازمان ملل حمایت کرد و گفت: «تحریمهای سازمان ملل در حال اثر کردن هستند، ولی وقتی ما به تنهایی حکمی را صادر میکنیم، کارایی ندارد.» روز یکشنبه 5 ژانویه، صبح ساعت 9 ، لینزی گرام در برنامه شرایط کشور در کانال تلویزیونی سی ان ان حضور یافت. وی گفت که انتخاب چاک هگل که در برابر ایران نرمش نشان داده است  و نسبت به اسرائیل نظر خوبی دارد، مانند دهان کجی به تمام نمایندگانی است که از اسرائیل دفاع می کنند. این مواضع از وی سلب مشروعیت می کند. پس ار آن سناتور لینزی گرام، رهبر اقلیت در سنای آمریکا و میچ مک کانل، نماینده ایالت کنتاکی چنین گفت که به طور یقین چاک هگل پیرامون سیاست گذاری های خارجی و دفاعی آمریکا در سال های گذشته نظرات گوناگونی ارائه داده است.

   نظر تهران چیست؟
جلسه استماع سنا درباره چاکهاگل ۶۶ ساله احتمالاً یکی از جنجالیترین جلسات تاریخ سنا خواهد بود. مخالفان اوباما و به خصوص لابی اسرائیلی که چاک هاگل آنها را «گروه جهودها» نامیده، از همین حالا شمشیرها را برای برخورد با وزیر دفاع پیشنهادی اوباما تیز کردهاند. او نه تنها از جنگ عراق انتقاد کرده و آن را بدترین اشتباه سیاست خارجی امریکا از زمان جنگ ویتنام خوانده، بلکه در در موضع گیریهای خودش گفته است: «لابی یهودی افراد زیادی را در اینجا(واشنگتن) ارعاب میکند. من سناتور ایالات متحده هستم نه سناتور اسرائیل.» آلن دورشویتز روز یکی از حامیان پر و پاقرص اسراییل گفته است که بعد از انتخاب چاک هاگل، ایرانی ها به جشن خواهند نشست. او در گفت و گو با آلگوماینه گفته است: «اینکه او (هاگل) واقعا چطور فکر می کند، اهمیت کمتری از این دارد که ایرانی ها فکر می کنند که او چگونه میاندیشد. ایرانی ها این انتصاب را در تهران به جشن نشسته اند. این یک انتخاب بزرگ برای تهران بود. او یک چراغ سبز یا حداقل یک چراغ زرد برای این بود که ایرانی ها برنامه هسته ای شان را دنبال کنند.»در تهران نه کسی این انتخاب جدید اوباما را یک تغییر بزرگ قلمداد میکند و نه اینکه انتصاب هاگل را جشن می گیرد ولی کسی هم چشم خود را به تفاوت های وزیر دفاع جدید با دیگر رهبران واشنگتن نخواهد بست. هاگل حتی در اولین نطق بعد از انتصابش که از بد فهمی مواضعش در مورد ایران و اسراییل انتقاد کرد و نیز حاضر نشد تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را تایید کند: «من از تحریم های یکجانیه حمایت نکرده ام، چون که وقتی ما تنها هستیم، این (تحریم ها) کارایی ندارند و فقط خود ایالات متحده را منزوی می کنند.»

https://shoma-weekly.ir/pIL9yW