بین الملل

انتخاب عبادی در بلند مدت به نفع آمریکا نیست

اینجا یک موقعیت استثنایی خاصی در عراق پدید آمده است و اگر آرا جمع بزنیم را در واقع حزب آقای مقتدا صدر و حزب آقای حکیم بیشترین آرا را به دست آورده اند و باتوجه به اینکه آیت الله سیستانی هم آقای عبادی را تایید می‌کند، در اصل که یک اجماعی در عراق حاصل شده است.
گفتگو ازمهدی کاشی- بعد از پایان فرآیند انتخاب نخست وزیر در عراق حیدر العبادی هم حزبی نوری مالکی مامور تشکیل کابینه شد و نوری المالکی که انتظار این تصمیم را نداشت نسبت به آن اعتراض کرد تا در دورانی که عراق درگیر مبارزه با تروریستهای داعشی در غرب و شمالغرب خود است به نوعی با یک نوع مشکل حاکمیتی هم دست و پنجه نرم کند. آیت الله سیستانی با حمایت از فرآیند انتخاب نخست وزیر طرفداران گروههای دیگر را دعوت به آرامش کرد و آمریکا هم ظاهرا از انتخاب شخصی به جز مالکی راضی به نظر میرسد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم از انتخاب نخست وزیر جدید عراق حمایت کرد، این مسائل بهانهای شد تا به سراغ جعفر قنادباشی کارشناس مسائل آسیای غربی و شمال آفریقا برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

جعفرقنادباشی در گفتگو با «شما» در خصوص فرآیند انتخاب نخست وزیر در عراق اظهار کرد: رای قانون اساسی عراق مثل قانون اساسی در بسیاری از کشورها که ساختارشان شبیه عراق است که نخست وزیر باید از ائتلاف و یا حزبی که اکثریت آرا را میآورد انتخاب شود.

وی افزود: به همین خاطر حذف آقای مالکی از این جهت درست و قوه قضائیه هم این را تایید کرده است اما واقعیت بیرونی با آن چیزی که در صحنه عراق میگذرد به خصوص در بین شیعیان که اکثریت آرا را دارند، متفاوت است.

این کارشناس مسائل آسیای غربی به اختلافات میان گروههای شیعی داخل عراق اشاره و تصریح کرد: متاسفانه اختلافاتی میان گروه مقتدا صدر و گروه حکیم و هم حزب خود آقای نوری مالکی، سال گذشته حل نشد درواقع آقای نوری مالکی جواب مثبتی به گروهها و احزاب شیعی نداد.

قنادباشی ادامه داد: این اختلافات مجموعا به این انجامید که اکثر مقامات گروههای شیعی از جمله در حزب آقای مالکی هم بخواهند که ایشان در مسند نخست وزیری نباشد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد استثنایی واقعیتهای بیرونی با آنچه که در صحنه شمارش آرا و انتخابات است منطبق نمیشود، گفت: اینجا یک موقعیت استثنایی خاصی در عراق پدید آمده است و اگر آرا جمع بزنیم را در واقع حزب آقای مقتدا صدر و حزب آقای حکیم بیشترین آرا را به دست آورده اند و باتوجه به اینکه آیت الله سیستانی هم آقای عبادی را تایید میکند، در اصل که یک اجماعی در عراق حاصل شده است.

این تحلیلگر مسائل آسیای غربی هدف آمریکاییها در عراق را کنار زدن شیعیان از قدرت دانست و تاکید کرد: که آمریکاییها و غربیها هم مخالف آقای مالکی بودند، اما با توجه به شرایط عراق و با توجه به اینکه آیت الله سیستانی و مجموعه احزاب شیعی آقای عبادی را تایید میکنند در میان مدت این به نفع آمریکاییها نخواهد بود.

قنادباشی ادامه داد: آمریکاییها رای به مخالفت آقای نوری مالکی میدهند به این خاطر که شیعیان را از زمامداری حکومت عراق عزل کنند، اما روی کار آمدن آقای عبادی به معنی این نیست که شیعیان را از صدر تصمیم گیری عراق کنار گذاشتند. این نکته مثبتی است.

وی بر همین اساس به استقبال ایران از انتخاب عبادی هم اشاره و بیان کرد: این نکته مثبت که سبب شده است ایران هم از آقای عبادی حمایت کند و دبیر شورای امنیت ملی ما هم آشکارا به نظر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر همین مسئله اشاره کرد.

این کارشناس مسائل آسیای غربی با بیان اینکه فرآیند مبارزه با تروریسم در عراق یک فرآیند بسیار پیچیده و زمان بری است، گفت: با توجه به اینکه زیر ساختهای لازم کنترل و مهار افراطیون و تروریستهای در عراق آماده نیست بنابراین مشکلات زیادی وجود دارد.

قنادباشی انتخاب عبادی را روزنه امیدی برای مبارزه با تروریسم در عراق دانست و عنوان کرد: با توجه به یک اجماع آرایی که در برابر اختلاف نظرهای گذشته وجود دارد، حضور عبادی میتواند امید بخش باشد و او بهتر از مالکی در این خصوص عمل کند.

https://shoma-weekly.ir/HFZC0d