سیاسی

انتخابات 92 فرصتی برای بازتولید اصولگرایی است

دوگانه اصلاح‌طلب، اصولگرا یا چپ و راست دیگر مبین فضای گفتمان کشور نیست به همین دلیل رقابت‌ها دوضلعی نیست بلکه چندضلعی است. هر جریانی که در چارچوب قانون اساسی و گفتمان امام و رهبری ظاهر شود، پدیده مبارکی از نمودهای مردم‌سالاری دینی خواهد بود.

با ورود به دهه نهم زندگی اش باز هم تلاش برای «وحدت» را اصلی ترین وظیفه سیاسی خود می داند.

در گوشش فریاد «وحدت کلمه» امام همیشه زنگ میزند و آخرین توصیه ای که امام خمینی سال 68 قبل از انتقال به بیمارستان به او یادآورشدند همیشه جلوی چشمش است.

آخرین نفر صف بود. وقتی نوبت او شد که بر دستان امام بوسه بزند دست او را گرفتند و شنید« اگر شما با هم وحدت نداشته باشید و متفرق شوید، شکست می خورید؛ تا میتوانید وحدت داشته باشید و متفرق نشوید!» امام این جمله را دوبار تکرار کرد و عسگراولادی هم دوبار «چشم» گفت.

او در پنج ماه اخیر فصل دیگری از حیات سیاسی اش را گشود و تلاش کرد سال 92 را به جشن ملی بدل کند. او واژههایی همچون فتنه زده ها و مفتونین را وارد ادبیات سیاسی کرد تا همه مقصرین وقایع سال 88 به اردوگاه دشمن بایگانی نشوند.حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری در گفت و گوی پیش رویتان اولویتهای فراروی اصولگرایان را برشمرده و گفته است اصولگرایان «نیاز به بازتولید» دارند. او در این گفتگوی مکتوب می گوید دیگر دوگانه اصلاحطلب، اصولگرا «مبین فضای گفتمان کشور نیست».عسگراولادی نصیحتی نیز به احمدی نژاد دارد و به او می گوید در این ماههای آخر عمر دولت با تحریک بیگانگان یا بعضی از اطرافیان مجبور به اقدامات و حرکاتی نشود که نام نیکی که از ایشان باید بماند، زیر سئوال برود.

اگر علاقه دارید با کلیدواژه های تازه ای که دبیرکل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری مطرح کرده است آشنا شوید گفت و گوی خبرآنلاین با حبیب الله عسگراولادی را بخوانید:

***

فضای سیاسی کشور در دو دهه اخیر شاهد صفبندیهایی با تعاریف چپ و راست، اصلاحطلب و محافظهکار، اصلاحطلب و اصولگرا بوده است. به نظر شما آیا در مقطع فعلی شاهد ظهور جریانهایی جدید از میان اصلاحطلبان و اصولگرایان خواهیم بود؟

با ظهور گفتمان اصولگرایی سپهر سیاست در ایران وارد فضای جدیدی شده، هرکس بخواهد در این فضای گفتمان تنفس کند، باید به پیشرفت کشور، خدمت به مردم و بسط عدالت در جامعه بیندیشد.

فکر میکنم دوگانه اصلاحطلب، اصولگرا یا چپ و راست دیگر مبین فضای گفتمان کشور نیست به همین دلیل رقابتها دوضلعی نیست بلکه چندضلعی است. هر جریانی که در چارچوب قانون اساسی و گفتمان امام و رهبری ظاهر شود، پدیده مبارکی از نمودهای مردمسالاری دینی خواهد بود.

با توجه به چند شقه شدن جریان اصولگرایی و اضافه شدن مجموعههایی همچون جبهه پایداری، جبهه ایستادگی و... که هر کدام داعیه رهبری بخشی از جریان اصولگرایی را دارند، به نظر شما باز تعریف اصولگرایی با استعانت از تعریفی که پیش از این جامعتین ارائه کرده بودند، ضروری است؟ آیا ضرورتی دارد تعبیر و تعریف جدیدی به جای «اصولگرایی» ارائه شود؟

اصولگرایی قبل از اینکه نیاز به بازتعریف داشته باشد، نیاز به بازتولید دارد. انتخابات شوراهای چهارم و ریاست جمهوری یازدهم فرصتی است برای بازتولید اصولگرایی، فکر میکنم با انتخاب رئیسجمهور در تراز دهه چهارم انقلاب انشاءالله این اتفاق خواهد افتاد.

به نظر حضرتعالی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اصولگرایان باید الگوی جدیدی از ائتلاف و رسیدن به کاندیدای واحد را عملیاتی کنند؟ پیشنهاد حضرتعالی در این زمینه چیست؟ تعدد نامزدهای اصولگرا به نفع چه جریانهایی است؟

روند همگرایی در اصولگرایان یک ضرورت است. ما به طور اجتنابناپذیری به این سمت حرکت میکنیم. همه اضلاع اصولگرایی زعامت جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز) و ضرورت اطاعت از آنها را پذیرفتهاند. فکر نمیکنم ما برای همگرایی مشکلی داشته باشیم.

در سفر اخیر رئیس جمهور به اصفهان حجتالاسلام والمسلمین طباطبایینژاد، نماینده ولیفقیه و امام جمعه اصفهان از رئیسجمهور استقبال نکرد و از اقدامات تبلیغی دولت انتقادات شدیدی کرد. نظر شما درباره این مواضع چیست؟

اول اینکه از جناب حجتالاسلام والمسلمین طباطبایینژاد تشکر میکنم که با هوشیاری به روش غیرقانونی دولت و رئیس جمهور اعتراض کردند و با صراحت اعلام کردند که به دلیل سفر انتخاباتی دولت، حضورشان را در استقبال لازم ندیدند و از دیگر علمای بلاد و ائمه محترم جمعه نیز تقاضا دارم با توجه به موقعیتی که دارند وسیلهای برای تقویت نامزدها نشوند. نمایندگان مقام معظم رهبری فراجناحیاند و نباید در مسیر نامزدی مشخص حرکت کنند به هر حال اقدام امام جمعه محترم اصفهان و بنا بر اخباری که رسانهها اعلام کردند، امام جمعه محترم تبریز نیز در انتقاد به سفر تبلیغی رئیس جمهور به تبریز اعتراض نمود، حقاً قابل تقدیر است.دوم، ناصحانه و مشفقانه به رئیسجمهور محترم معروض میدارم در این ماههای آخر عمر دولت خدمتگزار با تحریک بیگانگان یا بعضی از اطرافیان مجبور به اقدامات و حرکاتی نشود که نام نیکی که از ایشان باید بماند، زیر سئوال برود.سوم، زمانی که در ابتدای انقلاب اسلامی طراحان پرچم جمهوری اسلامی ایران طرحهای متعددی خدمت حضرت امام رضوانالله علیه ارائه نمودند از جمله پیشنهاد عکس و یا نام حضرت ایشان، درج و نام مبارک پیامبر (ص) و پنج تن آل عبا (ع) و نام حضرت امیر(ع) و موارد دیگر، امام (ره) وقتی طرح درج کلمه «الله» را ملاحظه فرمودند، تأکید داشتند این نام از منبع فیاضی عالم یاد میکند و نه تنها همه مسلمانان و نه تنها صاحبان ادیان الهی، بلکه همه موحدان عالم این نام را از آن خود میدانند پرچم ایران اسلامی باید علامت و نشانش از کنه دین الهی حکایت کند. رئیس جمهور محترم پرچم مزین به الله نام خدای تبارک و تعالی را آیا حق دارند به اشخاص تفویض کنند؟ امام (ره) فرمودند ما پرچم «الله» را به دست میگیریم و انشاءالله به امام زمان سلام الله علیه تقدیم میکنیم، پرچمی که به امام زمان تقدیم شود باید ولی فقیه زمان به محضر آن حضرت انشاءالله تقدیم کنند. آیا کس دیگری قابلیت این کار را دارد که این پرچم را تحویل دهد؟ و این نوع کارها باعث تزلزل روحیه مردم خوبمان نسبت به مسئولان میشود. پرچم جمهوری اسلامی ایران ارثی برای رئیس جمهور نبوده و نیست که به وراث خود تقدیم کند.

https://shoma-weekly.ir/dje8FF