بین الملل

انتخابات مردمی به قیمت آرزوهای برباد رفته غرب

مخالفان بشار اسد و رسانه‌های غربی در روزهای اخیر و آخرین دقایق برای برگزاری انتخابات سوریه می‌گویند که برگزاری انتخابات در سوریه نشانه‌ای از بر باد رفتن امید به تغییر است.
محمد علائی- مخالفان بشار اسد و رسانههای غربی در روزهای اخیر و آخرین دقایق برای برگزاری انتخابات سوریه میگویند که برگزاری انتخابات در سوریه نشانهای از بر باد رفتن امید به تغییر است. آنها که سال گذشته در چنین روزهایی برای حمله خارجی به دمشق لحظهشماری میکردند، حالا آرزوهای خود را بر باد رفته میبینند؛ و حالا چشم آنها به مردم سوریه در انتخابات این کشور است، انتظاری که به نظر میرسد دست نیافتنی شده است چراکه، آنها در هفتههای اخیر نشان دادهاند که افزون بر مخالفت با دخالت خارجی در امور کشورشان بر برگزاری انتخابات و حضور گسترده در آن تاکید کردهاند و آن را میدانی برای تعیین سرنوشتشان و مقابله با طرحهای دشمنان کشورشان و مقاومت میدانند؛ امری که نمود آن را در مشارکت گسترده سوریهای خارج از کشور در انتخابات میتوان مشاهده کرد.

علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان به خبرگزاری ملی سوریه گفت: با توجه به استقبال گسترده مردم از صندوقهای رای سفارت سوریه در لبنان مجبور است که ساعات بیشتری را برای رای گیری اختصاص دهد.

وی همچنین گفت: توقع چنین استقبالی را داشتیم، برای اینکه اسم نویسی برای شرکت در انتخابات بسیار گسترده بود. سوریها در داخل و خارج احساس
میهن
پرستی بالایی دارند و این حماسه برای شرکت در انتخابات همه توطئهها علیه آنها را از بین میبرد، مردم سوریه میخواهند بگویند که به دنبال امنیت، قدرت و استقلال کشورشان هستند، ملت سوریه است که انتخاب میکند و سرنوشتش را تعیین میکند.

در صدر مخالفان این انتخابات همانطور که حدس زده میشد، آمریکا است که هنوز این انتخابات آغاز نشده با برگزاری آن مخالفت کردهاند، و پرچم حمایت به قول خود جامعه جهانی برای تروریستها را بالا بردهاند. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری، بشار اسد از حمایتهای مردمی برخوردار است. به عنوان فقط یک نمونه، وزیر خارجه اسپانیا در لبنان تصریح کرده که باید پذیرفت بشار اسد از حمایتهای مردمی برخوردار است و دلیل پایداری اسد نیز همین واقعیت است.

اما با وجود مخالفت با انتخابات، طرفهای غربی پس از شکست طرحهای پیشین خود به خوبی به این نتیجه رسیدهاند که حل مسئله سوریه، راه حل نظامی ندارد و اغلب کشورها با این واقعیت کنار آمدهاند که بهترین راه برای بازگشت ثبات به سوریه و جلوگیری از خونریزی بیشتر، پایان دادن به دخالت خارجی، مقابله با تروریستها و رجوع به آرای عمومی است، اما همانطور که اشاره شد، ترس از پیروزی جبهه مقاومت از طریق آمار مردمی، آنها را ناگزیر به اتهامهای بیاساس بیاعتمادی مردم میکند.

۲۵ اردیبهشت پایگاه خبری العهد لبنان اعلام کرد، بررسیهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نشان میدهد اگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در انتخابات پیش رو نامزد شود، بیشتر مردم این کشور به وی رای میدهند. این سازمان حتی میزان آراء اسد را نیز ۷۵ درصد اعلام کرد.

گرچه برخی کشورهای منطقه و دولتهای غربی، طی سالهای اخیر هراس بسیاری از رأی مردم خاورمیانه داشتند و تجربه به آنان ثابت کرده که افکارعمومی منطقه، مجالی برای خودنمایی آنان باقی نخواهد گذاشت، درعین حال که مردم حاض در این کشورها به خوبی دریافتهاند که ادامه چنین رژیمهایی بر سر قدرت و ماندگاریشان تاکنون به سبب زور و خواست آمریکا بوده است و برای آنها چیزی جز گسترش فقر، آوارگی و خشونت به همراه نداشته است. انتخابات سوریه پاسخ قاطعی به دشمنیهای کشورها و طرفهای مخالف دولت و ملت سوریه است.

مخالفان دولت دمشق هم اکنون با خود میاندیشند که بیشتر از این چه کار باید میکردند؟ هر چیزی که ممکن بود را انجام دادهاند، اما حالا اوضاع برعکس خواسته آنها به پیش رفته است.

https://shoma-weekly.ir/zr4mBg