بین الملل

انتخابات ریاست جمهوری سوریه ادعاهای واهی غرب را افشا می‌کند

سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان و طولانی شدن بحران سوریه، موعد ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور فرا رسید. با انتشار این خبر کشورهای غربی یک به یک از نارضایتی خود نسبت به این مسئله خبر دادند.
مهدی کاشی- سرانجام بعد از کش و قوسهای فراوان و طولانی شدن بحران سوریه، موعد ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور فرا رسید. با انتشار این خبر کشورهای غربی یک به یک از نارضایتی خود نسبت به این مسئله خبر دادند.

دبیرکل سازمان ملل در نخستین واکنش به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه این انتخابات را باعث تضعیف شدن راه حل سیاسی بحران سوریه دانست. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را مایه تاسف دانست.

در بخش میدانی هم دولت سوریه با توجه به نزدیک شدن به موعد انتخابات به دنبال پاکسازی تروریستها در مناطق مرزی و برخی شهرها از جمله حمص است این مسائل بهانهای شد تا به سراغ جعفرقناد باشی کارشناس مسائل آسیای غربی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

جعفر قنادباشی در گفتگو با «شما» در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سوریه و واکنشهای
بین
المللی نسبت به آن اظهار کرد: زمانی که صحبت از برگزاری انتخابات در سوریه مراجعه به آرای به میان میآید مخالفین و کشورهای غربی نسبت به آن واکنش نشان میدهند و این مسئله چیز جدیدی نیست.

وی افزود: مراجعه به آرای مردم ادعاهای واهی غربیها را افشا میکند و این مسئله باعث میشود آنها بر علیه انتخابات موضع گیری کنند و آن را به نوعی فرمایشی جلوه دهند تا ماهیت واقعی ادعاهای آنها افشا نشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به محبوبیت بشار اسد در وسوریه به عنوان یکی از نکات دیگری که کشورهای غربی از آن واهمه دارند اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی برگزاری انتخابات محبوبیت بشار اسد در سوریه را بیش ار پیش روشن میکند بنابراین این مسئله باعث میشود که غربیها از برگزاری انتخابات واهمه داشته باشند.

قنادباشی به تلاش غرب برای ضربه زدن به نظام سوریه در سالهای اخیر از طر ق مختلف هم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: غربیها ابتدا راه حل براندازی سیاسی را در پیش گرفتند و قصد داشتند تا مردم را در مقابل حکومت سوریه قرار دهند اما بعد از اینکه به نتیجه نرسیدند دست به گریبان براندازی مسلحانه شدند که در این بخش هم طرح آنها با شکست رو به رو شد و آنها برای مبارزه مسلحانه با حکومت روسیه از نیروهای خارجی به اسم مخالفین داخلی استفاده کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر طبق آماری که وجود دارد از حدود ۷۱ کشور نیرو وارد سوریه شده است و طبق اعلامی که اولاند رئیس جمهور فرانسه داشته است فرانسه ۵۰۰۰ نیرو به سوریه برده است تا از این طریق به مخالفان و گروههای تروریستی کمک کند همه این مسائل نشان میدهد غربیها از هر طریقی انتخابات ریاست جمهوری سوریه را محکوم میکنند تا هویتشان افشا نشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به تجربه برگزاری انتخابات پارلمان و قانون اساسی در سوریه اشاره کرد و گفت: این انتخاباتها نشان میدهد علی رغم ادعاهای غربیها در رسانهها و مجامع مختلف مردم سوریه از نظام خود حمایت میکنند و انتخابات ریاست جمهوری هم به ضرر غربیها تمام خواهد شد.

قنادباشی در مورد شرایط سیاسی انتخابات ریاست جمهوری سوریه تصریح کرد: در شرایط فعلی با توجه به خدماتی که بشار اسد نسبت به مردم کشورش انجام داشته است وی شانس اصلی پیروزی در انتخابات به شمار میرود در حالی که احتمالا با توجه به اینکه در پارلمان سوریه احزاب و گروههای مختلفی حضور دارند احتمالا سران آنها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تمایل داشته باشند.

وی در پایان گفت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه با حضور احزاب و گروههای مختلف نشانگر آزاد بودن انتخابات در این کشور است و مطمئنا حکومت سوریه هم از حضور گروههای مختلف در انتخابات ریاست جمهوری استقبال خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/4LPGlU