بین الملل

انتخابات، اولین گام برای بازگشت ثبات به سوریه

اگرچه این انتخابات اولین تمرین دموکراسی در کشوری عربی به شمار می‌آید و ممکن است ضعف هایی از نظر شفافیت و دیگر ملاک های یک انتخابات ریاست جمهوری را دارا بوده باشد، اما باید به این مهم توجه داشت که در اولین آزمون توانست بسیاری از فاکتورهای یک انتخابات مهم را به جامعه جهانی نشان دهد. حالا با ماندن اسد در قدرت از راه انتخاباتی بر پایه آرا مردمی که در داخل سوریه بودند و مردمی که شاید به عنوان اعتراض به وضع موجود و چه بسا اجبار از این کشور خارج شده بودند، همه در انتظار بازگشت ثبات و امنیت در کشور خود هستند.

هرچند با نگاهی به تحولات سوریه و بررسی واکنش های مردمی به انتخابات اخیر این کشور به خوبی مشخص میشود مخالفان خارجی این کشور همچنان علی رغم پیروزی قاطع اسد در رایگیری های داخلی و خارج از این کشور، وی را نمیتوانند بر مسند قدرت ببینند، اما مردمی که از سوریه خارج شده بودند و به اپوزیسیون دولت دمشق پیوسته بودند، حالا با تحولات رخ داده امروز بسیاری از آنها به صف موافقین استمرار حکومت بشار پیوستهاند.

بنابر آمار انتخابات ریاست جمهور سوریه با مشارکت ۷۳ درصد از واجدین شرایط برگزار شد. از مجموع آرا، ۷/۸۸ درصد شرکت کنندگان رای به ادامه ریاست جمهوری بشار اسد دادند. جشن و شادی مردم سوریه هنگام برگزاری انتخابات و پس از اعلام نتایج از نکات مهم این انتخابات است که نشانگر اعتماد مردمی به برگزار کنندگان انتخابات بود.

مردم سوریه با انتخاب خود تصمیم گرفتند بشار حافظ اسد که از 14 سال پیش و از زمان فوت پدرش اداره سوریه را بر عهده داشت، در انتخاباتی رقابتی با کسب آرای حدود 90 درصد مردم این کشورهفت سال دیگر هم در این سمت باقی خواهد ماند.

فصل الخطاب رأی مردم است

رئیسجمهور در نخستین اظهاراتش پس از اعلام نتایج اظهار داشت: بسیاری از کشورهای جهان تلاش داشتند مانع از برگزاری انتخابات شود، این در حالی است که آرای مردم فصل الخطاب است و نمیتوان آن را نادیده گرفت. وی همچنین میافزاید: بعد از این انتخابات، غرب قدرت و توان خود را از دست میدهد و دولتهای مزدور غرب نیز نیرو و توان خود را از دست خواهند داد. اسد البته از ایران هم تشکر ویژهای میکند و میگوید: بسیار خوشحالیم که سیاستهای ایران در قبال سوریه پایدار است، اما آنچه برای ما حائز اهمیت است، تغییر سیاستهای دولتهای عربی حاشیه خلیجفارس است، چرا که رفتار آنها به طور مستقیم بر رخدادهای سوریه اثر میگذارد.

اما واکنش ها به این پیروزی هم به دو جبهه متفاوت موضع گیری تبدیل شده بود. کشورهای غربی هر کدام به نوعی نتیجه این انتخابات و حتی ذات برگزاری آن را زیر سؤال بردند و آن را فاقد مشروعیت خواندند، از سوی دیگر اما دوستان اسد با تبریک به بشار، از جهانیان خواستند که به نظر و رأی مردم سوریه احترام بگذارند. در همین راستا کاخ سفید، با این ادعا که انتخابات ریاست جمهوری در سوریه «ننگ» است اعلام کرد که این انتخابات به دور از واقعیت بوده است و مشارکت سیاسی در آن صورت نگرفته است!

سوریه در راه ثبات

اگرچه این انتخابات اولین تمرین دموکراسی در کشوری عربی به شمار میآید و ممکن است ضعف هایی از نظر شفافیت و دیگر ملاک های یک انتخابات ریاست جمهوری را دارا بوده باشد، اما باید به این مهم توجه داشت که در اولین آزمون توانست بسیاری از فاکتورهای یک انتخابات مهم را به جامعه جهانی نشان دهد. حالا با ماندن اسد در قدرت از راه انتخاباتی بر پایه آرا مردمی که در داخل سوریه بودند و مردمی که شاید به عنوان اعتراض به وضع موجود و چه بسا اجبار از این کشور خارج شده بودند، همه در انتظار بازگشت ثبات و امنیت در کشور خود هستند.

آنها با حضور مقتدرانه خود با بازگشت امنیت به دنبال احیای اقتصاد فروپاشیده سوریه هستند. اقتصادی که با کنار رفتن اختلافات فرقه ای که بر اثر وقوع انتخابات اتفاق افتاد میتواند به روزهای قبل از بحران بازگردد.

اگرچه تمامی مردم این کشور و کارشناسان، بازگشت ثبات و آرامش را در کوتاه مدت بعید و نشدنی می دانند و باید به آن فرصت بیشتری برای احیا شدن داد. حجم خرابیها در شهرهای مختلف سوریه به قدری زیاد است، که سالیان سال طول میکشد، زیر ساخت ها در این کشور دوباره احیا شود.

ضمن اینکه میزان کشتار و آوارگی هم به حدی زیاد است که مدت زمان مدیدی نیاز است تا این دردها التیام یابند.

این زمان به آن بستگی دارد که تا چه حد دخالتها و توطئههای خارجی در این کشور با پذیرفتن نتایج انتخابات کاهش پیدا کند، تا معارضان تروریست داخلی به حمایتهای مالی و لجستیکی آنها برای بحرانی کردن شرایط فرصتی نداشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/3kb6DA