سیاسی

انبوه پرونده های قضایی نشان کمبود اخلاق در جامعه است

اگر نتوانیم با اخلاق اسلامی صحبت کنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که جامعه راه صحیحی را طی کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه هر یک از جریانات باید بتواند به یک منشوری برسد که برنامهها، محور و شاخص باشد تاکید کرد: اکنون در جامعه باید سیاسیون و مسئولین از نظر اخلاق برای مردم الگو باشند.

عبدالرضا مصری درباره اینکه تا چه اندازه تهیه یک منشور اخلاقی از سوی جریانات و گروههای سیاسی میتواند به کاهش تنشهای انتخاباتی کمک کند اظهار کرد: اگر مدعی هستیم که پیرو این دین و مکتب و در ایران زندگی میکنیم و انقلاب ما هم بر ارزش و اخلاق استوار است باید این امر چه در هنگام انتخابات و چه غیر انتخابات در همه جریانات کشور جاری و ساری باشد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه در انتخابات باید توانمندیهای افراد مد نظر قرار گیرد گفت: از اینکه بخواهیم به خاطر عهده داری چند صباحی مسئولیت اخلاق را کنار گذاشته و به کارهایی دست بزنیم که بعدا موجب نارضایتی خودمان هم شود باید بپرهیزیم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه سیاسیون باید از نظر اخلاق برای مردم الگو باشند، به ایسنا گفت: متاسفانه تا حدودی در حوزههای مختلف ارزشهای اخلاقی مورد توجه قرار نمیگیرد. به عنوان مثال یک نمونه عدد و رقم پروندههای دادگستری است. در حالی که اگر اخلاق در جامعه استوار باشد و همگان حقوق یکدیگر را مغتنم بشمارند نباید این مقدار پرونده در محاکم ما وجود داشته باشد.

مصری تاکید کرد: در هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم رفتارهای مسئولین، سیاسیون و بزرگان باید در جامعه الگو باشد و اگر نتوانیم با اخلاق اسلامی صحبت کنیم نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که جامعه راه صحیحی را طی کند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سال جاری را همدلی و همزبانی نامگذاری کردند گفت: این نامگذاری بسیار تدبیر مبارکی بوده که تاکید دارد بر همدلی در جامعه. زیرا همدلی محتوا را تشکیل میدهد و امیدواریم از این فرموده رهبری به عنوان راهی نجات بخش استفاده کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نشستهای برخی احزاب با یکدیگر گفت: اخیرا در این مورد حزب مؤتلفه پیشتاز بوده و جلساتی با ایثارگران و پایداری داشتند که امیدواریم این گونه جلسات ادامه یابد و منجر به یک وحدت نظر شود.

وی با بیان اینکه چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان باید بتوانند با برنامه حرکت کنند و برای خود منشوری داشته باشند گفت: اگر این جریانات و هر جریان دیگری در کشور بتواند به یک منشور برسد که برنامهها محور و شاخص قرار داشته باشد مردم هم برنامهها را انتخاب خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین باید در جامعه اعتقاد به اخلاق داشته باشیم و فکر نکنیم که اکنون فضای سیاسی است بلکه باید در فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کیفیت و محتوا مورد توجه قرار گیرد؛ نه اینکه به شخصیت و افراد توجه شود.

رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نیز در خصوص حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: یک فرد قاچاقچی به طورحتم آگاه به اقدامات خود و پیامدهای آن برای جامعه است؛ به عنوان مثال تا کنون ورود هزاران محموله قاچاق مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی باعث کشته شدن جوانان بیگناهی شده است.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی، افزود: اگر فردی قادربه کشتن چند نفر درجامعه بوده و این افراد را به واسطه استفاده ازمواد مخدر بیخانمان میکند اما در جامعه مصون باشد، باید به حال این جامعه گریست؛ بنابراین اگر جامعه برای قاچاقچیان و مجرمان ناامن باشد به طور حتم برای مردم امن خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید براینکه اگر جامعه برای مجرم و قاچاقچی امن باشد برای مردم ناامن است، تصریح کرد: به طور حتم اگر مجازات اعدام حذف شود، قاچاقچیان اطمینان خاطر پیدا کرده و امیدوار میشوند که میتوانند به راحتی اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند؛ بنابراین حذف مجازات اعدام به غیر از اینکه مشوق قاچاقچیان برای انجام اعمال مجرمانه است، هیچ پیامد مثبتی برای جامعه نخواهد داشت.

مصری با اشاره به لزوم تشدید مجازات برای قاچاقچی مواد مخدر، گفت: باید به این موضوع دقت کرد که اگر مجازات اعدام حذف شود، روند افزایش ورود مواد مخدر به کشور بیشتر شده یا کاهش پیدا نمیکند؛ واقعیت آن است که در مجازات اعدام باید به جنبههای اجتماعی و حقوق بشری آن نیز توجه شود درحالی که دراین رابطه هیچ اقدام قابل قبولی صورت نگرفته وبه این موارد بیتوجهی میشود.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: به طور حتم اگر تشدید مجازات قاچاقچی کاهش پیدا کند، شرایط امروزجامعه به مراتب سختتر خواهد شد؛ البته دلیل این امر آن است که مسئولان درمقابل مجازات قاچاقچی مواد مخدر حتی در میزان کم مواد نیز کوتاهی کردند، زیرا زمانی برای حمل ۵ گرم مواد حکم اعدام صادر میشد؛ اما در حال حاضر به دلیل کوتاهیها این میزان تا یک تن هم افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر تشدید مجازات قاچاقچیان، گفت: این درحالی است که زمینه برای ترک معتادان باید فراهم شود، هرچند که متاسفانه به قاچاقچی و معتاد همیشه به یک چشم نگاه شده و این موضوع اشتباهی صد درصد است؛ بنابراین معتادان، قربانیان شبکههای مواد مخدر بوده و باید شرایطی برای بازگشت آنها به جامعه فراهم شود.

عبدالرضا مصری به کم کاری حوزههای اجتماعی همچون مهاجرت که منجر به بروز برخی معضلات همچون اعتیاد گردیده هم اشاره کرده و گفت: در قانون کم و کاستی وجود ندارد، اما دولت در هر زمینهای به ویژه مسائل و مشکلات اجتماعی لایحه به مجلس ارائه کند، مجلس آمادگی دارد اقدامات لازم انجام دهد.

سخنگوی مجلس با اشاره به اینکه در همه زمینهها در کشور خوب بررسی میکنیم ولی خوب عمل نمیکنیم، گفت: در کشور طوری عمل کردهایم که به هیچ عنوان کسی تصمیم گیر نیست، تصمیمات ستادی، شورایی و یا دبیرخانهای اتخاذ میشود اگر کسی خواست غیرازاین عمل کند باید در دیوان محاسبات و یا سازمان مدیریت کشور جوابگو باشد.

وی یادآور شد: از تمرکز اختیارات گریزان هستیم با مدیریت یکپارچه مخالفیم و متخصص فرافکنی شدهایم.


https://shoma-weekly.ir/5YrTrD