سیاسی

امر به معروف جزو وظایف شهروندی است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:امر به معروف مسئولین هم حق مردم است و هم جزو وظایف شهروندی مردم می باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:به معروف مسئولین هم حق مردم است و هم جزو وظایف شهروندی مردم می باشد.

لاله افتخاری گفت: به نظر می رسد ابتدا نمایندگان مجلس نیاز به امر به معروف مردم هستند، وقتی یک نماینده به گمرک می رود و به جای اینکه از یک کارمند که به وظیفه خودش دقیق و خوب عمل می کند تشکر کند، رفتار های ناشاست و دور از شأن یک نماینده مردم را دارد باید امر به معروف و نهی از منکر را از نمایندگان مجلس که قانون گذار این کشور هستند شروع کرد.

افتخاری با اشاره به روایات گفت: اگر به امر به معروف نپردازیم و مسئولان و مقام های کشور را درست انتخاب نکنیم و بر انتخاب خود نظارت نداشته باشیم طبق روایات اشرار و افراد ناتوان و بدخواهانتان بر مسند می نشینند و بر شما حکومت می کنند. نقش مردم در مطالبه از مسئولان انقدر مهم و حیاتی است که می تواند حتی بستر ضرر تعداد بیشماری از انسانها یا یک کشور شود.

وی در مورد ظرفیت مسئولین در برخورد با انتقاد های مردم گفت: هیچ مسئولی نمی خواهد نقد شود و ایرادهایش را به زبان بیاورند و در عین حال انسان آموخته است که توجیه کند کما اینکه ممکن است امری که پنهان می کند خود نیز قبول دارد که توجیه است. اگر مردم آگاهی پیدا کردند در انتخاب مستقیم و غیر مستقیم خود باهوش عمل می کنند و در ادمه هم امر به معروف می کنند و هم اینکه آن نماینده خود را دیگر حمایت نمی کنند و در نوبت بعدی به او رأی نمی دهند. مردم انتظار دارند مسئولین تمام تلاش خود را بکنند و مسئولین یا قول ندهند یا اگر قول می دهند باید به تمام آنها عمل کنند.

افتخاری گفت: به دور از اتهام و افترا و سخن های نازیبا حتی می توان بسیج و سپاه را هم نقد کرد اما باید با سند و مدرک معتبر باشد که آبروی یک نهاد یا یک مومن از بین نرود. از مجاری خاص خود و با حمایت ستاد تمامی مردم باید و می توانند از تمام عناصر حاکمیت انتقاد سازنده بکنند.

وی در پایان اشاره به اینکه امر به معروف مسئولین هم حق مردم است و هم جزو وظایف شهروندی مردم می باشد، گفت: حق عنوانی یک مسئول این است که مردم او را نصیحت کنند. یعنی از روی دلسوزی اشکالاتش را گوشزد کنند و کار خوبی هم که انجام می دهد بهش اطلاع بدن تا به آن کار بهای بیشتری بدهد. حضرت علی (ع) در حکم مالک اشتر تاکید می کنند که مبادا به مدت طولانی از دید مردم پنهان بمانی. یعنی در دسترس بودن مسئول نباید طولانی شود و مردم به راحتی بتوانند حرفا و انتقاد های خود را به مسئولین بگویند بدون اینکه ابهت و مقام بالای اون مسئول صدای مردم را در گلویشان نگه دارد و اصطلاحا بترسن و ساکت شوند.

https://shoma-weekly.ir/z5W3Y9