سیاسی

امریکایی بین سه مدل در مذاکره گیر کرده است

معتقدم سیاست دوگانه امریکا در قبال ایران به خاطر شرایط سخت و عدم درک قوانین منطقه است، آنها از طرفی علاقه به ارتباط با ایران دارند و از طرفی شرایط کشور ما به گونه ای است که نمی توانند با آن کنار بیایند.
دکتر حسن لاسجردی در حاشیه مراسم تجلیل از خبرنگاران که از سوی حزب موتلفه اسلامی برگزار شده بود، درباره سیاست های دوگانه امریکا در قبال ایران اظهار داشت: امریکایی ها برای اینکه شرایط خود را در منطقه تثبیت کنند سیاست تطمیع و تهدید را پیش گرفته اند، بدین معنا که قدمی به جلو می گذارند و وقتی نتیجه نمی گیرند یک گام به عقب باز می گردند.
این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه  این موضوع در رابطه با ایران نیز صدق می کند، یادآور شد: آنها می دانند ایران یک عنصر موثر منطقه ای است و نشان داده که در برخی پرونده های کشورهای منطقه موفق بوده است، از جمله در افغانستان و عراق از این رو به درستی نشان داده که می تواند در مصر و سوریه هم بازیگردانی کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه به علت این سیاست دوگانه اشاره کرد و گفت: معتقدم این رفتار به خاطر شرایط سخت و عدم درک قوانین منطقه است، آنها از طرفی علاقه به ارتباط با ایران دارند و از طرفی شرایط ایران به گونه ای است که نمی توانند با آن کنار بیایند از این رو این سیاست به نوعی شرایط را ساماندهی می کند.

لاسجردی ادامه داد: امریکایی ها منتظر هستند با تغییر دولت ها، مسئولین و با فشار، تهدید، تحریم و تطمیع شرایط را عوض کنند اما در این قضیه اشتباه می کنند چون سیاست های کلی نظام مشخص است و آنها باید به جای تغییر سمت و سوی ایران، خط خود را تغییر دهند.   
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امریکایی ها در صدد اعتمادسازی و جلب نظر ایران برخواهند آمد یا خیر، تأکید کرد: به نظر من امریکایی ها بین سه مدل در مذاکره گیر کرده اند، در مدل اول آنها گاهی از موضع نابرابر مذاکره می کنند که این صرفا مذاکره برای مذاکره است و برای اینکه حرفی زده باشند، گاهی مذاکره برای حل یک مسئله خاص است، مثلا برای حل مشکل عراق با سایر کشورها مذاکره می کنند، اما گاهی نیز برای اهداف بلندمدت خود پای میز مذاکره می نشینند.
عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در پایان در توضیح مدل سوم مذاکرات امریکا خاطرنشان کرد: جاهایی که امریکایی ها شرایط طرف مقابل را پذیرفته و حق و حقوق طرف مذاکره را رعایت کرده و به رسمیت شناخته، آنجا مذاکرات بلندمدت داشته اند از این رو به اعتقاد من در بحث مذاکرات میان امریکا و ایران نیز باید از مدل سوم استفاده کنند تا به نتیجه برسند.


https://shoma-weekly.ir/EXDmh8