سیاسی

امام خواهان حضور شایسته ترین ها در مجلس بود

امام اصرار زیادی داشتند که افرادی که انتخاب می شوند شایسته ترین افراد باشند. تاکید داشتند که مردم دقت داشته باشند به کسانی رای بدهند که آنها افراد شایسته ای باشند. بنابراین، در ورود قضیه که انتخابات هست و مسئله بسیار مهمی است ما مشکل قانونی داشتیم و داریم که ان‌شاءالله اصلاح بشود.
سید مصطفی میرسلیم، در گفتگویی تفصیلی به بیان خاطرات خود با امام خمینی و بازخوانی آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب و آسیب شناسی شرایط فعلی پرداخته است.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با یادآوری دیدارهای خود با امام خمینی (ره) و روحیه انقلابی مردم در یاری انقلاب اسلامی گفت: روحیه انقلابی، یک شرایط خاصی است. شرایط تغییر کند روحیه هم فروکش  میکند. ارزشها می ماند.

وی در گفتگو با جماران با متمایز دانستن عملکرد صادقانه با روحیه انقلابی خاطر نشان کرد: روحیه انقلابی یعنی درد انقلابی را کشیدن برای چاره جویی، همت و اراده کردن است. بسیاری از نتایجی که الان مثبت تلقی می کنیم بازگرفته شده از همان روحیه ای است که آن موقع وجود داشت.

میرسلیم به موفقیت نسبی انقلاب در اجرای عدالت اجتماعی اشاره کرد و تصریح کرد: با شاخص های رسمی که اعلام می کنند می بینید که وضع فاصله طبقاتی نسبت به قبل بهتر شده است. یعنی نسبت به درآمدی که داریم، نگاهمان، نگاه مرفهی شده است. می بینید این شاخص بهتر شده نه اینکه ما رسیده باشیم به حالت مطلوب، خیر. اگر بخواهیم به آنجا برسیم خیلی فاصله داریم اما آیا حرکت در همان مسیری بود که امام دلش می خواست؟ بله. سرعتمان، سرعتمان خوب بود؟ راضی هستیم؟ خیر، سرعت مطلوبی نبود.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به بیان نمونه ای دیگر افزود: سیاست خارجی آن اقتداری که امام می خواست که ما عزت داشته باشیم شرف داشته باشیم با حکمت در صحنه بین المللی کار کنیم خیلی قشنگ پیاده شد. البته بعد از امام؛ مقام معظم رهبری هم در این زمینه انصافا بسیار دقیق عمل کردند ما به لحاظ اقتدار در صحنه بین المللی خیلی موفق هستیم.

وی به مذاکرات اخیر اشاره کرده و یادآور شد: ایران یک کشور ابرقدرت به لحاظ مادی نیست ، ولی در برابر کشورهای 1+5 که ابر قدرت بودند، ابر قدرتی رفتار کرد. با استدلال، صبر، دقت هوشیاری خواسته های خودش را منطقی روی میز گذاشت و نتیجه هم گرفت. حالا اگر در اجرا خباثت کنند و عمل نکنند یک بحث دیگر است. نشان می دهد ما توانستیم با اقتدار و عزت در صحنه بینالمللی حضور موفقیت آمیز داشته باشیم و حرف خودمان را به گوش جهانیان برسانیم.

معاون سیاسی اجتماعی وزارت کشور در سالهای ابتدای انقلاب اسلامی با بررسی روند افول روشهای انتخاباتی نسبت به ابتدای انقلاب ابراز داشت: این تبلیغاتی که برای برخی نامزدهای انتخاباتی صورت می گیرد، تبلیغات اسلامی نیست و برگرفته از غرب است. این انحراف بزرگی است که شکل هم گرفته است. باعث شد بعضی از افراد بتوانند صرفا با تبلیغات -نه با شایستگی ذاتی- در مجلس مستقر شوند و دست اندرکار باشند.

میرسلیم با انتقاد از شیوه انتخاب نماینده در کلانشهرها گفت: یک انتخاباتی مثل انتخابات تهران شما نگاه کنید، چگونه مردم تهران بیایند به یک فهرست سی نفره رای بدهند؟ حتی اگرمن خبره سیاسی هم باشم انتخاب کردن سی نفر از فهرست هزارو دویست نفره بسیار مشکل است چه برسد به برخی جوان های ما که اصلا کسی را از نظر سیاسی نمی شناسند. به جای اینکه من بیایم در حوزه خودم در منطقه خودم یک نفر را بخواهم انتخاب کنم بیایم برای تهران 30 نفر را انتخاب کنم یک فهرست هزار و 200 نفره کاری هست غیر معقول و ضعیف است که با آن مواجه می شوم.

وی افزود: امام اصرار زیادی داشتند که افرادی که انتخاب می شوند شایسته ترین افراد باشند. تاکید داشتند که مردم دقت داشته باشند به کسانی رای بدهند که آنها افراد شایسته ای باشند. بنابراین، در ورود قضیه که انتخابات هست و مسئله بسیار مهمی است ما مشکل قانونی داشتیم و داریم که انشاءالله اصلاح بشود.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: در مجلس یک خطری که وجود داشت و هنوز هم هست و متاسفانه آثار منفی هم وارد کرده است، مراوده برخی از نمایندگان با مسئولین دولتی جهت جلب امکانات برای حوزه های انتخاباتی خودشان است تا به طور ویژه موجب شود بتوانند در انتخابات بعدی برای خودشان تبلیغ مثبت کنند و تداوم بر حضور خودشان در مجلس ببخشند.

وی با ضروری دانستن نظارت بر عملکرد نمایندگان توسط مجلس، به هزینه هنگفت تبلیغات انتخاباتی برخی از آنها اشاره کرد و افزود: هر کسی به سادگی تن به نظارت نمی دهد. مجلس بر همه نهادها باید نظارت کند ولی برای خودش چی؟ اینجا باید همت می کردند و آن قانون را می آوردند که نظارت مجلس بر خودش برای نمایندگان به طور جدی انجام می گرفت. در سه و چهار دوره قبل شروع شد ولی به کرسی ننشست.


https://shoma-weekly.ir/v8qgUs