سیاسی

امام با تحریرالوسیله سیاست و دیانت را جمع کرد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مجاهدتهای امام راحل گفت: تحریرالوسیله امام خمینی به نظام خدمت کرد و امام با دست پر وارد صحنه شد و سیاست و دیانت را جمع کرد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مجاهدتهای امام راحل گفت: تحریرالوسیله امام خمینی به نظام خدمت کرد و امام با دست پر وارد صحنه شد و سیاست و دیانت را جمع کرد.
 آیتالله العظمی عبدالله جوادیآملی در دیدار جمعی از مسئولان و اعضای نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی در قم با اشاره به جایگاه رفیع حضرت امام خمینی در رفع مشکلات و کمبودهای حوزههای دینی گفت: امام (ره) نه تنها در مسائل سیاسی، بلکه در مسائل و استقلال حوزه و در امور مربوط به سایر پایگاههای علمی، کمبودها را شناسایی و آنها را خوب جبران کرد.
وی در ادامه به تشریح اهمیت و نقش کلیدی کتاب ارزشمند تحریرالوسیله حضرت امام (ره) پرداخت و تصریح کرد: در گذشته فقهایی بودند که تنها مشکل فقه را حل میکردند و در بین متأخرین یک فقه رایجی که بتواند هم نیاز حوزه و هم نیاز نظام را برطرف کند وجود نداشت.
آیت الله العظمی جوادی آملی کتاب عروه الوثقی مرحوم آقا سید محمد کاظم یزدی(ره) را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در طول تقریباً یک قرنِ گذشته همین عروه است. هر که آمد عروه را قبول کرد و روی آن حاشیه زد، این عروه نیاز مراجع نجف و قم و علمای بلاد را تأمین میکرد اما این در فضایی بود که دین منهای سیاست بود و دین وارد حکومت نشده و حکومتی نداشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما اگر دین بخواهد حکومتی داشته باشد این کتاب عروه دیگر گویا نیست چرا که فاقد آن چیزهایی است که مسائل ضروری یک نظام و حکومت است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام(ره) با نگارش کتاب تحریرالوسیله خلأ عروه را پر کرد بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) مسائل مستحدثه را اضافه کرد که وقتی انقلاب به ثمر رسید نظام یک کتاب زنده در دست داشته باشد.
وی با یادآوری خاطرهای از وضع قوانین قضایی در اوایل انقلاب و کارکرد موثر کتاب تحریرالوسیله در آن دوران تصریح کرد: ما در وضع قوانین یک حجت بالفعل میخواهیم و اگر کتاب تحریرالوسیله امام (ره) نبود ما حجت بالفعل نداشتیم و دستگاه قضا و شورای نگهبان با مشکل مواجه میشدند.
آیت الله العظمی جوادی آملی کتاب تحریرالوسیله را کتاب فقهی روز خواند و اضافه کرد: وقتی حکومت اسلامی شد هیچ کمبودی احساس نمیشد چرا که کتاب تحریر هم نیاز دستگاه قضایی، هم نیاز شورای نگهبان و هم نیاز آموزش قضایی را حل کرد.
وی در پایان ضمن دعای خیر و طلب مغفرت برای روح بلند حضرت امام خمینی (ره) و قدردانی از مجاهدتهای آن امام فرزانه گفت: تحریرالوسیله کتابی بود که به نظام خدمت کرد و امام با دست پر وارد صحنه شد و سیاست و دیانت را جمع کرد.


https://shoma-weekly.ir/9LRks3