سیاسی

الگوی تحزب اسلامی

نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به بسیج مقاومت مردمی کشورمان، نگاهی ویژه و منبعث از آموزه‌های اسلامی و سیره امام خمینی(ره) است. این پدیده بی نظیر که در انقلاب اسلامی منشأ برکات و توفیقات فراوانی بوده است در آموزه‌های اسلامی همان حزب الله مورد نظر در قرآن کریم است که ولایت خداوند و رسول و جانشین او را پذیرفته است و می‌تواند با ظرفیت عظیمی که دارد جامعه را از ظلمت بسوی نور پیش ببرد.
حمیدرضا ترقی - نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به بسیج مقاومت مردمی کشورمان، نگاهی ویژه و منبعث از آموزه‌های اسلامی و سیره امام خمینی(ره) است.  این پدیده بی نظیر که در انقلاب اسلامی منشأ برکات و توفیقات فراوانی بوده است در آموزه‌های اسلامی همان حزب الله مورد نظر در قرآن کریم است که ولایت خداوند و رسول و جانشین  او را پذیرفته است و می‌تواند با ظرفیت عظیمی که دارد جامعه را از ظلمت بسوی نور پیش ببرد. حزب الله که در برابر حزب الشیطان قرار دارد سازماندهی پیروان ولایت را به عهده دارد و باید بتواند در برابر سازماندهی مخالفین ولایت در جامعه که تحت امر و فرماندهی قرارگاه شیطان عمل می‌کنند از نظام الهی و اسلامی صیانت و پاسداری کند.

تلاش مخالفان ولایت برای سکولاریزه کردن بسیج
سالهاست جریانهای مخالف ولایت در کشور تلاش می‌کنند با حاکم کردن سکولاریسم بر بسیج به بهانه لزوم عدم ورود نیروهای ارتشی و نظامی در احزاب، این نیروی مردمی محافظ انقلاب را تضعیف و از عرصه صیانت از انقلاب خارج کنند، تا امکان ضربه زدن به ارکان نظام و انقلاب فراهم و راه برای منحرف کردن مسیر انقلاب اسلامی باز گردد. این سیاست و روش با اتهام زدن به بسیج برای دخالت در مسائل سیاسی و مهندسی انتخابات و تخریب لباس شخصی‌ها و از این قبیل مسائل در طی دو دهه پس از جنگ تحمیلی دنبال شده است. امام خمینی(ره) که آرزو داشت ای کاش من هم بسیجی بودم و این نهاد را شجره طیبه انقلاب اسلامی می‌دانست، نقش مهم و سرنوشت‌ساز آینده این مجموعه انسانهای وفادار به آرمانهای انقلاب را کاملاً درک کرده و پیش بینی می‌کرد. مقام معظم رهبری نیز بر همان باور امام(ره) علیرغم انواع و اقسام اتهامات جریانهای مخالف به بسیج از این مجموعه به عنوان نیروهای محرم و تکیه‌گاه انقلاب اسلامی در فتنه‌ها و بحران‌های سیاسی و اجتماعی یاد کرده و آن را تقویت و هدایت فرموده‌اند. چرا رهبری مهمترین هشدارها و تحلیل‌های عمیق مربوط به توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن را با بسیج در میان می‌گذارند. چرا رهبری عبرت‌های عاشورا را با بسیجیان مطرح می‌کند؟ چرا رهبری لزوم بصیرت را برای این قشر تبیین می‌کند؟ و بصیرت بسیج را در فتنه 88 می‌ستاید؟
چرا رهبری عزیزمان این تکیه را به حزب ندارند؟ چرا احزاب محرم اسرار رهبری نیستند؟
چرا احزاب نتوانسته‌اند نقش خود را در صیانت از انقلاب و ارزشهای آن به اثبات برسانند؟ چرا رهبری خلاء پایگاه اجتماعی احزاب در کشور را با بسیج پر می‌کنند؟
چرا قدرت سازماندهی احزاب در کشور قابل مقایسه با بسیج نیست؟
چرا احزاب نمی‌توانند لشگر مقابله با جنگ نرم دشمن شوند، چرا احزاب نمی‌توانند افسران جنگ نرم باشند ولی اساتید بسیجی می‌توانند؟
پاسخ این چراها را باید در ماهیت و خصوصیات بسیج دنبال کرد که معظم له در موارد زیر آن را تبیین کردند:

الف) سازماندهی
نوع سازماندهی بسیج، که یک خصوصیت منحصر به فرد است کمک کرده که این حرکت عظیم مردمی راه خودش را گم نکند، این سازماندهی چند کارکرد اثباتی دارد که اگر احزاب نیز از آن الگو بگیرند می‌توانند حزب‌الله شوند.
1- هدایت نیروها بر اساس مبانی فکری و ایدئولوژیک
2- ایجاد بصیرت در نیروها نسبت به راه روشن
3- تمرکز در تصمیم‌گیری و عدم پراکندگی و تعدد مراکز قدرت
4- برخورداری از اراده و خواست مردم
کارکردهای سلبی این نوع سازماندهی عبارتند از:
1- عدم تندروی 2- پرهیز از زیاده روی 3- عدم کجروی
4- جلوگیری از ارتکاب خطاهای فاحش
این صفات سلبیه در نیروهای احزاب هم اگر وجود داشته باشد قطعاً در کارکرد احزاب اثر می‌گذارد.

ب) – ایمان و عمل برخاسته از احساس تکلیف شرعی
یعنی هدایت  او و زمام و مهار نفس او و حرکت او به دست یک عامل معنوی و درونی و قلبی است.
احساس او با ایمان کنترل می‌شود. اگر این خصوصیت در احزاب الهی و اسلامی هم باشد می‌تواند آن را الگو کند.

ج) – فراگیری بسیج در همه اقشار
خصوصیت دیگر بسیج تعلق آن به تمام اقشار جامعه و عدم منحصر شدن در یک قشر و طبقه خاص است.

د) – پا به رکاب بودن بسیج
بسیج توانسته حضور توده‌ای مردم در انقلاب را حفظ و روحیه مردم را در دفاع از انقلاب حفظ کند، اگر احزاب نیز بتوانند این حضور توده‌ای را حفظ کنند گام مهمی در راستای تحقق سیاستهای نظام اسلامی خواهد بود. آمادگی بسیج برای کمک رسانی به انقلاب اسلامی در برابر تهاجمات و حملات دشمن نشان دهنده اقتدار کشور در برابر دشمن است.

ه) – خودسازی و تربیت خود
فضای مساعد برای خودسازی ایجاد کردن و بخشی از حزب را به خودسازی و کادرسازی و تربیت انسانهای مدیر اختصاص دادن از دیگر خصوصیات بسیج است که می‌تواند الگویی برای تحزب باشد.

https://shoma-weekly.ir/FhpF16