سیاسی

الگویی علیه روایت مارکسیستی از بازرگان

از سال 1320 که حزب توده فعالیت علنی خود را در ایران آغاز کرد به طور نظام یافته‌ای کار بازرگانی و آن چیزی را که امروز کارآفرینی خوانده ‌می شود را باطل می شمرد. در در همه آن سال‌ها نسل جوان، دانشجویان و کتابخوان‎ها با انبوهی از کتاب ها و نظریه‌هایی سر و کار داشتند که در آنها مارکسیست‌ها به زعم خود اثبات می‌کردند که سرمایه داری جنایت، خیانت و خوردن خون کارگران بوده و باید برچیده شود و در آن زمان این فضای روشن فکری جامعه ما بوده است.
شامگاه شنبه با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و جمعی از چهره‌های اقتصادی و غیر اقتصادی از علاءالدین میرمحمدصادقی به عنوان الگو و پیشکسوت اقتصادی تقدیر به عمل‌ آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم با اشاره به درستی، صداقت، پایبندی به شرع و حفظ ظواهر اسلامی توسط میر محمد صادقی و خانواده وی به نقش بازار در پیش برد اهداف انقلاب اسلامی ایران و حمایت از حوزه‌های علمیه اشاره کرده و بر لزوم توجه به فعالیت‌های اقتصادی در اسلام تاکید کرد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: بازار قبل از انقلاب اسلامی ایران و خرداد ۴۲ یکی از عوامل مهم و پشتیبان انقلاب و امام بود، همچنین یکی از پشتیبانان روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده و هست.

وی افزود: آقای میرمحمد صادقی انسان خوشنام و باسابقه‌ای است که هرجا مصالح عمومی در میان باشد از کمکی دریغ نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی با اشاره به اینکه گرامیداشت وی در واقع یک ارزش و ترویج سنت الهی است افزود: این مراسم باعث می‌شود مردم از وجود چنین شخصیت‌هایی در جامعه آگاه شوند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه یاد آور شد: اقتصاد مقاومتی یعنی جلوگیری از اسراف و تبذیر، حمایت از تولید ملی و استقلال از دیگران است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی در پایان تاکید کرد: تأمین نیازهای مردم و کشور ازعمده‌ترین وظایف فعالان اقتصادی است و هر چه می‌توانیم باید بر تولید داخلی تکیه کرد، زیرا شرط استقلال دراز نکردن دست نیاز به سوی دشمنان است.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های انسان دوستانه و مدرسه سازی توسط او ، خود را فارغ التحصیل یکی از مدارسی دانست که مرد کهنه کار بخش بازرگانی کشور ساخته است.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در انقلاب اسلامی و در یک حکومت دینی می‌توان ۷۰ سال دربالاترین سطح بازرگان بود اما زندگی بر وفق معیاری‌های دینی، ایمانی و اسلامی و قابل دفاع داشت.

وی خاطر نشان کرد: انتخاب الگو و معرفی آن یکی از راه‌های هدایت جامعه است و برای هرصنفی داشتن الگو و الگو شناسی مهم است در انقلاب اسلامی، ما در رشته و قشر‌های مختلف، الگو زیاد معرفی کردیم. علما، روحانیون، رزمندگان، ارتشی‌ها و سپاهی‌ها اما در میان بازرگانان الگو کم معرفی کرده‌ایم.

حدادعادل ادامه داد: از سال 1320 که حزب توده فعالیت علنی خود را در ایران آغاز کرد به طور نظام یافته‌ای کار بازرگانی و آن چیزی را که امروز کارآفرینی خوانده ‌می شود را باطل می شمرد. در در همه آن سال‌ها نسل جوان، دانشجویان و کتابخوانها با انبوهی از کتاب ها و نظریه‌هایی سر و کار داشتند که در آنها مارکسیست‌ها به زعم خود اثبات می‌کردند که سرمایه داری جنایت، خیانت و خوردن خون کارگران بوده و باید برچیده شود و در آن زمان این فضای روشن فکری جامعه ما بوده است.

حداد عادل تاکید کرد: اول انقلاب را به یاد آورید چه خبر بود، یکی از روزنامه‌های مربوط به جریان فکری مارکسیست ابراز تاسف و نا امیدی از این انقلاب می کرد که چرا در دو سال ابتدایی انقلاب 500 شرکت به ثبت رسیده است.

حداد عادل اظهار داشت: شخصیت حاج آقا اعلاء همراه با 5 مولفه «دینداری و تعلق به یک خانواده متدین، مبارز و سیاسی بودن، کار اقتصادی کردن ، شرکت در فعالیت خیر و تاسیس موسسات خیریه و شرکت در ایجاد مدارس و تاسیس مدرسه‌ها» بوده که بنده بیشترین ارتباطم نیز با ایشان درحوزه فعالیت‌های فرهنگی است.

وی تصریح کرد: درسال‌های بعد از انقلاب هرموقع بحثی از تاسیس مدارس اسلامی نمونه مطرح می‌شد نامی نیز از حاج آقای میر محمد صادقی بوده است و ایشان یاریگر همه هستند به طوری که می‌شود شخصیت ایشان را به عنوان یک الگو معرفی کنیم.

در انتهای این مراسم نیز یک لوح منقش به نامه امام خامنه‌ای و یک جلد قرآن کریم به وی اهداء شد، همچنین متن تقدیرنامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از او قرائت شد.

https://shoma-weekly.ir/A3CtT4