بین الملل

النخاله: ایران هم پیمان مقاومت و کشورهای عربی هم پیمان رژیم صهیونیستی هستند

النخاله: ایران هم پیمان مقاومت و کشورهای عربی هم پیمان رژیم صهیونیستی هستند

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهاراتی گفت که جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا و اسرائیل است و از مقاومت حمایت می کند، این درحالی است که بسیاری از حکومت های رسمی عربی هم پیمان اسرائیل و غرب هستند.

زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت وگو با شبکه الجزیره درخصوص روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران هم پیمان جنبش جهاد و ملت فلسطین است زیرا موضع آن روشن و علیه اسرائیل است.

وی گفت که ایران از مقاومت فلسطین حمایت می کند و رویکرد سیاسی این کشور نیز در حمایت از مساله فلسطین است.

النخاله تاکید کرد: ما و ایران هم پیمان هستیم، ایران از ما حمایت سیاسی می کند و تمام جنبش های اسلامی انقلاب اسلامی ایران را تایید کردند اما بسیاری از آن ها با گذر زمان مواضع شان تغییر یافت.

دبیرکل جنبش جهاد در ادامه خاطرنشان کرد: ایران علیه آمریکا و اسرائیل است و از مقاومت حمایت می کند، این درحالی است که بسیاری از حکومت های رسمی عربی هم پیمان اسرائیل و غرب هستند و از مقاومت حمایت نمی کنند. ایران حامی جنبش جهاد اسلامی و تمام گروه های مقاومت فلسطین است.

وی در خصوص حجم حمایت های ایران از جنبش جهاد گفت: حمایت های ایران از ما محدود است و این کشور هرآنچه که جنبش نیاز دارد را برآورده نمی کند و اگر حمایت های بیشتری انجام می شد، اوضاع جنبش جهاد بهتر از وضع کنونی بود.

زیاد النخاله تاکید کرد: درخصوص این مساله که جمهوری اسلامی ایران رخدادهای میدانی و جنگ های غزه علیه اسرائیل را اداره می کند، مبالغه شده است.

وی همچنین تاکید کرد که عرب ها درحال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند این درحالی است که ایران علیه اشغالگران است و من در مقام دفاع از آن ها نیستم و خودشان می توانند از خود دفاع کنند.

زباله‌سوزی برای فرار از سرما

در شهر اُزد در شمال مجارستان که دمای هوا به صفر رسیده است، ساکنان محلی برای گرم ماندن به سوزاندن سوخت‌های آلاینده همچون زغال سنگ قهوه‌ای، چوب و اقلام غیرقانونی همچون زباله روی آورده‌اند. به گفته تحلیلگران، نرخ فقر انرژی که به‌عنوان ناتوانی در تأمین منابع گرمایشی کافی تعریف می‌شود، در کشورهایی چون مجارستان، اسلواکی و بلغارستان افزایش می‌یابد.

ادعای زنده ماندن سلمان رشدی!
پس از آنکه رسانه‌های ایرانی از احتمال وخامت حال سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی خبر دادند، مدیر برنامه‌های سلمان رشدی بلافاصله گزارشی ادعایی از وضعیت سلامتی او پس از مورد حمله قرار گرفتن در نیویورک ارائه داد. با این حال تاکنون تصویری از سلمان رشدی منتشر نشده تا صحت و سقم ادعای مدیر برنامه‌های او مشخص شود. روزنامه گاردین در گزارشی در این باره نوشت: مدیر برنامه سلمان رشدی تأیید کرد که او بینایی یک چشم و کارایی یک دستش را پس از حمله‌ای که دو ماه پیش به او شد از دست داده است. گاردین ادامه داد: میزان کامل جراحاتی که به رشدی وارد شده بود، تاکنون مشخص نبود. اما اندرو وایلی، مدیربرنامه او در گفت‌وگویی با روزنامه ال پائیس شرح داد که این حمله تا چه اندازه جدی بوده و زندگی او را دگرگون کرده است. در این گزارش آمده است: به گفته وایلی، «زخم‌های او عمیق بوده‌اند اما او بینایی یک چشمش را نیز از دست داده است. او سه زخم عمیق در گردنش داشت. یک دستش از کار افتاد چون رشته‌های عصبی بازویش قطع شده بود. او ۱۵ زخم دیگر نیز در ناحیه سینه و نیم‌تنه دارد. طبق گزارش گاردین، مدیربرنامه رشدی بدون اینکه بگوید او هنوز در بیمارستان بستری است یا نه، گفته است که مهم‌ترین چیز این است که او زنده می‌ماند. در این گزارش عنوان شد: وایلی گفته که او و رشدی، پیش‌تر درباره امکان چنین حمله‌ای صحبت کرده بودند. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: دو هفته پیش از این حمله، رشدی در گفت‌وگویی گفته بود که احساس می‌کند زندگی «دوباره عادی» شده و ترس یک حمله دیگر چیزی متعلق به گذشته است. گفتنی است نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در مراسمی برای سخنرانی در نیویورک از سوی فردی به نام «هادی مطر» ٢٤ ساله و ساکن نیوجرسی با چاقو مورد حمله قرار گرفت.

بمب کثیف در جنگ اوکراین

برخی منابع رسانه‌ای و امنیتی می‌گویند که کی‌یف در حال آماده‌سازی اقدام تحریک‌آمیز انفجار یک بمب کثیف یا یک سلاح هسته‌ای کم بازده در اوکراین است. رهبری کارخانه استخراج و فرآوری شرق در منطقه دنیپروپتروفسک و همچنین مؤسسه تحقیقات هسته‌ای کی‌یف، وظیفه ساخت این بمب کثیف را بر عهده داشت. کار روی آن در حال حاضر در مرحله نهایی است. همچنین گزارش شده است که چندین نفر از حلقه نزدیک زلنسکی در حال برقراری تماس‌های مخفیانه با نمایندگان بریتانیا در مورد موضوع انتقال احتمالی اجزای سلاح‌های هسته‌ای به مقامات کی‌یف هستند. هدف از این تحریک، متهم کردن فدراسیون روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در اوکراین و در نتیجه راه‌اندازی یک کمپین قدرتمند ضدروسی در جهان است. در نتیجه، مسکو حمایت بسیاری از شرکای اصلی خود را از دست خواهد داد.

شرکت ترامپ در انتخابات

ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: من دو بار شرکت کردم و دو بار پیروز شدم! و دفعه دوم نتیجه بهتری نسبت به دفعه اول داشتم. میلیون‌ها رأی بیشتر در سال ۲۰۲۰ نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ کسب کردم؛ حتی بیشترین تعداد رأی را در تاریخ کشورمان داشتم. اکنون، به دلیل موفقیت و سربلندی مجدد کشورم، احتمالا باید دوباره شرکت کنم.

تورم در بریتانیا رکورد شکست!

بلومبرگ در گزارشی هشدار داد که تورم سالانه انگلیس ممکن است تا آغاز سال آینده میتلادی به ۱۵ درصد برسد چرا که افزایش شدید قیمت انرژی ادامه خواهد داشت و این امر باعث جهش هزینه‌های زندگی در این کشور می‌شود. بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط مرکز ملی آمار بریتانیا، قیمت کالاها و خدمات در این کشور طی ماه سپتامبر به بالاترین رقم خود در ۴۰ سال گذشته رسیده بود و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۲، 10/1 درصد افزایش یافت.

کشور رعب و اعدام

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی، عربستان را «کشور رعب و اعدام» توصیف کرد و درباره موج قتل عام جدید در این کشور به ویژه علیه زندانیان سیاسی و فعالان مدنی و حقوق بشری هشدار داد.

https://shoma-weekly.ir/AWn7Fc