بین الملل

القاعده سیاه چه می‌خواهد؟

گروهک تروریستی بوکو حرام که عنوان اسلامگرایی را نیز بر خود گذاشته، اعلام کرده با این دختران دانش‌آموز مانند برده رفتار کرده و آن‌ها را بین افراد خود به فروش می‌گذارد. گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که برخی از این دختران را به ازدواج با ربایندگان وادار کرده‌اند. این در حالی است که والدین این دانش‌آموزان هفته گذشته به نقل از روستاییان از انتقال برخی از آن‌ها به کشورهای همسایه از جمله کامرون و چاد خبر دادند، کشورهایی که هر کدام به نوعی اسیر در چنگال شورشیان هستند.
محمد علایی- در تازهترین جنایت گروهک بوکوحرام در نیجریه و ربودن حدود ۲۷۶ دختر و اعمال رفتارهای غیرانسانی علیه آنها، خبر بسیار تکاندهنده ای است و لرزه بر اندام هر شنوندهای میاندازد.

هر چند این جنایت تازهای از سوی بوکوحرام نیست، اما یکی از عجیبترین جنایتهای این گروه در سالهای اخیر است.

گروهک تروریستی بوکو حرام که عنوان اسلامگرایی را نیز بر خود گذاشته، اعلام کرده با این دختران دانشآموز مانند برده رفتار کرده و آنها را بین افراد خود به فروش میگذارد. گزارشهای تایید نشده حاکی از آن است که برخی از این دختران را به ازدواج با ربایندگان وادار کردهاند. این در حالی است که والدین این دانشآموزان هفته گذشته به نقل از روستاییان از انتقال برخی از آنها به کشورهای همسایه از جمله کامرون و چاد خبر دادند، کشورهایی که هر کدام به نوعی اسیر در چنگال شورشیان هستند.

ظاهرا این دختران در این کشورها به عنوان عروس به قیمت ۱۲ دلار (۹ یورو) فروخته شدهاند. خبر زمانی بیشتر متاثر کننده و ناراحت کنندهتر است که ابوبکر شکائو رهبر این گروه تروریستی و تندرو در جای جای سخنان خود به «الله» استناد کرد و اقدامات زشت و شنیع خود را به دستور الله خواند.

قوانین اسلامی از سال ۲۰۰۰ میلادی در شمال نیجریه اجرا میشود ولی شورشیان قبائل آفریقا از جمله گروه خودخوانده طالبان نیجریه و گروه «بوکو حرام» خواهان اجرای قوانین تعریف شده خود از اسلام که افراطی است در سراسر نیجریه هستند.

این گروه افراطی با اذعان به روابط نزدیک خود با القاعده در عربستان سعودی، بر ادامه اقدامات خشونت بار تا سلطه کامل بر نیجریه تأکید کرد.

ابوقاقا از مسئولان ارشد گروه بوکوحرام در گفتگو با گاردین تأکید کرد: این گروه فقط هنگامی مذاکره خواهد کرد که شریعت اسلامی را در نیجریه پیاده کند و دولت را خود تشکیل دهد.

ابوقاقا با بیان اینکه اعضای این گروه از القاعده الهام گرفتهاند، اظهار داشت: شیخو رئیس بوکوحرام و شماری از اعضای این گروه در جریان حج سال گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و با برخی از سران القاعده دیدار کردند، تا علاوه بر کمکهای مالی آموزشهایی را دریافت کنند. وی القاعده را «برادر بزرگتر» گروه بوکو حرام توصیف کرد و گفت: القاعده از این گروه حمایت مالی و تجهیزاتی میکند، و هم اکنون افرادی از کشورهای همسایه مانند چاد، کامرون، و نیجر به بوکو حرام پیوستهاند. البته ارتباط این گروه با هلال طالبان که از آفریقا و کشورهای عربی تا افغانستان گسترش پیدا کردهاند، آنقدر معلوم و قابل درک است که برخی آنان را طالبان نیجریه میخوانند.

در زبان حوسی، بوکو حرام به معنای «حرام بودن تحصیل به روش غربی » است. الگوی آنها شباهت بسیار زیادی با طالبان افغانستان داد و پیروان آنها محاسنی بلند دارند و روی سر پارچه‏ای قرمز یا سیاه می‏بندند. مقر اصلی آنها در شمال شرقی نیجریه در اطراف شهر میادوگوری است.

محمد یوسف، رهبر سابق و موسس بوکو حرام متولد شهر گیرگیر در ایالت یوبه بود. وی نام رسمی گروه را «جماعه اهل سنه لدعایاتی و الجهاد» (جامعه مردم اهل سنت که خود را موظف به انتشار آموزه‏ها و جهاد می‏دانند) برگزید. بر خلاف ظواهر، بنا به ادعای
بی. بی. سی. این سلفی جنجالی دارای تحصیلات بوده، به زبان انگلیسی سلیس صحبت می
‏کرده، زندگی ثروتمندانه‏ای داشته و خودرو مرسدس بنز داشته است.

https://shoma-weekly.ir/Nj3Hrg