بین الملل

القاعده ، راستگرایان یا دولت پلیسی

دوی ماراتن بوستون که هر سال در مرکز ایالت ماساچوست برگزار می‌شود، روز دوشنبه نیز برگزار شد اما امسال این رقابت شباهت چندانی با دوره‌های سابق نداشت و صحنه‌های پایانی آن بیشتر شبیه رخدادهایی بود که این مسابقه برای بزرگداشت آن برگزار می‌شود.
دوی ماراتن بوستون که هر سال در مرکز ایالت ماساچوست برگزار میشود، روز دوشنبه نیز برگزار شد اما امسال این رقابت شباهت چندانی با دورههای سابق نداشت و صحنههای پایانی آن بیشتر شبیه رخدادهایی بود که این مسابقه برای بزرگداشت آن برگزار میشود.

ماراتن بوستون که کهنترین دوی ماراتن جاری جهان است در سال ۱۸۹۷ تأسیس شد. این مسابقه عمومی هر ساله در شهر بوستون برگزار شده و با شرکت ۲۰۰۰۰ شرکت کننده، از بزرگترین مسابقات ماراتن جهان است. طول مسیر این مسابقه، همانند دوی ماراتن نیویورک، ۴۲ کیلومتر است و از محلات متفاوت شهر بوستون میگذرد.

غریو شادی و تشویق تماشاگران پس از غرش انفجار به ضجه درد و فریاد وحشت تبدیل شد. انفجار متوالی دو بمب در نزدیکی خط پایان مسابقه جان سه نفر را گرفت و حدود 140نفر را زخمی کرد که حال هشت نفر وخیم گزارش شده است.به روایت «فرانس 24»، بیش از 67 تن از مجروحان این بمب گذاری ها دچار نقص و یا قطع عضو شده و شماری دیگر از آنان با مرگ دست و پنجه نرم می کنند. دقایقی بعد از3 انفجار مورد اشاره، چند بمب دیگر که در شعاع چند کیلومتری از محل انفجارهای سه گانه جاسازی شده بود، کشف و خنثی شد. حمله بوستون، بزرگترین انفجار در آمریکا پس از ۱۱سپتامبر توصیف شده که بار دیگر شهرها و نیروهای نظامی این کشور را به حال آماده باش درآورده است. هرچند منابع آگاه بمبهای بهکار رفته در این حمله را مشابه تجهیزات دستساز القاعده توصیف کردهاند اما مقامهای رسمی آمریکا هنوز نتوانستهاند موضعگیریای در این رابطه داشته باشند.رسانههای آمریکایی، تصاویر ویدئویی بسیار زیادی از افرادی منتشر کردند که در صحنه حاضر بودند که این تصاویر افرادی را نشان میدهد که در حالیکه آغشته به خون بودند روی زمین افتاده بودند. بسیاری از زخمیها با استفاده از ویلچرهایی به آمبولانس انتقال داده میشدند زیرا بسیاری از آنها اعضای بدنشان را از دست داده بودند و برخی از شاهدان ماجرا میگفتند که شدت جراحات به اندازهای زیاد بود که استخوان برخی افراد کاملاً مشاهده میشد.

«باراک اوباما» رئیسجمهور آمریکا درست ساعاتی پس از وقوع انفجارهای بوستون در سخنرانی سه دقیقهای تأکید کرد که این انفجارها برنامهریزی شده و ما آن را تروریستی میدانیم اما از مردم خواست که هنوز مشخص نیست که چه کسانی عامل این انفجارها بودهاند و از مردم خواست که زود قضاوت نکنند.

طبق معمول افبیای به شواهد آشکار این ماجرا کاری ندارد و به دنبال یک مظنون خارجی میگردد. در نخستین مرحله تحقیقات، پلیس فدرال آمریکا از 2 تبعه عربستان که در این انفجارها مجروح شدهاند در بیمارستان بازجویی کرده است.درهمین حال کاخ سفید با انشتار بیانیه ای اعلام کرد که «باراک اوباما» فردا پنجشنبه برای دیدار با خانواده های قربانیان حادثه بمبگذاری بوستون به این شهر سفر می کند.اما با گذشت نزدیک به دو روز از این واقعه هنوز مشخص نیست که چه فرد یا گروهی این بمبگذاری را انجام داده از همین رو حدس و گمان درباره عاملان آن افزایش یافته است.اما سرانجام پلیس فدرال آمریکا (افبیای) با انتشار عکسی از بمب های منفجر شده در بوستون اعلام کرد: در این حادثه، مواد منفجره در زودپز جاسازی شده بودند. انتشار این مطلب از سوی افبیای کافی بود تا برخی رسانه ها اعلام کنند استفاد از زودپز برای بمبگذاری از گذشته مورد استفاده القاعده بوده است.کارشناسان چندین فرض را برای علت انجام این عملیات تروریستی متصور هستند. گروههای راست افراطی، مخالفان کندی و حتی معترضان به افزایش مالیات ازجمله مظنونان اصلی این حمله هستند.در این بین باید به این نظر که گفته می شود که بمبگذاری های بوستون کار «راست گرایان» آمریکا بوده است بیشتر توجه کرد، چراکه افرادی که این فرضیه را مطرح می کنند معتقدند با توجه به ارائه طرح هایی همچون مهاجرت و کنترل سلاح از سوی دولت اوباما و مخالفت راست گرایان با این موارد، آنها خواسته اند تا با این اقدام، دولت را تحت فشار قرار بدهند.

این عده به حادثه بمبگذاری سال 1994 در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون اشاره کرده و می‌گویند : در آن زمان هم کلینتون قانونی را برای کترل سلاح به کنگره پیشنهاد داد و همچنین در مورد موضوع جنجالی سقط جنین ایده هایی داشت که به مذاق راست گرایان خوش نمی‌آمد، از همین رو راست گرایان بمبگذاری سال 1994 را ترتیب دادند.اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در انفجارهای شهر بوستون دخالت داشته اند زیرا آمریکا به شدت نیازمند فضای امنیتی در داخل است تا از این طریق بتواند به آنچه که مبارزه با تروریسم می نامد ادامه دهد. امروزه مسئله مبارزه با تروریسم باعث شده تا یک فضای پلیسی در این کشور حاکم شود. تا آنجا که بسیاری از محققان و نویسندگان آمریکا به همین مناسبت اعلام می‌کنند که جامعه آمریکا ملیتاریزه شده و یک «دولت پلیسی» (Police State America) تشکیل شده است. سایت ها و رسانه های مختلف و معتبر آمریکایی در این باره نظر می دهند و بسیاری از آنها بر این عقیده هستند که دست‌های اطلاعاتی – امنیتی آمریکا در آن دست داشته اند  خاصه آنکه آمریکا در حال حاضر با مسائل مختلفی مواجه است و جنبش‌های متعددی این کشور را تهدید می کنند. یکی از مهم‌ترین آنها «جنبش وال استریت» است که مقامات این کشور به شدت به دنبال کنترل آن هستند.


https://shoma-weekly.ir/6Dpr7x