بین الملل

التهاب اسلام‌آباد در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات

طی هفته گذشته تحرکاتی در اسلام‌آباد شکل گرفته که رنگ تحولات خاورمیانه و بوی انقلاب به خود گرفته است. تظاهرات ضددولتی در پاکستان صورت گرفت که طی آن «طاهر القادری»، رئیس منهاج القران و شخصیت مذهبی پاکستانی – کانادایی در میان معترضان شروع به سخنرانی کرد و خواستار کناره‌گیری رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و انحلال مجالس ملی و ایالتی شد.

طی هفته گذشته تحرکاتی در اسلامآباد شکل گرفته که رنگ تحولات خاورمیانه و بوی انقلاب به خود گرفته است. تظاهرات ضددولتی در پاکستان صورت گرفت که طی آن «طاهر القادری»، رئیس منهاج القران و شخصیت مذهبی پاکستانی کانادایی در میان معترضان شروع به سخنرانی کرد و خواستار کنارهگیری رییسجمهور، نخستوزیر و انحلال مجالس ملی و ایالتی شد.

وی از تظاهراتکنندگان خواست به خیابانها بریزند و با ادامه تحصن و اعتراض، نظام سیاسی را تغییر دهند. القادری تأکید کرد که قصد براندازی این دولت غیرقانونی را از راه غیرقانونی ندارد بلکه به قانون اساسی احترام میگذارد. القادری گفت بر اساس اسوه امام حسین (ع) حاضر است در این راه کشته شود. این روحانی معترض تأکید کرد که در کشور تنها قوه قضاییه و ارتش پاکستان درست عمل میکنند اما دولت فاسد است و نشانی از دموکراسی در مجلس نیست، نمایندگان نیز بی صلاحیت و فاسد هستند. همزمان دیوان عالی پاکستان به ریاست افتخار محمد چودری، رئیس دادگستری پاکستان با ارائه حکم به دفتر حسابرسی ملی پاکستان دستور داد تا 16 متهم از جمله راجهپرویز اشرف، نخستوزیر پاکستان را ظرف 24 ساعت دستگیر و گزارش مربوطه را چهارشنبه به اطلاع دادگاه برساند. راجهپرویز اشرف، سه تن از وزیران سابق کابینه و چهار معاون سابق وزارتخانههای دولتی پاکستان به دستداشتن در فساد مالی مربوط به این پروژه متهم هستند. نخستوزیر پاکستان همچنین با اتهام دریافت رشوه نیز مواجه است و این پرونده به سال 2008 زمانی که وی وزیر دولت فدرال در امور آب و برق بود، مربوط میشود. وی پس از آن حتی به «راجه رنتال» معروف شده بود. در برخی از منابع آمده است که 50 هزار هوادار دور این روحانی معترض که پس از سالها تبعید خودخواسته در دسامبر 2012 به کشور بازگشته، جمع شدهاند. وی در سخنرانی خود گفت که هوادارانش حاضر هستند به دستورش مجلس را تسخیر کنند و در مقابل نیز هیچ قدرتی نمیتواند جلوی آنها را بگیرد. در همین حال «رحمان ملک» وزیر کشور پاکستان در گفتگو با خبرنگاران در اسلامآباد اعلام کرد: طرفداران طاهر القادری حق ندارند با زیر پا گذاشتن قوانین وارد مناطق ممنوعه شهر اسلامآباد شوند و در صورت هر نوع تخلف در این زمینه نیروهای امنیتی به شدت با معترضان برخورد میکنند. وی همچنین با ابراز نگرانی از تیراندازی افراد مسلح ناشناس به طاهر القادری از نیروهای امنیتی خواست از او محافظت کنند.

دولت نیز از ارتش خواسته است تا در صورت غیرقابل کنترل شدن اوضاع پایتخت وارد عمل شده و از وخامت اوضاع جلوگیری کند. حتی پلیس در بخشهایی از شهر با تظاهراتکنندگان درگیر شده است. هنوز فضای روشنی از مسائل یکی دو روز پاکستان وجود ندارد اما اخیراً اختلافات بین اسلام آباد و واشنگتن به شدت افزایش پیدا کرده و نمیتوان در این تحولات این مسئله را نادیده گرفت. طاهر القادری نیز در پاکستان شخصیت شناخته شدهای نیست و احزاب اصلی این کشور همچون حزب مردم بیش از همه به این مسئله تأکید دارند که وی فردی سیاسی نیست. القادری سالهای گذشته خود را بهطور عمده در کشورهای اروپایی و کانادا گذرانده و در سال 2010 کمپین ضدتروریستی به راه انداخته است. وی در تفکرات سیاسی معتقد است که در کشورهایی که عمده مردمش مسلمان هستند باید دولت اسلامی روی کار بیاید.

https://shoma-weekly.ir/bFnwS5