سیاسی

اقدامات جدید در نطنز عادی و مطابق قوانین بین المللی است

همواره در آستانه مذاکرات هسته ای بین جمهوری اسلامی و گروه 5+1 جوسازی های گسترده ای علیه تاسیسات و فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان صورت می گیرد. اما باید توجه داشت که طبیعتا محققین هسته ای ایران نه تنها در مورد سانترفیوژها بلکه در مورد سایر تکنولوژی های مربوط به فعالیت های هسته ای تحقیق می کنند و به پیشرفت هایی نیز دست می یابند و نهایتا سعی می کنند که وضعیت بهره برداری کشور از تکنولوژی هسته ای را روز به روز بهبود ببخشند.
سمیه عظیمی-برخی خبرگزاری ها اواخر هفته گذشته اعلام کردند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه 30 ژانویه (11بهمن) با فرستادن یادداشتی برای اعضای آژانس، اعلام کرده که مقامات ایرانی روز 24 ژانویه موضوع نصب سانترفیوژهای جدید در تاسیسات هسته ای نطنز را به اطلاع آژانس رسانده‌اند.
خبر تصمیم ایران برای نصب این سانتریفیوژها در نطنز در شرایطی اعلام شد که ایران و گروه 1+5 در آستانه از سرگیری مذاکرات درمورد پرونده هسته‌ای هستند. مذاکرات ایران با گروه 1+5 از چند سال پیش شروع شده و آخرین دور مذاکرات هفت ماه پیش در مسکو بدون رسیدن به نتیجه پایان یافت.
ادامه مذاکرات که طی روزهای اخیر با انتشار نامه اشتون مبنی بر تمایل 1+5 برای تعویق زمان مذاکرات دور جدید به تاخیر افتاده در شرایط کنونی با انتشار این خبر جلوه دیگری به خود گرفته است؛ همچنانکه روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تصمیم ایران برای استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر در تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای را عاملی برای تغییر معادلات بازی دانست.
این روزنامه از قول «مارک فیتزپاتریک»، که مدیریت برنامه خلع سلاح و عدم اشاعه «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» را به عهده دارد نوشته: سانتریفیوژهای کارآمدتر از سوی ایران در نطنز می‌تواند تغییردهنده معادلات بازی باشد.
تاثیر انتشار این اخبار که البته نوعی بزرگ نمایی نیز در آن دیده می شود موضوع گفتگو با دکتر عباسپور است، دکتر عباسپور معتقد است که این مسائل تنها در جهت جوسازی و به دست آوردن فرصت برای کشورهای غربی در جهت اعمال تحریم های بیشتر و در موضع ضعف قراردادن جمهوری اسلامی صورت می گیرد.

 
•یک روزنامه امریکایی در خبری مدعی شده که نصب سانترفیوژهای جدید در تاسیسات هسته ای نطنز تغییر معادله بازی ایران با گروه 1+5 است؛ تاثیر این نوع اخبار بر روند مذاکرات را چطور  ارزیابی می کنید؟

این مساله برای همه روشن است که همواره در آستانه مذاکرات هسته ای بین جمهوری اسلامی و گروه 5+1 جوسازی های گسترده ای علیه تاسیسات و فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان صورت می گیرد.
اما باید توجه داشت که طبیعتا محققین هسته ای ایران نه تنها در مورد سانترفیوژها بلکه در مورد سایر تکنولوژی های مربوط به فعالیت های هسته ای تحقیق می کنند و به پیشرفت هایی نیز دست می یابند و نهایتا سعی می کنند که وضعیت بهره برداری کشور از تکنولوژی هسته ای را روز به روز بهبود ببخشند.
تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات هسته ‌ای نطنز مساله ای عادی است و خارج از چارچوب قوانین بین المللی و معاهده منع و گسترش سلاح های هسته ای نخواهد بود.
دستیابی به تکنولوژی هسته ای در چارچوب قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته ای در هر سطحی حق هر کشوری شناخته شده و ایران نیز قاعدتا مجاز است تا از این تکنولوژی به نفع منافع ملی خود استفاده کند.
بزرگ نمایی یا سیاه نمایی اخباری مبنی بر دستیابی ایران به تکنولوژی های برتر در زمینه انرژی هسته ای جوسازی کشورهای غربی است تا از این طریق برگ برنده همواره در اختیار گروه 5+1 قرار گیرد.
اما ما در استفاده از حقوق مسلم خود در هر زمینه ای تغییری حاصل نخواهیم کرد و در همین راستا استفاده از انرژی هسته ای را نیز حق خود می دانیم.

 
• طی روزهای اخیر و در ادامه روند مذاکرات مساله تعویق مذاکرات به ماه آینده هم مطرح شد.

آنچه که ایران در این زمینه انجام داده کاملا شفاف و در چاچوب قوانی بوده و به اقرار بازرسان آژانس، جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشور دیگری اجازه داده تا از تاسیسات و فعالیت های هسته ایش بازرسی به عمل آید.
لذا ایران همواره همه گونه همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را انجام داده و به نظر می رسد بحث و مجادله یا طرح مسائلی نظیر تعویق زمان مذاکرات ابزاری است برای فشار وارد کردن بر ایران و دستیابی به اهداف سیاسی.
و در برخی مواقع که به زعم سران کشورهای مذاکره کننده ابزار فشار یا تحریم اقتصادی یا سیاسی از دست آنها خارج می شود مسائلی نظیر تعویق زمان و مکان مذاکرات را مطرح می کنند. به هر حال به نظر می رسد که انتشار اخبار متناقض یا سیاه نمایی شده مستمسکی است برای اعمال فشار بیشتر و ادامه تحریم های اقتصادی علیه کشورمان.
البته این نوع برخوردها برای همگان شناخته شده است چراکه همواره شاهد بوده ایم که ایران از مواضع خود عقب نشینی نکرده و در برابر تحریم ها نیز مقاومت کرده است.

https://shoma-weekly.ir/t0kpod