سیاسی

اقتصاد نفتی باید در گام دوم اصلاح شود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: موانع و عیوبی که در نظام اقتصادی کشور مانند وابستگی به نفت وجود دارد، باید همه در گام دوم به طور کامل اصلاح شود تا ما به آن افقی که موردنظر چشم‌انداز آینده کشور است، دست پیدا کنیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: به نظرم رهبری در بیانه گام دوم چشم‌انداز بسیار روشنی از آینده کشور ترسیم کردند که می‌تواند برای نسل جوان ما ارزشمند و نویدبخش باشد.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری: یادآوری چشم‌اندازها و افق‌های انقلاب اسلامی، با تمرکز بر نگاه به آینده) در ادامه با ارتباط تلفنی با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

حمیدرضا ترقی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: در واقع بیانیه گام دوم رهبری، تجربه‌های گذشته، ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در نظام جمهوری‌اسلامی برای حرکت بعدی پدید آمده و در اختیار نسل جوان است، به خوبی به معرفی کردند. به عبارتی رهبری در این بیانیه راه و برنامه را مشخص کردند.

وی افزود: در نگاه نخست برای پیاده کردن آن باید یک نگاه واقع‌بینانه به امیدها و چشم‌اندازها داشته باشیم، آنچه در واقع در درجه نخست برای نسل جوان در راستای گام برداشتن در حرکت به سوی آینده لازم است، اطلاع از اینکه جامعه از چه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی برخوردار است. از سوی دیگر چه تفاوت هایی میان چالش‌های دیروز و امروز ما با مستکبران وجود دارد؟ رهبری در این بیانیه تصحیح کردند که چالش آن روز ما بر سر کوتاه کردن عمال بیگانه از کشور بود اما چالش امروز ما بر سر حضور جمهوری‌اسلامی در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن نفوذ آمریکا از منطقه است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: بنابراین با توجه به این‌که چالش‌ها تفاوت پیدا کرده و به اصطلاح مشکلات کاملا متفاوت است، باید نوع برخورد و استراتژی مواجه شدن با آن نیز به شکل خاصی باشد. از سوی دیگر نسل جوان در گام نخست باید به ظرفیت‌های که در کشور وجود دارد، تکیه کند، برای مثال جمعیت ۳۶ میلیونی که بین سن ۱۵ تا ۴۰ سال در کشور وجود دارد که ۱۴ میلیون از این ظرفیت دارای تحصیلات عالیه هستند. همچنین رتبه دوم جهان در حوزه دانش‌آموختگان علوم و رشته‌های مهندسی به ما تعلق دارد.

حمیدرضا ترقی گفت: با این ظرفیت‌هایی که به لحاظ نیروی جوان تحصیل‌کرده برشمردیم، کشور دارای نیروی کار جوانی است که می‌توان برای نوسازی کشور از آن بهره گرفت، علاوه بر آن کشور ما فرصت‌ها و امکانات مالی نیز دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است از جمله ۷ درصد ذخائر معدنی جهان در کشور ماست و منابع عظیم زیرزمینی داریم و به لحاظ موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و جغرافیای کشور در شرایط خوبی قرار دارد. ضمن آنکه از نظر بازار منطقه‌ای و ملی در موقعیت خوبی قرار گرفتیم.

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: با توجه به آنکه برشمردیم، راه پیمودن مسیر بیانیه گام دوم رهبری فراهم است که نسل جوان با توجه به آن ۷ موضوعی که رهبری تبیین کردند، میتوانند گام بردارند، ۷ موضوعی که رهبری در بیانیه بر آن تاکید کردند؛ توجه به علم و پژوهش که می‌تواند به حرکت ما در رسیدن به تمدن‌سازی شتاب بیشتری بدهد، دوم، توجه به معنویت و اخلاق که حکومت در منش و اخلاق جامعه و همه نهادی موجود در کشور، مساله اقتصاد، اعم از هدفی که در اقتصاد باید به آن توجه کرد در زمینه تحقق عدالت اجتماعی. لذا برای تحقق این هدف، موانع و عیوبی که در نظام اقتصادی کشور مانند وابستگی به نفت وجود دارد، باید همه در گام دوم به طور کامل اصلاح شود تا ما به آن افقی که موردنظر چشم‌انداز آینده کشور است، دست پیدا کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: در بحث عدالت نیز به همین شکل، در رابطه با سبک زندگی نیز مسائل خوبی را برشمردند. درباره بحث سیاست خارجی تاکید بر تامین عزت ملی کشور است، توصیه‌های بسیار مهمی در این راستا برشمردند که در این توصیه‌ها هم وظایف دولت مشخص شده و هم وظیفه دستگاه‌های مختلف مانند مجلس روشن شده است. لذا به نظرم بیاینه رهبری با موضوعاتی که بسیار روشن به آن پرداخته شده، چشم‌انداز بسیار روشنی از آینده کشور پیش‌رو داریم که می‌تواند برای نسل جوان ما ارزشمند و نویدبخش باشد و روزهای روشن آینده را برای آنها به ارمغان بیاورد.

https://shoma-weekly.ir/7DBsjD