سیاسی

اقتصاد مقاومتی، درمان سرطان اقتصادی است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پرونده‌های فساد اقتصادی را نتیجه سیستم مالی معیوب کشور دانست و گفت: توجه بیش از حد به بحث بازرگانی و عدم توجه به تولیدکنندگان یکی از مشکلات اصلی سیستم مالی کشور است.
عبدالرضا مصری با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و راهکای این سیاستها برای کاهش بیکاری گفت: اجرای این سیاستها با توجه به مشکلات جدی کشور در مسئله اقتصاد جدی مینمایند که وضعیت اشتغال یکی از زوایای این سیاستها است.

مصری در تشریح دلایل اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سطح کشور بیان کرد: هر چیزی که بخواهیم به عنوان تکیهگاه از آن استفاده کنیم نیازمند این است که آن وسیله پایههای مستحکمی برای تکیهگاه شدن داشته باشد که اقتصاد بهعنوان یکی از تکیهگاههای مشکلات این کشور با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی دارای پایههای مطمئنی خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید از همایشها و جلسات به درون جامعه منتقل شود تصریح کرد: اگر کشوری مبتلا به سرطان اقتصادی باشد با اجرای صحیح و همهجانبه سیاستهای اقتصاد مقامتی درمان میشود. مصری هدف اصلی از اجرای اقتصاد مقاومتی را رفاه اجتماعی بیان کرد و افزود: اجرای سیاستهای اقتصاد مقامتی سبب رشد اقتصادی میشود که رشد اقتصادی به رشد تولید و رشد تولید به رشد بهرهوری منجر میگردد و این سه عامل عناصر رفاه اجتماعی و عمومی هستند. وی تمرکز سیاستهای اقتصاد مقاومتی را برای اصلاح اقتصاد جهت رفاه دانست و گفت: میبایست به این موضوع توجه کنیم که هدف از اجرای این سیاستها اقتصاد نیست بلکه اقتصاد سالم و قوی برای ایجاد رفاه اجتماعی در ورای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار دارد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل بیکاری در کشور تصریح کرد: در بحث نرخ بالای بیکاری چند عنصر تاثیرگذار است که توجه به این عناصر و تصحیح آنها به کاهش نرخ بیکاری منجر خواهد شد. عبدالرضا مصری عدم تناسب میان خروجی مراکز عالی و نیاز بازار کار را یکی از دلایل بروز بیکاری در کشور عنوان کرد و افزود: فرهنگ مدرکگرایی و تولید بالای دانشگاهها بدون توجه به نیاز بازار کار یکی از مشکلات امروز کشور است.

وی با بیان اینکه تحصیلات عالی فرهنگ کار را کمرنگ کرده است گفت: نوع فعالیت و خروجی مراکز تحصیلات عالی بهگونهای است که فرهنگ کار در فارغالتحصیلان این مراکز وجود ندارد و دانشجویان با داشتن مدرک تحصیلی عالی تن به انجام بسیاری از کارها نمیدهند. وی از تحلیل رفتن حرفه و مهارت در کشور خبرداد و افزود: میبایست همچون بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مهارت کشور حرف اول را بزند و تمرکز مسئولان و سیاستگذاران بر مهارتگرایی باشد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه وضعیت در تحصیلات عالی به سمتی رفته که چاه تحصیلات تنها برای عدهای نان دارد و برای مردم آب ندارد.

مصری بیکاری نسل جوان و پرانرژی کشور را در معرض آسیبهای بسیاری قرار میدهد افزود: با عملیاتی کردن نسخه اقتصاد مقاومتی میتوان از نیروی کار آماده و جوان کشور برای توسعه و تولید به بهترین شکل استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: فنی و حرفهای توانایی آموزش و معرفی افرادی که توانایی حرفهای بالایی برای انجام کار داشته باشند را دارا است که این آموزشها میتواند در راستای نیاز بازار کار شکل بگیرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تشریح اثرات زیانبار فرهنگ مصرفگرایی در کشور گفت: این معضل فرهنگی سبب روی آوردن خانوادهها به خرج کردن منابع مالی خود شده که در عمده موارد وسایل خریداری شده استفادهای برای خانواده ندارد.

عبدالرضا مصری یکی دیگر از مشکلات این فرهنگ را تقویت اقتصاد کشورهای دیگر عنوان کرد و افزود: مردم با خرید کالاها و تولیدات کشورهای دیگر به اقتصاد آن کشورها در حالی کمک میکنند که شاهد تهدید آنها علیه این کشور هستیم.

وی تضعیف اقتصاد و تولیدکنندگان داخلی را روی دیگر توجه به کالاهای خارجی بیان کرد و گفت: در حالی که با خرید و مصرف کالاهای خارجی در جهت تقویت اقتصاد دیگران تلاش میکنیم شاهد تعطیلی تولید ملی هستیم که بیکاری کارگران از اثرات آن است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سومین مشکل بزرگ اقتصاد کشور عادلانه نبودن توجه به تولید و بازرگانی بیان کرد و افزود: در کشور توجه ویژهای به مبحث بازرگانی وجود دارد و از سوی دیگر برای تولیدکنندگان موانع بسیاری قرار داده شده است.

مصری گفت: امروزه تولیدکنندگان ما برای انجام کار قانونی و سالم خود دچار مشکلات فراوانی هستند که میبایست برای توسعه در تولید فعالیت تولیدکنندگان تسهیل یابد.

وی توجه ویژه با بازرگانی را مشکلساز دانست و افزود: بروز مفاسد اقتصادی و حضور افرادی همچون شهرام جزایریها، بابک زنجانیها و غیره زاییده توجه به بحث تجارت در ازای تولید است.

وی پروندههای فساد اقتصادی را نتیجه سیستم مالی معیوب کشور دانست و گفت: توجه بیش از حد به بحث بازرگانی و عدم توجه به تولیدکنندگان یکی از مشکلات اصلی سیستم مالی کشور است.

https://shoma-weekly.ir/7ZB5iX