سیاسی

اقتصاد مقاومتی الگوی علمی متناسب با نیازهای ایران است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مبنای برنامۀ راهبردی است که ضمن در نظر قراردادن مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های گذشته، اهداف و اولویت‌های راهبردی جدید کشور را در برابر فشارها و تهدیدها، ارائه می‌کند.
سید‌مصطفی میر‌سلیم ظهر امروز در کارگاه آموزشی علمی و تخصصی اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق سند چشم‌انداز 20 ساله، کشور باید در سال 1404، قدرت نخست منطقه در جنبه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری باشد.

وی با اشاره به وجود برخی موانع بر سر راه اقتصاد ایران، تصریح کرد: بحران‌های اقتصادی و طبیعی، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قدرت‌های معارض، رقابت با کشورهای منطقه و اقتصاد کشورهای بزرگ از جمله موارد اثرگذار بر اقتصاد کشور هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نام‌گذاری سال‌های مختلف با عنوان اقتصادی نشان از توجه ویژه مقام معظم رهبری به مسائل اقتصادی است، افزود: ایشان معتقدند اقتصاد مقاومتی الگویی اقتصادی است که برای ملتی حتی در شرایط فشار و تحریم، زمینۀ رشد و شکوفایی را فراهم می‌کند.

میر‌سلیم اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی، مکتب یا نگرش اقتصادی نیست بلکه الگویی است که اقتصاد را در حول محور باورهای آن، مقاوم می‌کند.

وی مقاومت اقتصادی را ایستادگی در برابر فشارها و تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی علاوه بر مقاومت اقتصادی، استفادۀ هدفمند و بهینه از ظرفیت‌ها و استعدادها را شامل می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مبنای برنامۀ راهبردی است که ضمن در نظر قراردادن مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های گذشته، اهداف و اولویت‌های راهبردی جدید کشور را با رویکرد آینده‌نگری، تداوم سند چشم‌انداز و مصون کردن اقتصاد کشور در برابر فشارها و تهدیدها، ارائه می‌کند.

میر‌سلیم، توسعۀ کارآفرینی، مشارکت آحاد جامعه، اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق نقشۀ جامع علمی کشور، استقرار نظام ملی نوآوری، افزایش انعطاف‌پذیری اقتصاد کشور، رشد بهره‌وری، هدفمند‌سازی یارانه‌ها، افزایش سهم سرمایۀ انسانی از 20 درصد به 70 درصد، تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی و تأمین امنیت غذا و درمان را از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی برشمرد.

وی اضافه کرد: ریاضت اقتصادی برنامۀ جبرانی برای بازگشت به شرایط اولیه بوده، اما هدف اقتصاد مقاومتی تغییر همه جانبۀ شرایط است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، الگوی علمی متناسب با نیازهای ایران است، تصریح کرد: بسیاری از کشورها، به دلیل مشکلات اقتصادی اجتماعی خود، به فکر یک چنین کاری افتاده‌اند و بنابراین رویۀ اقتصاد مقاومتی، دغدغۀ دیگر کشورها هم هست.

میر‌سلیم اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون‌زا دانست و گفت: این یعنی اقتصادی که از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد اما در عین‌ حال درون‌گرا نیست.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و اجرای کارهای تدافعی صرف نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد و این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور بوده و به مردم کمک می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بهره‌وری ضعیف عوامل تولید، رتبۀ ضعیف در شاخص بهبود فضای کسب و کار، رکود تورمی در اقتصاد ایران، وابستگی به درآمدهای نفتی، سهم اندک مالیات در بودجه دولت و کسری‌های بزرگ در بودجه از جمله نشانه‌های ضعف مقاومت اقتصاد ایران هستند که لزوم تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دو چندان می‌کند.

https://shoma-weekly.ir/6irUpl