سیاسی

اقتصاد دانش بنیان ما را از اتکای بر منابع زیرزمینی نجات می دهد

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه این اقتصاد دانش بنیان است که در بیشتر موارد به کمک اقتصاد مقاومتی می آید، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است خوداتکاء، اقتصادی درونی که پارامترهای سیاسیِ خارج نمی توانند آن را تحت تأثیر قرار بدهند و این برای ما یک امر ضروری است.
علی عباسپور در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص نقش انرژی های پاک در اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه کشور ما از لحاظ انرژی های تجدید پذیر یا به تعبیری، انرژی های نو، غنی است. میزان تابش خورشید در کشور ما وضع بسیار مناسبی دارد و بالاتر از متوسط جهانی است. در برخی از نقاط کشورمان، نقاط بادخیز داریم که می شود از انرژی باد استفاده کرد. ما در شمال دریای خزر را داریم و در جنوب، خلیج فارس، که به خوبی می توان از انرژی امواج برای تولید برق استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ما از دو نوع انرژی گرمایی برخوردار هستیم اظهار داشت: یک نوع، از اختلاف دمایی که در سطح زمین و در عمق زمین وجود دارد بدست می آید و نوع دیگر، انرژی زمین گرمایی است که از گرمای سنگ های داغ درون زمین که از چشمه های آب گرم تولید می شود بدست می آید. ما در شمال غربی کشورمان از این نوع انرژی برخوردار هستیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: این انرژی ها، اولاً انرژی هایی هستند که ما اگر بتوانیم مورد استفاده قرار دهیم، هم باعث می شود ما از سوخت های فسیلی کم تر استفاده کنیم، که سرمایه های نسل های آینده است و نیز کم تر صادارات نفتی داشته باشیم. همچنین با توجه به اینکه این انرژی ها، آلایندگی ندارند و به عنوان انرژی های پاک شناخته می شوند، سلامت ما را به خطر نمی اندازند. هزینه های سنگینی که متأسفانه جامعه ما متحمل می شود، به خاطر وضعیت مصرف انرژی و آلودگی هوا است. ما می توانیم از انرژی های تجدید پذیر و انرژی های پاک از قبیل انرژی خورشیدی و انرژی باد، در اقتصاد و توسعه کشورمان استفاده کنیم. در برخی کشورها، به طور گسترده از انرژی خورشیدی استفاده می کنند و اگر ما هم این کار را انجام بدهیم، هم به اقتصاد مقاومتی ما کمک می کند، هم به سلامت جامعه نفع می رساند و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی های فسیلی که رو به پایان هستند می شود.

عباسپور در خصوص نقش دانشگاه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: دانشگاه ها در این راستا نقش مؤثری را بر عهده دارند. همین انرژی پاک که درباره اش گفتیم، خب بخش عظیمی از آن به دانشگاه ها مربوط می شود. طراحی سلول های فتو ولتاییک یا نیروگاه های خورشیدی، قاعدتاً از دانشگاه باید سرچشمه بگیرد. دانشگاه ها در به کارگیری و طراحی توربین های بادی نقش اساسی بر عهده دارند و در بخش انرژی و سایر اقسام انرژی، دانشگاه ها با به کارگیری سیستم های پیشرفته در مورد انرژی های پاک، دانشگاه ها نقش اساسی می توانند ایفا کنند.

وی با بیان اینکه این اقتصاد دانش بنیان است که در بیشتر موارد به کمک اقتصاد مقاومتی می آید، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است خوداتکاء، اقتصادی درونی که پارامترهای سیاسیِ خارج نمی توانند آن را تحت تأثیر قرار بدهند و این برای ما یک امر ضروری است.همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند سه مؤلفه علم، فرهنگ و اقتصاد عامل های اساسی هستند. اقتصاد دانش بنیان، ترکیبی است از علم و اقتصاد است و دانشگاهیان، عنصری اساسی در پیشرفت و به کارگیری این دو مؤلفه هستند که در نوروز سال گذشته مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه ما اگر علم و دستاوردهای علمی را به تولید بکشانیم و وارد اقتصاد کشور کنیم می توانیم پیشرفت زیادی داشته باشیم، خاظرنشان کرد: بسیاری از کشورها را شاهد هستیم که منابع زیرزمینی ندارند، منابع خدادادی ندارند، اما با تکیه بر ترکیب علم ودانش با اقتصاد خود و بنیان گذاشتن اقتصاد دانش بنیان، الان حرف اول را در مورد اقتصاد جهانی می زنند. خب این اقتصاد دانش بنیان وظیفه دانشگاه است. موضوع انرژی های جدید مثل انرژی گداخت هسته ای که از جوشش هسته های سبک صورت می گیرد، دانش آن قاعدتا باید در دانشگاه شکل بلگیرد و بر روی آن، کار تحقیقاتی انجام بشود تا نهایتاً در سطح جامعه به تولید برسد.

عباسپور افزود: دانشگاه در زمینه های صنعتی، تولید خودرو، صنایع غذایی و کشاورزی و بسیاری از حیطه های دیگر می توانند مؤثر باشد. ما یک کشور کم آب هستیم که این آب باید به طور مؤثر مورد استفاده قرار بگیرد و بتوان بالاترین برداشت را در هر هکتار از زمین های کشاورزی انجام دهیم و تنوع محصول داشته باشیم، مخصوصاً با توجه به اینکه تنوع آب و هوایی خوبی هم در کشور داریم. این امکان پذیر نیست مگر اینکه ما علم را در خدمت سیستم آبیاری و کشاورزی قرار دهیم. آنوقت است که یکی از محورهای اساسی در اقتصاد ما، کشاورزی خواهد بود. لذا دانشگاه ها در اینکه بتوانند یک حرکت عظیمی را در اقتصاد مقاومتی شکل بدهند، مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

https://shoma-weekly.ir/lLOrMM