سیاسی

اقتدار علمی در دانش هسته‌ای باعث حفظ استقلال کشور می‌شود

انرژی هسته‌ای اقتدار علمی یک کشور را می‌رساند و موجب اقتدار نظام اسلامی می‌شود و داشتن اقتدار علمی در این حوزه باعث حفظ استقلال کشور می‌شود.
بیستم فروردین ماه به نام روز ملی فناوری هستهای نام گذاری شده است. دانش هستهای از پیشرفتهترین مباحث علوم و تکنولوژی است و هم اکنون نقش عمدهای را در تأمین انرژی کشورهای مختلف خصوصا کشورهای پیشرفته دارد.

اهمیت انرژی و منابع مختلف تهیه آن به دلیل نقش آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی، در حال حاضر جزء رویکردهای اصلی دولتها قرار دارد، نظام جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. دکتر علی عباسپور تهرانی کارشناس مسایل هستهای در این باره اظهار داشت: تکنولوژی هستهای یک تکنولوژی چند بعدی است و در حقیقت در زمینههای پزشکی، صنعت و انرژی کاربرد دارد، لذا کشورهایی که اصولا در سطح بالای امور صنعت و کشاورزی و مانند آن قرار دارند از دانش هستهای در این موارد استفاده میکنند. باتوجه به این مسئله و کاربردهای موثری که میتواند انرژی هستهای در وضعیت کشاورزی و درمان بیماری و پیشرفت صنعت داشته باشد، داشتن این علم برای هم ما یک ضرورت است. وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما برای پیشرفت صنعتی و ارتقا تولیدات و در بحث پزشکی به دلیل آنکه بتوانیم بحث رادیوداروها و پرتودارمانی را وارد علم پزشکی کنیم و همچنین در بحث کشاورزی برای اصلاح بذرها و اصلاح نباتات برای رشد کشاورزی و افزایش طول عمر محصولات و مهارآفات و آلودگیها و سایر حوزهها م به این علم نیازمندیم. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ضمن اشاره به محدودیت منابع سوخت فسیلی خاطر نشان کرد: انرژی هستهای یکی از انرژیهایی است که دنیا به آن توجه دارد و راکتورهای اتمی در تولید برق در کشورهای بسیار دنیا است. بعضا ما کشورهایی را داریم که هفتاد درصد از نیاز نیروی برق خود را از طریق انرژی هستهای و نیروگاههای اتمی تامین میکنند. این درست است که ما کشوری با منابع نفت وگاز هستیم، اما باید توجه داشت باز این انرژی میتواند در صنعت پتروشیمی و نیرو به نحو احسن بهره و بدون هدر رفت برای ما کاربرد داشته باشد با استفاده از این انرژی ما این فرصت را پیدا میکنیم تا از انرژی به نحو مطلوب و موثرتری بهره ببریم.

عباسپور با بیان پیشرفتهای هستهای در جمهوری اسلامی ایران درباره فواید بهرهمندی از این دانش افزود: این انرژی میتواند در تولید و شکوفایی اقتصاد ما داشته باشد ضمن اینکه ما دانش طراحی راکتورهای اتمی را در کشور داریم و میتوانیم آن را توسعه بدهیم و بنابراین از ظرفیت انرژی هستهای در مسیر رشد و شکوفایی استفاده کنیم لزوم یک کشور پیشرفته این است که به این دانش دسترسی پیدا کند و این مهم برای ما یک ضرورت است. انرژی هستهای اقتدار علمی یک کشور را میرساند و موجب اقتدار نظام اسلامی میشود و داشتن اقتدار علمی در این حوزه باعث حفظ استقلال کشور میشود.

https://shoma-weekly.ir/xC9v2t