بین الملل

افغانستان و فتنه «چاق کردن گوسفندها»

ماجرای ادعای تقلب در این انتخابات از آنجایی آغاز شد که مکالمه چالش بر انگیز رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات با یکی از اعضای ستاد انتخاباتی رقیب عبدالله عبدالله افشا شد و این عاملی شد تا نخستین گام‌ها برای ایجاد دموکراسی در افغانستان زمینگیر شود.
امیر صابری- کمیسیون مستقل انتخابات بار دیگر اعلام نتایج انتخابات افغانستان در دور دوم را برای انتخاب جایگزین کرزای به تعویق انداخت تا ازاین راه برای برطرف کردن شبههای که اخیرا ستاد عبدالله عبدالله به سلامت انتخابات وارد کرده و باعث بروز تنشهای جدیدی در این کشور شده کمک کرده باشد.

مسئولان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کردند که این اقدام با بازشماری آرای دو هزار مرکز اخذ رای اتفاق خواهد افتاد.

ماجرای ادعای تقلب در این انتخابات از آنجایی آغاز شد که مکالمه چالش بر انگیز رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات با یکی از اعضای ستاد انتخاباتی رقیب عبدالله عبدالله افشا شد و این عاملی شد تا نخستین گامها برای ایجاد دموکراسی در افغانستان زمینگیر شود.

ستاد عبدالله فایل صوتی را در اختیار رسانهها و خبرگزاریها قرار داد و مدعی شد که در این فایل صوتی ضیاء الحق امر خیل رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات در گفتگو با یکی از اعضای ستاد اشرف غنی احمد زی نامزد انتخابات افغانستان و رقیب عبدالله عبدالله به زبان پشتو دستور میدهد که دست روی دست نگذارد و کاری کند.

در قسمت دیگری از این فایل صوتی، به یکی از کارمندان ارشد محلی کمیسیون انتخابات دستور داده میشود که «گوسفندها» را به کوهها ببرد و «چاق» برگرداند. به ادعای ستاد عبدالله عبدالله منظور از گوسفندها بردن صندوقهای خالی و پر کردن آن به نفع احمد زی بوده است.

با افشای این فایل صوتی امر خیل به دست داشتن در تقلب متهم و در نهایت مجبور به استعفا شد. او در کنفرانس خبری که برای این کار تدارک دیده شده بود عنوان کرد که به هیچ عنوان برای دادن استعفا تحت فشار نبوده و تنها به خاطر اعتماد سازی و خروج انتخابات از بن بست دست به این کار زده است.

کشیده شدن انتخابات به دور دوم و افشای این فایل صوتی فضای انتخابات نوپای افغانستان را ملتهب کرد تا جایی که استعفای رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات با استقبال رو به رو شد. حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان این اقدام امر خیل را اقدامی بجا و مسئولانه دانست. عبدالله عبدالله نامزد انتخابات افغانستان که مدعی برنده شدن در این انتخابات بود پس از این استعفا عنوان کرد که استعفای امرخیل، بخشی از شرایط او برای ورود دوباره به روند انتخابات است.

در این میان رسانههای غربی کرزای را متهم میکنند که او در تلاش است تا با مهندسی کردن انتخابات نامزد مورد حمایت خود یعنی «احمدغنی» را به سمت ریاست جمهوری برساند. این تبلیغات موجب شده تا اعتراضاتی از سوی حامیان عبدالله عبدالله در شهرهای مختلف شکل بگیرد. این اعتراضات هر چند تاکنون مسالمت آمیز بودهاند اما با توجه به ظرفیتهای موجود در افعانستان امکان به خشونت کشیده شدن آنها وجود دارد.

افغانستان در حالی گرفتار این وضعیت شده که نیروهای خارجی در حال ترک این کشور هستند و قرار است که نظامیان بومی افغان کنترل امنیت کشور خود را بدست بگیرند. بروز اختلاف میان گروههای مختلف سیاسی افغانستان بدون شک این کشور را به دوران پس از خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از آن برمی گرداند. دورانی که هر یک از گروههای سیاسی سودای حکومت در سر داشتند و درگیریهای میان آنها سرانجام به روی کار آمدن طالبان و سوق دادن افغانستان به شرایط کنونی گردید. افغانستان از دوران چند ساله جنگ با شوروی، درگیریهای داخلی و لشکر کشی نیروهای ائتلاف به این کشور زخمهای زیادی بر تن دارد و به نظر میرسد که اکنون بار دیگر در آستانه یک بحران جدی قرار گرفته باشد؛ از همین رو بزرگان این کشور که به «لویی جرگه» شهرت دارند باید هر چه سریعتر دست به کار شده و از گسترش اختلافات سیاسی که میتواند مقدمهای برای درگیریهای خونین باشد جلوگیری کنند.

https://shoma-weekly.ir/dMkLwv