سیاسی

افراد منحرف را برای حذف تفکر دینی برجسته می کنند

امام جمعه کازرون با اشاره به هجمه همسوی رسانه‌های معاند نظام به مرجعیت شیعه، هجمه علیه مقدسات را آب در هاون کوبیدن خواند و گفت: امید داشتیم که برخی جریان‌ها و افراد از گذشته درس عبرت گرفته باشند اما گویا برخی بنا ندارند عبرت بگیرند.
حجت‌الاسلام محمد خرسند، عضو حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با رسا، یکی از شؤون مرجعیت شیعه را دفاع از مقدسات، کیان و اصول دین و مذهب عنوان کرد و گفت: همواره مراجع و علمای دین برای تشخیص تفکرات انحرافی از حقیقی، معیار و شاخص هستند.

وی با اشاره به هجمه همسوی رسانه‌های معاند نظام به مرجعیت شیعه، شأنیت مراجع را حفاظت از دین خواند و تصریح کرد: مراجع هرگز برای خوشایند کسی از وظیفه خود چشم پوشی نکرده و همواره در هر دولتی، ضمن حفظ کلیت دولت‌ها، نسبت به برخی سیاست‌ها اعتراض کرده و تذکراتی داده‌اند.

برخی بنا ندارند از گذشته عبرت بگیرند

امام جمعه کازرون در ادامه با بیان اینکه در مدت چند ماهه اخیر شاهد آغاز هجمه‌های وسیعی نسبت به مقدسات بوده‌ایم، این حرکت‌ها را حساب شده دانست و افزود: امید داشتیم که برخی جریان‌ها و افراد از گذشته درس عبرت گرفته باشند اما گویا برخی بنا ندارند عبرت بگیرند.

وی گفت: برخی در دوران اصلاحات سیاست‌هایی را دنبال ‌کردند و هجمه‌هایی را علیه مقدسات از توحید گرفته تا نبوت، امامت، تقدس‌زدایی، زیر سؤال بردن قیام امام حسین و حضرات معصومین‌(ع) تا توهین به مراجع، علما، امام راحل و مقام معظم رهبری، نماز جمعه و ائمه جمعه به کار بستند.

حجت‌الاسلام خرسند ادامه داد: اینها دیدند که چه نتایجی به بار آمد و مردم چگونه به آنها جواب دادند؛ در فتنه 88 دیدیم که وقتی پای توهین به عاشورا و امام حسین‌(ع) به میدان آمد، مردم سه روز بعد در نهم دی چه واکنشی نشان دادند، آن خروج و حماسه حسینی جواب هتاکی روز عاشورا بود.

آزادی بیان باید در راه حفظ حرمت‌ها و مقدسات باشد

وی با بیان اینکه هجمه دشمنان علیه مقدسات آب در هاون کوبیدن است، گفت: ملت ایران حتی آنهایی هم که مذهبی نیستند، حریم‌ها را نگه می‌دارند و روی قداست‌ها حساسیت دارند، چنانچه می‌بینیم وقتی روزنامه‌ای بخواهد جایگاه ولایت و امامت را زیر سؤال ببرد، دستگاه قانونی با آن برخورد کرده و عده‌ای هم دفاع می‌کنند.

امام جمعه کازرون با تأکید بر اینکه هیچ‌کس با آزادی بیان مخالف نیست، متذکر شد: آزادی بیان باید در راه حفظ حرمت‌ها و قداست‌ها و در راه پیشرفت فرهنگ، علم و معارف باشد نه اینکه هرکس هرچه دلش بخواهد بگوید که این ولنگاری است و آزادی نیست.

ادعای حذف ممیزی دروغی بیش نیست

وی ادعای حذف ممیزی و برداشتن نظارت‌ها را دروغی بیش ندانست و تصریح کرد: مگر می‌شود اجازه داد که هر اغذیه‌فروشی هر چیزی را به خورد مردم دهد، بالاخره هرچیزی نظم و قانون خودش را دارد و در عرصه فرهنگ و اندیشه نیز نظارت‌های قانون‌مند و محدودیت‌های قانونمند لازم است.

وی گفت: تا وارد حوزه و اندیشه فکری مطبوعات می‌شویم عده‌ای می‌گویند اصلا نباید نظارت باشد و مردم خود باید نظارت کنند، این نه منطقی است و نه عقلی، اینجا مراجع به عنوان پاسداران حقیقی دین وظیفه دارند موضع بگیرند و گرفته‌اند و وظیفه ذاتی آنها است و مؤمنان و متدینین هم حمایت می‌کنند.

فضای سیاسی کشور تغییر نکرده است، خود را گول نزنید

حجت‌الاسلام خرسند با بیان اینکه برخی جریان‌های مسأله‌دار فکر می‌کنند فضای سیاسی کشور تغییر کرده است سرشان را از زیر برف بیرون آورده‌ و فکر می‌کنند نفس تازه‌ای می‌توانند بکشند، ابراز امیدواری کرد که اینها از گذشته‌ها درس عبرت بگیرند و از راه صحیح، قانونی و منطقی خود را مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: جریان‌های مسأله‌دار بدانند که اگر از راه تخریب مقدسات و اعتقادات به اسم آزادی بیان، نقد و اندیشه بخواهند وارد شوند، قطعا مقدسات چراغ قرمز است و حریم دارد و اجازه داده نمی‌شود که حریم آن شکسته شود، هرچیزی یک نگهبانی دارد و دین هم نگهبان دارد.

وی در ادامه با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری درباره خطر اسلامی که از تریبون‌های انگلیسی و آمریکایی تبلیغ می‌شود، گفت: دشمن وقتی نمی‌تواند اصلی را از بین ببرد در آن انحراف ایجاد می‌کند و از آنجا که اصل اسلام خدشه‌ناپذیر است، می‌بینیم که در طول تاریخ دست به تشکیل فرقه‌های انحرافی مانند وهابیت و بهائیت زده است.

قرائت اصیل از دین با عنوان نوآوری دینی زیر سؤال نرود

عضو حزب مؤتلفه اسلامی افزود: دشمن وقتی می‌بیند که عزاداری امام حسین‌(ع) و اعتقاد به مهدویت را نمی‌تواند از شیعه بگیرد در شیوه عزاداری و در اعتقاد به امام زمان‌(ع) بدعت ایجاد می‌کند، اینجا باید همه مراقب باشند به ویژه علما و مراجع که از اعتقادات دفاع کنند.

وی تأکید کرد: مراجع تقلید و علما باید مراقب باشند که با عنوان نوآوری و قرائت‌های گوناگون از دین، آن قرائت اصیل که به گفته امام راحل برخواسته از فقه جواهری است، زیر سؤال نرود که از زیر سؤال بردن آن معلوم می‌شود، انحراف بوده و منافع سیاسی دشمن در آن است.

حجت‌الاسلام خرسند گفت: اسلامی که رادیو بی‌بی سی و آمریکا تفسیر می‌کند مانند تفسیر معاویه از قرآن است که پول خرج می‌کرد تا قرآن را تفسیر کنند، آنها با ظاهر قرآن مبارزه نکردند بلکه مفسر بدلی به وجود آوردند تا تفسیری که اهل بیت‌(ع) و امام علی‌(ع) ترویج می‌کردند منزوی شود.

برجسته شدن افراد منحرف برای از بین بردن تفکر اصیل دینی

وی با بیان اینکه امروز برای از بین بردن تفکر اصیل دینی، افراد مسأله‌دار و منحرف را برجسته و بزرگ می‌کنند، اظهار کرد: همه باید مراقب باشند به ویژه علمای دین و طلاب حوزه‌های علمیه و این هم ویژه شیعه نیست، اهل سنت هم در مقابل وهابیت و سلفی‌گری چنین وظیفه‌ای دارند، آنها باید مراقب باشند و اجازه ندهند که این فرقه‌ها بخواهند اسلام و اهل سنت را بدنام کنند.

وی همچنین برخی تندروی‌ها را در دفاع از ولایت و امامت منجر به عمیق‌تر کردن اختلاف بین مذاهب اسلامی عنوان کرد و نسبت به تفکراتی که در حوزه فکر و اندیشه و نوآوری با ظاهری آراسته، زیبا و شکیل ارائه می‌شود، اما وصل به جاهایی است که اصل نظام را هم قبول ندارند، هشدار داد.

https://shoma-weekly.ir/HRCVKz