بین الملل

اعلام تشکیل حزب سوم در آمریکا

ده‌ها مقام دموکرات و جمهوریخواه سابق آمریکا اعلام کردند که برای جلب توجه میلیون‌ها رای دهنده در ایالات متحده آمریکا درخواست تشکیل یک حزب سیاسی جدید را دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود اطلاع داد اعضای سابق احزاب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا از تشکیل حزب بزرگ سومی در این کشور خبر داده اند که قرار است رأی دهندگان نگران از "سیستم دو حزبی ناکارآمد آمریکا" را به سوی خود جلب کند.

اعضای تشکیل دهنده این حزب به خبرگزاری رویترز گفتند که امیدوارند حزب متبوعشان به یک جایگزین بادوام برای حزب‌های جمهوریخواه و دموکرات که بر سیاست‌های آمریکا تسلط دارند، تبدیل شود.

حزب جدید با ادغام سه نیروی سیاسی تشکیل خواهد شد:
جنبش نوسازی آمریکا (
Renew America Movement)، حزب رو به جلو (Forward Party) که توسط نامزد سابق دموکرات ریاست جمهوری اندرو یانگ تأسیس شد و جنبش خدمت به آمریکا (Serve America Movement).

گروه اول در سال ۲۰۲۱ توسط مقام‌های سابق در دولت‌های جمهوریخواه رونالد ریگان، جورج اچ.دبلیو بوش (پدر)، جورج دبلیو بوش و دونالد ترامپ شکل گرفت.

حزب رو به جلو نیز توسط یانگ شکل گرفت که حزب دموکرات را در سال ۲۰۲۱ ترک کرده و به یک سیاستمدار مستقل تبدیل شده بود. و در نهایت گروه آخر جمعی از دموکرات‌ها، جمهوریخواهان و افراد مستقل هستند که مدیر اجرایی آنها "دیوید جولی" یک عضو سابق کنگره در حزب جمهوریخواه بود.

حزب جدید که به نام "پیشرو" ()Forward نامیده می شود، در ابتدا تحت ریاست مشترک اندرو یانگ، نامزد سابق دموکرات ریاست جمهوری و کریستین ویتمن، فرماندار سابق نیوجرسی، جمهوری خواه سابق خواهد بود.

سیستم دو حزبی فعلی آمریکا متشکل از احزاب دموکرات و جمهوری خواه است که از سال 1852 به طور مداوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده و از سال 1856 کنگره را کنترل می کنند. علاوه بر دو حزب پیشرو، 38 حزب فدرال دیگر بدون احتساب حزب های منطقه ای در ایالات متحده وجود دارد، اما آنها عملاً تأثیری بر سیاست ندارند.

به نوشته این خبرگزاری، رهبران حزب پاییز امسال رویدادهایی را در ده‌ها شهر آمریکا سازماندهی کردند تا پایگاه خود را تقویت کرده و حمایت مردمی را جلب کنند. آنها ابتدا میزبان یک مراسم رسمی در روز ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) در هیوستون هستند و اولین مجمع ملی این حزب تابستان آینده در یک شهر بزرگ آمریکا برگزار می‌شود.

رهبران این حزب با استناد به یک نظرسنجی گالوپ در سال گذشته معتقد هستند که دو سوم آمریکایی‌ها وجود یک حزب سیاسی ثالث را لازم می‌دانند.

آنها می گویند: « هدف حزب پیدا کردن راه حل برای مشکلات مردم آنریکا است که واقعا ما را دیوانه می کنند.

افراط های سیاسی، کشور ما (آمریکا) را از هم پاره کرده است و دو حزب در درمان این بیماری مهلم موفقیتی ندارند.

ما دجار اضمحلال دموکراسی خودمان شده ایم. آمریکایی ها اعتمادی به دولت ندارند و از هر 10 نفر، 8 نفر نظر داده اند که مسیر حرکت فعلی آمریکا غلط است.

دو سوم رای دهندگان، راهبردهای دو حزب را غلط می دانند و مردم احساس می کنند صدای آنها شنیده نمی شود و در این فضا احتمال این می رود که سلاح به دست بگیرند و جنگ داخلی شروع شود.»

تاسیس این حزب نمادی دیگر از بحران همه جانبه آمریکا است و احتمالا کار به تاسیس چند حزب دیگر نیز خواهد انجامید.
https://shoma-weekly.ir/ln2O2V