بین الملل

اعتراض ترک ها وارد اولین ماه خود شد

درچندروز اخیر در آنکارا یک کپسول گاز اشک‌آور به سر یک زن بیست ساله اصابت و او را مجروح کرده است. براساس نتایج یک نظرسنجی اینترنتی که یازده هزار نفر در آن شرکت داشتند، نیمی از آنها تا یک هفته از عوارض گاز اشک‌آور رنج برده‌اند. با وجود سختگیری دولت در مقابل تظاهرکنندگان، معترضان قول داده‌اند که عقب ننشینند و به اعتراض‌ها در میدان تقسیم ادامه دهند
اعتراضهایی که در 3 هفته گذشته ترکیه را دستخوش تحول قرار داده حداقل به منزله تلنگری بر پیکره سیاسی حزب عدالت و توسعه است که در بازتعریف نقشهای اجتماعی و چگونگی مواجهه با تنشهای اجتماعی چه راهکارهایی را بهکار گیرد تا بتواند در سیاست های آتی این حزب که داعیه رهبری ترکیه برای سال 2020 را دارد، نشانههایی را فراهم کند.

به نظر می رسد مشکلات درون نظام حاکمیت ترکیه بر سر برخورد با نحوه اعراضات نمود بیشتری از گذشته پیدا کرده است. روزنامه «طرف ترکیه» ادعا کرده عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه از استعفای بولنت آرنیچ، معاون نخست وزیر این کشور جلوگیری کرده است.

پیشتر در خبرها آمده بود بولنت آرنیچ، هفته گذشته پس از بحث جدی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، بر سر تظاهراتهای پارک گزی تصمیم به استعفا گرفته است. این بحث پس از آن شروع شده بود که اردوغان در جلسه دیدار اعضای کابینه، اظهارات آقای آرنیچ درباره تظاهراتهای پارک گزی را نادرست دانسته بود. طبق ادعاها، آرنیچ پس از این درگیری لفظی جلسه کابینه را ترک کرد و گفت هم از سمتش به عنوان معاون نخستوزیر و هم از عضویت در حزب عدالت و توسعه کنارهگیری خواهد کرد. سایر وزرای کابینه از آرنیچ خواستند از تصمیمش صرفنظر کند اما عزم وی برای عدم استعفا باعث شده که آقای عبدالله گل برای جلوگیری از عدم استعفای وی اقدام کند. آرنیچ، بر خلاف «اردوغان» موضع سهل گیرانهتری در قبال تظاهراتهای پارک گزی اتخاذ کرد و برای استفاده نامتناسب و نابهنگام پلیس از زور عذرخواهی کرد.

در همین حال، وزارت کشور ترکیه اعتصاب را که به دعوت اتحادیههای کارگری در اعتراض به خشونت پلیس علیه معترضان برگزار شده بود را «غیرقانونی» اعلام کرد.

معمر گولر، وزیر کشور ترکیه، گفت: تلاشی غیرقانونی برای به خیابان آوردن مردم از راه اعتراضهای غیرقانونی همچون اعتصاب صورت میگیرد.

 

   شروع سونامی اعتصاب های سراسری

اعتصاب سراسری یک روزه ترکیه به درخواست اتحادیه اصلی کارگری ترکیه در اعتراض به خشونت پلیس علیه معترضان مخالف دولت شکل گرفت.

کنفدراسیونهای کارگری «دیسک» و «کسک» یک روز پس از دفاع و حمایت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از حمله پلیس به تحصنکنندگان در پارک گزی، معترضان را به برگزاری اعتصاب سراسری دعوت کرد.

این دو اتحادیه نماینده صدها هزار کارگر هستند و این اعتصاب شاید بر مدارس، بیمارستانها و ادارههای دولتی سراسر کشور تأثیر بگذارد. اتحادیههای صنفی پزشکان، مهندسان و دندانپزشکان ترکیه نیز اعلام کردهاند به این اعتصاب سراسری خواهند پیوست.

درتحولی دیگر که جامعه جهانی نیز به آن واکنش نشان داد، اتحادیه پزشکان ترکیه استفاده «بیرحمانه از گازهای شیمیایی» در رویارویی نیروهای پلیس با معترضان را محکوم کرد و درباره عواقب استفاده بیمهابا از گاز اشکآور برای جمعیتهای زیاد هشدار داد.

به گفته این اتحادیه، درچندروز اخیر در آنکارا یک کپسول گاز اشکآور به سر یک زن بیست ساله اصابت و او را مجروح کرده است. براساس نتایج یک نظرسنجی اینترنتی که یازده هزار نفر در آن شرکت داشتند، نیمی از آنها تا یک هفته از عوارض گاز اشکآور رنج بردهاند. با وجود سختگیری دولت در مقابل تظاهرکنندگان، معترضان قول دادهاند که عقب ننشینند و به اعتراضها در میدان تقسیم ادامه دهند
https://shoma-weekly.ir/YvLUYr