سیاسی

اعتراض به معیار نبودن فتنه در انتخاب وزرا

دبیرکل مؤتلفه اسلامی گفت: اگر تعریف مشخصی از اعتدال نشود آن وقت جریان اعتدال به سرنوشت اصلاحات تبدیل خواهد شد چرا که ما هنوز هیچ تعریف جامع و کاملی از اصلاح طلبی ندیدیم.
روزنامه اصفهان زیبا نوشت: نام حزب موتلفه اسلامی،‌ اذهان افراد مطلع را به حوادث سال 1342 و آغاز مبارزات حضرت امام خمینی (ره) و شکل‌گیری گفتمان اسلام سیاستی- فقاهتی می‌اندازد.

موتلفه از جمله احزاب قدیمی و ریشه دار در کشور ما حساب می آید که خود نیز از فعال‌ترین تشکل های جبهه پیروان خط امام و رهبری می باشد.

محمد نبی حبیبی که از اعضای قدیمی هیأت مؤتلفه اسلامی است، از سال 1383 دبیرکل این حزب شد. وی در سال 1324 در روستای باغخواص ورامین به دنیا آمد. وی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی تظاهرات ها فعال بوده و علیه رژیم ستمشاهی فعالیت های سیاسی داشته است.

وی همواره مقلد امام خمینی (ره) بوده و در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از استان های کلیدی ایران استاندار بوده است

وی استانداری تهران، فارس، خراسان بزرگ را در کارنامه سوابق خود دارد. محمد نبی حبیبی که دارای فوق لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه تهران است، حبیبی از سال 1362 تا 1366 به مدت 44 ماه شهردار تهران بود که خدمات بسیاری را نصیب این کلان شهر می کند که از جمله آن می توان به متروی تهران اشاره کرد که آغاز ساخت این پروژهاز زمان شهرداری وی شروع شد و امروز خدمات زیادی را به شهروندان تهرانی ارائه کرده است، قائم مقام بنیاد بین المللی غدیر، مدیر عامل شرکت پست جمهوری اسلامی،معاون وزیر راه و ترابری، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، معاون وزیر بازرگانی، قائم مقام رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، رئیس ستاد اقامه نماز تهران و معاون سیاسی استاندار کرمان از دیگر مسئولیت های حبیبی در جمهوری اسلامی است تلاش خبرنگار روزنامه اصفهان زیبا برای مصاحبه با محمد نبیی حبیبی دقیقا مصادف شد با اولین روز بررسی کابینه معرفی شده روحانی در مجلس شورای اسلامی که شاید این جلسه و حواشی آن در گفت و گوی ما کم تاثیر نبود.

گفت و گوی ما با حبیبی تلفنی انجام شد و از ساعت 13 که منتظر بودیم با وی به گفت و گو بپردازیم ساعت 19 وقت وی خالی شد و هر بار که با دفتر وی تماس می گرفتیم به ما اعلام می کردند که ایشان در جلسه هستند اما روی گشاده ایشان برای مصاحبه سبب شد که پس از آخرین جلسه وی در دفتر حزب موتلفه و در ساعت قید شده گفت و گو انجام شود که گفت و گو را در ادامه آمده است

 

* آقای حبیبی ساعت تقریباً 19 است و هنوز شما در جلسه هستید شما در موتلفه این جلسات را مستمر دارید؟

بله، بعضاً تا ساعت 7 بعدازظهر جلسات داریم

 

* این جلسات با چه سیاست‌بندی‌هایی برگزار می‌شود؟ برای انتخابات است یا جلسات تحلیلی، سیاسی هستند؟ یا بررسی دولت؟

امور جاری اداره موتلفه در سراسر کشور ایجاب می‌کند که ما در ستاد مرکزی موتلفه هر روز، برگزاری جلسات متعددی را داشته باشیم؛ در خود موتلفه نیز عده‌ای هم به صورت تمام وقت و نیمه‌وقت در حزب موتلفه فعالیت دارند، فعالیت‌های موتلفه نیز محدود به یک زمان خاصی نیست اصولاً کار موتلفه یک کار جاری روزانه است به همین خاطر فعالیت ما در موتلفه و به خصوص در ستاد مرکزی آن یک کار تمام وقت است.

 

* بعضاً کارشناسان اعتقاد دارند احزاب اصول‌گرای ریشه‌ای فعالیت‌های سیاست‌شان به روزمرگی تبدیل شده و به اهدافشان نمی‌رسند  شما  به این حرف و تحلیل اعتقاد دارید؟

ببینید ما در موتلفه همچین چیزی را که آقایان اظهار نظر می‌کنند نداریم ما در موتلفه اسلامی چند سند مهم داریم که به فاصله‌های زمانی دور بعضاً شکل گرفته که اولین آن چشم‌انداز 15 ساله موتلفه است که دو سال پیش این چشم‌انداز به تصویب شورای مرکزی رسیده و این شاید مهم‌ترین سند موتلفه است که ما اصولاً کلیه افعال موتلفه را با توجه به این سند و چشم‌انداز 15 ساله انجام می‌دهیم.

 

* این سند چه ویژگی‌هایی دارد؟

محورهای مختلف و متعددی دارد و به دستگاه‌های مدیریتی متعدد نیز سپردیم که کلیه فعالیت‌های بلند مدت و کوتاه مدت موتلفه باید با همین چشم‌انداز تطابق یابد؛ ما در موتلفه خط مشی 3 ساله نیز داریم که در کنگره‌هایی که هر سه سال یک بار برگزار می‌گردد مصوب می‌شود ؛ که آخرین کنگره موتلفه مهرماه سال گذشته بود و یکی از دستورات جلسه تصویب خط مشی 3 ساله با نزدیک به 50بند بود و بعد از اینکه مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفت ماهیت اجرایی پیدا کرد. البته ما در حزب برنامه‌های یک‌ساله نیز داریم که آن نیز بر اساس چشم‌انداز 15 ساله است؛ حزب موتلفه برنامه‌های یکساله خود را در اسفند هر سال برای سال آینده تصویب می‌کند که اجرای آن از  اول فروردین سال بعد می باشد که این برنامه یک‌ساله در طول سند چشم‌انداز 15 ساله و خط مشی 3 ساله قرار دارد پس این‌که بگوییم در موتلفه روزمرگی وجود دارد اظهار نظر درستی نیست.

 

* آقای حبیبی این‌که می‌گویند روز مرگی شاید بیشتر مربوط به بحث‌های انتخابات باشد گرچه بخشی از فعالیت احزاب پرورش نیروهای مدیریتی برای اداره کشور می‌باشد اما بالاخره از دید انظار عمومی موفقیت یک حزب در انتخابات بیشتر قابل توجه است حالا فکر می‌کنید موتلفه‌ در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری به اهداف خود دست یافت؟

ما در موتلفه نه تنها در انتخابات ریاست جمهوری بلکه در انتخابات مجلس و شوراها برنامه‌‌هایی داریم که بعد از تصویب در مدیریت‌های ذی‌ربط در موتلفه به اجرا درمی‌آید. البته بله نامزد مورد حمایت موتلفه‌ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز انتخابات نشد!

 

* آقای ولایتی بودند دیگه؟

بله ایشان بودند.

 

* خوب می فرمودید.

در انتخابات ها فعالیت‌مان را جوری تنظیم می‌کنیم که نامزدمان رای بیاورد ولی به طور طبیعی در هر انتخابات و به خصوص ریاست‌جمهوری یک نفر پیروز خواهد شد و ما با حساب این‌که نامزدمان رای بیاورد یا نیاورد فعالیت‌های سیاسی خود را در ایام انتخابات به نحو شایسته‌ای انجام دادیم و باید قبول کنیم در هر انتخاباتی شاید نامزد ما رای بیاورد و شاید نامزد احزاب رقیب ما.

در انتخابات مجلس نیز فعالیت ما از یک یا دو سال قبل انتخابات آغاز می‌شود و با تشکیل شورایی کاندیداهای مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در انتخابات مجلس نیز یک تعدادی از نمایندگان یا عضو حزب موتلفه بودند یا از طرفداران حزب بودند و جالبه که بدانید حضور این نمایندگان  از مجلس هفتم تا نهم افزایش یافته است.

برای انتخابات شورای شهر بیشتر این اختیار را به دفاتر حزب در استان‌ها داده‌ایم تا در افرادی حزبی یا طرفدار حزب را مورد بررسی قرار دهند و معرفی نمایند.

 

* در انتخابات اخیر  و در رفتار حزب شما و دیگر تشکل‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری به نظر می‌آمد که بدون هدف وارد این عرصه شدند ابتدا ائتلاف 5 گانه راه افتاد بعد کاندیدای ائتلاف انصراف داد و سپس حمایت از یک نفر دیگر و در نهایت خیلی زمان از دست دادند فکر نمی‌کنید  اصولگرایان در شکست خود مقصر بودند؟

ما از مهرماه سال گذشته (91) در جلسات مربوط به انتخابات تحلیل‌مان این بود که ما با دو فرض باید وارد عرصه انتخابات شویم فرض اول این بود که رقبای ما با هم متحد بشوند و با نامزد واحد وارد عرصه انتخابات شوند فرض دوم هم این‌که نامزدهای اصولگرا متحد شوند و به نظر واحد برسند لذا بر این اساس و با توجه به این دو فرض وارد فعالیت انتخاباتی شویم وقتی به این نتیجه قطعی رسیدیم که نامزدهای اصولگرا متحد نمی‌شوند ما نیز تلاشمان را از ابتدا برای حضور نامزد واحد آغاز کردیم و تمرکز صحبت‌های ما با جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز، مراجع و علما با همین فرض دوم آغاز شد و در این ملاقات‌ها اظهار کردیم ما آماده تفاهم با باقی اصولگرایان هستیم و اگر عقل جمعی اصولگرایان به نامزد واحد رسید و چنانچه نامزد واحد از موتلفه نبود ما حاضر به کنار رفتن نامزد مورد حمایت خود هستیم ؛ این را به صراحت نیز گفتیم و اعلام کردیم که خوب است با محوریت متقن مثل جامعتین، اصولگرایان وارد انتخابات شوند و با این محوریت نهایتاً به معرفی یک نامزد برسند ؛ با آیت‌ا... مصباح هم دیدار داشتیم و به ایشان هم گفتیم بزرگان جامعتین و شما پیشنهاد می‌کنیم که به نامزد واحد از جمع اصولگرایان برسید و ما تعهد می‌کنیم که اگر این نامزد واحد نامزد موتلفه نبود اولین تشکیلاتی باشیم که از نامزدی نامزد خود کناره‌گیری کنیم.

 

* آقای مصباح چه گفتند؟ قبول کردند؟

آیت‌الله مصباح اظهار کردند چنین وحدتی نه شدنی هست نه لازمه.

 

* چرا؟ دلیلشان چه بود؟

معتقد بودند عقلای اصولگرایان اثرگذاری که بتوانند در نتیجه انتخابات موثر باشد را ندارند.

 

* ایشان اعتقاد به این داشتند که رقابت در انتخابات فقط درون گفتمانی و بین اصولگرایان  هست؟

بله ؛ البته ما وقتی از جریان انحرافی می‌گفتیم که می‌تواند اثرگذار باشد ایشان  اثرگذاری جریان انحرافی را رد کردند و فرمودند که هیچ اشکالی ندارد که رقابت بین خود اصولگرایان انجام شود البته برخی از شخصیت‌های دینی مثل آیت‌ا... مکارم وقتی برایشان توضیحاتی در مورد نامزد واحد داشتیم ایشان گفتند تفرق در این موضوع ( یعنی چند نامزدی ) هم خلاف شرع است هم خلاف تقواست. به هر حال اصولگرایان به نامزد واحد نرسیدند البته من، خود تشکل‌های اصولگرا را نیز دارای ایراد می‌دانم که فارغ از روحانیت نیز حاضر به اتحاد و معرفی نامزد واحد نشد؛ اما موتلفه اسلامی به عهد خود وفا کرد در مرحله اول حمایت خود را از آقای آل‌اسحاق اعلام کردیم و در فرآیندی که در محضر آیت‌الله مهدوی کنی طی شد قرار بر این گذاشته شد که نامزدی غیر از نامزد موتلفه یعنی آقای ابوترابی معرفی شود ما از نامزدی آقای آل‌اسحاق در آن مقطع به فوریت صرف نظر کردیم و آقای آل‌اسحاق نیز خود زمانی که نظر آقای مهدوی کنی اعلام شد کناره‌گیری کردند در مرحله بعد نامزد ما آقای ولایتی بودند؛ البته در جمع اصولگرایان نه محوریت روحانیت شکل گرفت نه حاضر شدند به نامزد واحد برسند. به هر حال ما فکر می‌کنیم که پیش‌بینی ما در دو فرض که مطرح کردیم اتفاق افتاد.

 

* اشاره کردید که یکی از فرضیات این بود که رقبای شما متحد شوند خیلی‌ها تحلیل می‌کردند که مسلماً آقای هاشمی محور این اتحاد می‌شود و جریان اصلاحات و کارگزاران به سمت این محوریت بروند؛ شما و جریان اصول‌گرایی این محوریت را متصور شده بودید؟ و منتظر این اتحاد بودید؟

ما روی شخص خاصی تحلیل نداشتیم البته معتقد بودیم که طیف اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان رقابت خواهند داشت و بنابراین اصلاح‌طلبان اگر بخواهند به نظر واحد برسند به محوریتی نیاز داشتند البته من معتقدم اتحاد به معنای واقعی کلمه در بین اصلاحات رخ نداد چرا که بعضی از اصلاح‌طلبان اصلاً معتقد به حضور نبودند بعضی‌ها به تفاهم اعتقادی نداشتند؛ اصولاً در روزهای آخری که آقای هاشمی و آقای خاتمی تلاش کردند که کاندیدای بخشی از اصلاح‌طلبان که عارف بود منصرف شوند اتحاد شکل گرفت و به نظر این موضوع در جمع شدن رای بخشی از اصولگرایان بر سبد آقای روحانی نیز موثر بود.

 

* چرا این اتفاق برای آقای عارف نیفتاد؟ چرا جمع‌بندی روی آقای عارف شکل نگرفت؟

آن‌ها قاعدتاً به این نتیجه رسیدند که روی آقای عارف اجتماع کنند رای چندانی نخواهند داشت.

 

* چرا؟ دلیلش را چه می‌دانید؟

خوب مجموع نظرسنجی‌ها هم همین را نشان می‌داد و بالاخره تفاهم روی آقای عارف جواب نمی‌داد و اصلاح‌طلبان را پیروز نمی‌کردند و از دید آن‌ها تصمیم عاقلانه گرفتند ای کاش اصولگرایان نیز در آن مقطع توافق می‌کردند که یک نفر از آن‌ها در صحنه بماند.

 

* بعضی اعتقاد دارند که اصلاحات اصلاً سبد رای نداشته است و به همین دلیل اصلاحات مجبور شد از گزینه نزدیک به خود حمایت کند و با وی متحد شوند و شاید مردم اصلاً به اصلاحات نظر مثبتی نداشتند که حالا بخواهند به آقای عارف رای بدهند ؛ شما قبول دارید؟

این که بگویم جریان اصلاحات اصلاً در کشور رای ندارد تحلیل نادرستی است،از طرفی اینکه اصلاح‌طلبان هم یک رای غالب بر اصولگرایان داشته باشند نیز تحلیل نادرستی است؛ معتقدم اگر اصولگرایان با هم متحد می‌شدند و نامزد واحد پیدا می‌کردند قطعاً جریان اصولگرایی پیروز می‌شد. ممکن است عده‌ای استدلال کنند که الان جمع رایی که متعلق به اصولگرایان بود از آقای روحانی کمتر بود اما اگر اصولگرایان با هم وارد انتخابات می‌شدند و همدیگر را تخریب نمی‌کردند عده‌ای دیگر نیز به اصولگرایان رای می‌دادند و رای آنان غلبه می‌کرد اما همان توافقات اولیه و بهم زدن آن،اعتماد مردم را سلب کرد به خصوص در همان مناظره‌ها که نامزدهای اصولگرا به تخریب هم پرداختند، باعث شک و تردید آرای مردمی شد.

معتقدم اگر جریان اصولگرایان با همان فرض‌هایی که موتلفه اسلامی معرفی کرده بود به یک نامزد واحد می‌رسیدند. جریان اصولگرایی در نهایت پیروز انتخابات می‌شد.

 

* چرا این اتحاد شکل نگرفت؟

این اتفاق از قصورها و تقصیرات بخشی از اصولگرایان بود که باید به عنوان یک آسیب این را پذیرفت و این مشکل را برای دوره‌های بعدی انتخابات رفع نمود.

 

* آقای روحانی با شعار اعتدال پیروز انتخابات شدند، به نظرتون چه دلیلی وجود داشت که پس از دولت احمدی‌نژاد شعار اعتدال ریاست جمهوری را بدست بیاورد؟

مردم هم از افراط خسته هستند و هم از تفریط ؛ آقای روحانی نیز به نظر من شعار هوشمندانه‌ای را انتخاب کردند و این شعار شعار درستی بود حال این که اعتدال چیست و معتدل کیست؟ را باید تحلیل کرد چرا که مردم با تحلیل خودشان به اعتدال رای دادند و اگر تعریف مشخصی از اعتدال نشود آن وقت جریان اعتدال به سرنوشت اصلاحات تبدیل خواهد شد چرا که ما هنوز هیچ تعریف جامع و کاملی از اصلاح طلبی ندیدیم که ارایه شود به همین دلیل بیشتر اوقات ما نظر جمعی  از اصلاح‌طلبان را کنار هم ندیدیم البته اصلاح طلبان جمعشان با کنار زدن اصول‌گرایی هم نظرند اما در بین خودش  یک نظر واحدی برای تعریف اصلاحات وجود ندارد به همین دلیل فکر می‌کنم آقای روحانی باید بیشتر از گذشته تعریفی از اعتدال‌گرایی را داشته باشد.

 

 * اگر بخواهید تعریفی از اعتدال‌گرایی داشته باشد چیست؟

کسانی که قانون اساسی را عملا قبول دارند قوانین روزانه مجلس که توسط شورای نگهبان تایید شده است را قبول دارند و ضمنا ولایت فقیه را در عمل قبول دارند یعنی نه جلوتر از ولی فقیه و نه خیلی با فاصله پشت سر وی هستند و خود را تابع رهبری و ولایت فقیه می دانند.

به نظرم این ها 3 ویژگی اصلی اعتدال است

 

* فکر می‌کنید از زمانی که آقای روحانی انتخاب شدند چه در نشست‌های خبری و دیدارها و چه در اعلام کابینه اعتدال را به خرج دادند؟

مصاحبه‌های که ایشان داشته اند جانب اعتدال را به خرج دادند اما در اعلام کابینه معتقدم که جانب اعتدال به طور 100 درصد رعایت نشد.چرا که بعضی از وزرای معرفی شده به نظر من در اردوگاه اعتدالگرایان قرار ندارند ؛ در این رابطه به خصوص در بحث فتنه 88  که طرح براندازی جمهوری اسلامی شکل گرفت عده‌ای تاکنون هم از سران فتنه و خود این جریان برائت نگرفتند و هنوز هم حاضر نیستند سران فتنه را محکوم کنند به عقیده من این افراد نمی‌توانند در اردوگاه اعتدالگرایان حضور یابند.

 

* به طور مشخص کدام یک از وزرای پیشنهادی را مدنظر قرار می‌دهید؟ می‌توانید اسم بیاورید؟

من فعلا از اسم آوردن وزرا خودداری می‌کنم اما معتقدم موضوع رابطه با فتنه 88 معیاری خوب برای نمایندگان مجلس است البته ما حق تعیین و تکلیف برای نمایندگان را نداریم ولی این موضوع مورد توجه نمایندگان است و ما هم حمایت می‌کنیم.

 

* آقای حبیبی بعضی‌ها معتقدند حضور افراد پر حاشیه در کابینه معرفی شده آقای روحانی افرادی هستند که جز سهم خواهی آقایانی است که در رای آوری آقای رییس جمهور تاثیر گذاشته اند؛ شما این را قبول دارید؟

آقای روحانی در مجلس گفتند هیچ حزب و اشخاصی از من سهم خواهی نکرده‌ و من را در معذوریت قرار نداده ما بنا را بر صحت می‌گذاریم و حرف ایشان را به عنوان یک نظر معتبری که مربوط به آقای روحانی است حرف بایسته ای می‌دانیم اما در هر صورت اگر مورد فشاری هم قرار نداشته باشد باز هم ما در مورد بعضی وزرای معرفی شده با معیار فتنه 88 اعتراض داریم.
 

* پیش بینی شما از رای آوری کابینه چیست؟

معتقدم اکثریت رای خواهند آورد که البته با همین معیاری که عرض کردم ممکن است چند نفر هم رای نیاورند.

 

* با توجه به اینکه دولت یک نهاد اجرایی است فکر می‌کنید کابینه آقای روحانی که میانگین سنی بالایی دارد کارآمدی لازم را دارد؟

همه چیز را الان نمیشه پیش‌بینی کرد اما ما در موتلفه اسلامی بنای کارمان  این است که وقتی کابینه رای اعتماد گرفت کلیت دولت را پشتیبانی کنیم و معتقدیم هیچ کس بعد از رای اعتماد مجلس حق چوب لای چرخ دولت گذاشتن را ندارد البته اگر کابینه معدل سنی‌اش با رعایت تعهدهای دینی و توانمندی‌های مدیریتی یک مقدار کاهش پیدا می‌کرد بهتر بود.

 

* مقام معظم رهبری در آخرین بیانات خود تاکید داشتن که همه به دولت روی کار آمده کمک نمایند فکر می‌کنید اصولگرایان چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟

آقای روحانی خودشان هم باید از اصولگرایان بخواهند که اصولگرایان کمک کنند اما ما نیز در حزب موتلفه اسلامی در ملاقاتی که به عنوان تشکیلات موتلفه در همان روزهای پس از پیروزی با ایشان داشتیم به ایشان رسما اعلام کردیم با وجود این که شما نامزد ما نبودید اما آمده‌ایم اعلام کنیم که ما در موتلفه اسلامی هم به عنوان نیرو و هم برنامه، نظراتی داریم که حاضریم عملا با ارایه این نظرات پشتیبانی را قبل از اعلام کابینه داشته باشیم ولی مشروط به این کردیم که آقای روحانی نظر موتلفه را در این رابطه خواسته باشند؛  آقای روحانی تا روز معرفی کابینه و تاکنون هیچ نظری از ما نخواستند البته گله‌ای هم از ایشان نداریم چون هیچ گونه طلبی از ایشان نداریم و البته هیچ حزبی هم ندارد اما با این اوصاف ما بنای حمایت از دولت آقای روحانی در کار داریم.



https://shoma-weekly.ir/IecJbv