سیاسی

اعتدال در چینش های استانی چندان رعایت نشده است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: گفتمان اعتدال باید تعریف شود تا دامنه انتظارات از دولت کاهش یابد.
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز در آستانه یک سالگی دولت به بررسی عملکرد کابینه یازدهم پرداخت و با اشاره به موضوع انتخاب افراد و چینش وزرای کابینه یازدهم در آغاز به کار دولت، اظهار داشت: موضوع نحوه چینش وزرای دولت روحانی زمان بسیاری لازم داشت زیرا دولت به دنبال آن بود که مدیران همسو و هم جهت با خود را انتخاب کند. در این باره، انتظارات بسیاری متوجه دولت بود چراگه هر فردی تفسیر خود را از اعتدال دارد. از سوی دیگر، دولت نیز تاکنون یک تفسیر مستقل از اعتدال را ارائه نکرده است اما باید گفت با گذشت یک سال از عملکرد دولت روحانی، بحث چینش‌ اعضای کابینه نهایی نیست و بعضی از گروه‌ها انتظارات خاصی از دولت دارند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مثبت دولت آقای روحانی در آغاز به کار دولت مهار تورم بوده است که در این یک سال می‌توان از آن به عنوان یک رکورد نیز یاد کرد، البته امیدواریم با تدبیر دولتمردان هرچه سریع‌تر دولت از رکود نیز خارج شود.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت سابق، به تاثیر عملکرد دولت در موضوع سیاست خارجی بر وضعیت اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و افزود: دولت در زمینه سیاست خارجی زحمات زیادی کشیده است و تاکنون مسیر دشواری طی شده است اما همچنان بازار نتوانسته وارد روند تجارت و تولید شود و به دلیل طولانی شدن مذاکرات بازار کمی راکد مانده است.

نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبار پروژه‌های بخش زیر ساختی کشور ناکافی است، گفت: پروژهای نیمه کاره بسیاری در کشور وجود دارد که اعتبارات تخصیص داده شده در این زمینه نیز کافی نیست؛ در چهار ماهه اول سال، دولت نتوانست تخصیصی در ارتباط با پروژه های عمرانی انجام دهد اما اخیرا 15 درصد به این بخش تخصیص داده شده است. در مجموع بعضی از وزارتخانه ها نمره خوبی می‌گیرند اما برعکس برخی دیگر از وزارتخانه‌ها همچون وزارت علوم از مجلس نمره رد میگیرد، وزارتخانه هایی مانند: وزارت بهداشت، نفت، نیرو، تعاون و کار عملکرد نسبتا خوبی داشتند و رضایت مجلس را کسب کردند.

عضو پیشین هیئت رییسه مجلس تعلل دولت در بحث‌ یارانه‌ها و بهداشت و درمان را مورد توجه قرار داد و گفت: دولت تصمیمات خود را به سرعت و با عجله نگرفته است در حالی که اتخاذ فوری تصمیم درمواقعی از ضرورت‌های انقلاب است. به همین علت شاهد آن هستیم که در حوزه یارانه‌های نقدی به آن چه که قانون تعیین کرده بود عمل نشده است. با توجه به اینکه یارانه باید به نیازمندان تعلق بگیرد اما هنوز این قانون اجرایی نشده است.

این نماینده مجلس نهم به همکاری‌ دولت و مجلس در افزایش اعتبار وزارت بهداشت اشاره کرد و اظهار داشت: در نتیجه این همکاری مثبت، خوشبختانه امروز هزینه های درمانی کسانی که به بیمارستانهای دولتی مراجعه میکنند کاهش پیدا کرده است؛ البته هنوز اشکالاتی باقی مانده است و با توجه به اینکه درآمد وزارت بهداشت افزایش پیدا کرده اما ممنوعیت عمل جراحی در خارج از بیمارستان‌های دولتی توسط پزشکان استخدامی و کادر بیمارستانی وزارت بهداشت هنوز اجرا نشده است و پزشکان همچنان در چند جا کار می‌کنند.

مصری گریزی به چینش نیروی انسانی در حوزه استانها و فرمانداریها زد و تاکید کرد: چینش انجام شده در این بخش مورد پسند مجلس نبود اما مصلحت دولت در این چینش ها بوده است؛ در حوزه ارتباطات نیز رئیس جمهور عملکرد قابل قبولی داشته و با گروهای مختلف ارتباط و نشست‌های خوبی برگزار کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کل چند انتظار از دولت هنوز پا برجاست، خروج از رکود هنوز صورت نگرفته است؛ سیاست‌های دولت در مورد تولید هنوز نامشخص است، نظام بانکی کشور هنوز هیچ تغییری پیدا نکرده است و شاهد آن هستیم که عمده مشکلات کشور مربوط به نظام بانکی است و تا زمانی که مشکلات نظام بانکی کشور حل نشده، تولید کنندگان هیچ رقابتی با یکدیگر نخواهند داشت.

وی با گفتن اینکه دغدغه اصلی کشور بحث اشتغال است به مشکلات پیش روی جوانان پرداخت و گفت: تاکنون برنامه مشخصی توسط دولت برای موضوع اشتغال مطرح نشده است و تعداد بیکاران فارغ التحصیل در کشور بسیار زیاد است،ما منتظر هستیم تا دولت سیاست های خود را در این زمینه اعلام کند. اما در مجموع همه‌ی دولت مردان تلاش کردند که این به نوبه خود جای تشکر دارد.

عضو کابینه دولت احمدی نژاد در ادامه گفتگوی خود به گفتمان اعتدال که از سوی رییس دولت یازدهم مورد تاکید است، اشاره کرد و گفت: اعتدالی که آقای روحانی مد نظر داشت از چند جهت مورد تهاجم صورت گرفت؛ عده ای می‌خواهند دولت را به نفع خود مصادره کنند. این در حالیست که از معتدلین دو گروه سیاسی در کابینه حضور دارند و می توان گفت این اقدام رییس جمهور قابل قبول بوده است. البته در بحث چینش های استانی مانند استانداران و فرمانداران این اعتدال چندان رعایت نشده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید براینکه واژه اعتدال باید تعریف و تببین شود، خاطرنشان کرد: چون اعتدال تعریف نشده است هرفردی برداشت مد نظر خودش را از اعتدال می‌کند اما اگر دیدگاه دکتر روحانی از اعتدال برای همه گروهای سیاسی روشن شود دامنه انتظارات کاهش پیدا می کند. بعضی از افراد اصرار بر این دارند که اقای روحانی را در مسیری قرار دهند که عاقبت خوبی ندارد، البته ایشان باهوش تر از این حرف‌ها هستند که اسیر این جریانات شود. اما بعضی از جریانات می‌خواهند وی را به طرف خود بکشند مثل تندروهای اصلاح طلب اما گروهی دیگر از اصلاح طلبان هم با دلسوزی در حال خدمت رسانی به دولت هستند. انگ‌هایی نیز به دولت زده می‌شود که می‌گویند دولت اجاره ای است! اخلاق سیاسی حکم می‌کند که از این بی‌اخلاقی‌های سیاسی در جامعه و دولت پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه شعار آقای روحانی با گذشت یک سال از عمر دولت مشخص بوده، افزود: در مجموع اشکالی که می‌توان به این دولت و دولت‌های پیشین گرفت، منفی جلوه دادن خدمات دولت قبل است که منحصر به این دولت نیست؛ دولت‌های پیشین نیز دولت‌های قبل از خود را زیر سوال می‌برد. یک جایی این رویکرد و رویه باید قطع شود. متاسفانه بعد از ریاست جمهوری اقای رفسنجانی این بدعت نامیمون گذاشته شد و دولت اصلاحات که روی کار آمد عملکردهای دولت گذشته را مورد انتقاد قرار داد و انگ های همچون عالیجناب سرخ پوش را به دولت سازندگی زد، دولت بعدی نیز همین بلا را بر سر دولت خاتمی آورد و این دولت هم می‌خواهد این بلا رابر سر دولت قبلی بیاورد.

نماینده مجلس نهم در ادامه گفتگوی خود به رابطه دولت و مجلس اشاره کرد و در خصوص سوال‌های بی‌شمار نمایندگان مجلس از وزرای دولت روحانی گفت: سوال و استیضاح حق نماینده است و نباید در این زمینه حساسیت نشان دهیم. مجلسی که قبل از دولت مشغول به کار بوده است مسلما نسبت به امور تسلط بیشتری دارد، نماینده چند بار تماس می‌گیرد اما پاسخ سوالش را نمی‌گیرد چون مسولان هنوز تسلط کافی نسبت به امور را پیدا نکرده‌اند تا بتوانند به سوالات پاسخ بدهند. به همین دلیل نماینده از ابزارهای دیگری که در دست دارد استفاده می‌کند و سوال را مکتوب می‌کند که این امور طبیعی است و در همه دوره ها هم این قبیل موضوعات وجود داشته است.

وی افزود: اما در مجموع برخورد و کمک مجلس به دولت در این یک سال اول اصلا قابل قیاس با سال آخر دولت قبل نیست، دولت قبل در سال آخر شدیدا تحت فشار مجلس بود و نوع برخورد ها و تعاملات نوعی چالش جدی بین مجلس و دولت به وجود آورده بود اما کمترین چالش را این دولت در سال اول خود با مجلس داشته است. احساس می‌کنم شاکله‌ مجلس می‌خواهد به دولت کمک کند. این امر نمودهای مشخصی هم دارد، 90 درصد وزرای که به مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان آمده بودند رای نمایندگان را گرفتند نه اینکه حتما پاسخ قانع کننده بود؛ در بیشتر مواقع مجلس خواسته وزیر را تقویت کند تا بهتر بتواند به فعالیت هایش ادامه دهد و مجلس با دولت بسیار کنار آمده است.

https://shoma-weekly.ir/dQl5Dc