سیاسی

اعتبارسنجی کنند نه آنکه دیرکرد بگیرند

توکلی بینا، مشاور روسای جمهور سابق در امور اصناف گفت: دیرکرد و سود در سیستم بانکی کشور، ربا محسوب می شود و حرام است. تاکید همه مراجع هم بر غیر شرعی و حرام بودن آن است. البته باید برای این موضوع راه حلی پیدا شود و در مجلس اصلاح این موضوع در دستور کار قرار گیرد
ابوالفضل توکلی بینا، مشاور روسای جمهور سابق در امور اصناف، در خصوص نامه نمایندگان مجلس خطاب به روحانی، در خصوص دیرکرد وام ها، گفت: ادر حال حاضر در کشور دچار مشکل اقتصادی هستیم و بخصوص بار سنگین مشکلات اقتصادی روی تجار و کسبه است.

وی ادامه داد: وام هایی که مردم گرفتند، بدلیل شرایط بد اقتصادی، نمی تونند اصل پول را بپردازند و دیرکرد هم واقعا فشار مضاعف می آورد، به شکلی که با عدم پرداخت وام و آمدن دیرکرد مضاعف و تصاعدی بر وام، در حقیقت اصل وام توسط سود و دیرکرد پرداخت از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه در بعضی موارد دیده شده که افراد بدلیل عدم توان بازپرداخت وام و دیرکرد، محل کار، ملک و خانه ای که در گرو بانک گذاشتند، از دست داده اند، ادامه داد: نمایندگان مجلس که خواستار بخشودگی دیرکرد شدند و این نامه را نوشتند کار بسیار خوبی کردند. در حال حاضر شرایط اقتصادی بد است و مالیات به اندازه کافی روی کسبه و مردم فشار می آورد و این سود وام و دیرکرد آن فشار مضاعف می آورد.

توکلی بینا در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود دیرکرد و سود در سیستم بانکی کشور گفت: این کار ربا محسوب می شود و حرام است. تاکید همه مراجع هم بر غیر شرعی و حرام بودن آن است. البته باید برای این موضوع راه حلی پیدا شود و در مجلس اصلاح این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

مشاور روسای جمهور سابق در امور اصناف، با بیان اینکه سیستم های بانکی در بعضی کشورهای غربی و آسیایی، برای دادن وام به شخصی، توان و ذخیره مالی او را بررسی می کنند و کارشناسانی اعتبارسنجی می کنند، به راحتی وام نمی دهند، ادامه داد: در مورد برخی افراد جریمه دیرکرد اصل وام را از بین می برد، جریمه دیکرد در صورت عدم پرداخت تصاعدی بالا می رود، چون نتوانسته اصل وام و دیرکرد را بپردازد و بهره وام، اصلش را از بین می برد و این مشکلی است که به صورت قانونی دولت باید حل کند.

وی در پایان کار مجلس را برای حل این مشکل تصویب قوانینی جهت حل معضل دیرکرد وام دانست و ادامه داد: بانک ها قبل دادن وام، اعتبارسنجی کنند تا اصلا این مسائل پیش نیاید و براحتی وام ندهند.

https://shoma-weekly.ir/TujLR9