سیاسی

اصولگرایان بر محور روحانیت دور هم جمع شوند تعریف جامع و مانعی از اصولگرایی ارائه شود

ما اصولگرایی را به یک صورت تعریف می‌کنیم و جبهه پایداری، اصولگرایی را به یک صورت دیگر تعریف می‌کند و آن قدر میدان اصولگرایی را تنگ می‌گیرد که تنها برخی از افراد از این فیلتر رد می‌شوند، برخی هم دامنه اصولگرایی را آن قدر فراخ می‌گیرند که حتی برخی اصلاح‌طلبان هم شامل این دامنه می‌شوند.
محمد حسن ذاکری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار «شما» با اشاره به تشتت آرا در جریان اصولگرایی گفت: از همه چیز مهمتر در جریان اصولگرایی ارائه تعریف جامع و مانعی از اصولگرایی است که بر اساس آن تعریف بتوان نقاط مشترک را هم افزایی کرد و دور هم جمع شد. یکی از آسیبهایی که امروز در بدنه اصولگرایی ما وارد است این است که هر جریان و گروههای مختلف تعریف خود را از اصولگرایی دارند. ما بایستی به تعریف جامع و مانعی در اصولگرایی برسیم و براساس آن تعریف معیارها و میزانهای لازم را که برگرفته از روحانیت اصیل انقلابی است، ترسیم کنیم تا بتوانیم گرد هم جمع بشویم.

وی افزود: منشور اصولگرایی که تدوین شد، لازمه اش این بود که یک تعریف جامعی از اصولگرایی ارائه بشود و بعد هم طبق آن منشور یک وفاقنامه میان جریان اصولگرایی به امضاء برسد و یا اینکه مورد توافق جمیع گروهها قرار بگیرد و بر اساس آن اصولگرایان به وحدت برسند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی ادامه داد: بعد از این مرحله است که باید وارد مباحث عملیاتی شد و قطعا وحدت اولویت اصلی در بدنه اصولگرایی است.

ذاکری در پاسخ به این سئوال که ارائه تعریف از اصولگرایی باید در چه سطحی انجام گیرد تا مورد توافق همه باشد،گفت: بازهم ما بایستی به مرجع در این زمینه مراجعه کنیم و به نظر من یکی از شاخصهای اصلی در جریان اصولگرایی تبعیت آنها از دو نهاد اصیل و انقلابی و مورد تایید امام و رهبری است که این دو نهاد همان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وجامعه روحانیت مبارز هستند.

وی تاکید کرد: باید به این دو نهاد اصلی مراجعه کرد و از آنها خواست که ملاک ها و معیارها را برای ما مشخص کنند و یک تعریف جامعی را از اصولگرایی ارائه دهند. ما اعتقادمان بر این است که اصولگرایی منهای روحانیت و تبعیت از آن معنا و مفهومی پیدا نمی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در انتخابات باید ما اولویت اصلیمان بر اتحاد و وحدت حداکثری میان اصولگرایی باشد. انتخابات گذشته به ویژه انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که هر چقدر تَفَرُق ما بیشتر باشد، آسیبی که به جریان اصولگرایی میرسد، سهمگینتر خواهد بود. لذا هر قوه عاقلهای و هر شخص عاقلی که در جریان سیاسی کار میکند به این نتیجه میرسد که ما باید برای شرکت در انتخابات وحدت داشته باشیم.

ذاکری در پاسخ به سئوالی دیگری درباره اینکه وحدت چگونه حاصل میشود اظهار داشت: وحدت حداکثری با تعریف از اصولگرایی و توافقی که میان گروههای اصولگرایی به وجود میآید، حاصل و دوام و استمرارش تضمین میشود. این مهم در صورتی به وجود میآید که ما به یک تعریف جامع در این زمینه برسیم.

وی با اشاره به تشتت آرا در تعریف اصولگرایی در میان گروههای این جریان گفت: ما اصولگرایی را به یک صورت تعریف میکنیم و جبهه پایداری، اصولگرایی را به یک صورت دیگر تعریف میکند و آن قدر میدان اصولگرایی را تنگ میگیرد که تنها برخی از افراد از این فیلتر رد میشوند، برخی هم دامنه اصولگرایی را آن قدر فراخ میگیرند که حتی برخی اصلاحطلبان هم شامل این دامنه میشوند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در پایان تصریح کرد: ما در اصولگرایی باید به یک تعادل، جامع نگری و تعریف کلی برسیم و این موضوع باید از طریق روحانیت حل شود و از آنها بخواهیم که در این مسئله وارد شوند و بر محور روحانیت اصولگرایان دور هم جمع شوند.

 

https://shoma-weekly.ir/V7Qsjz