سیاسی

اصلی‌ترین مانع تولید نظام بانکداری است

نظام بانکی ما ناخواسته به سمتی سوق داده می‌شود که در آن تولید مغفول مانده است و تا تولید در این کشور درست نشود موضوع اشتغال حل نمی‌شود.

عبدالرضا مصری گفت: در دورهای که هستیم درباره فارغالتحصیلان بیکار، چالش بسیار بزرگی داریم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در تشریح این موضوع گفت: متاسفانه هیچ تعریفی برای جذب افرادی که تحصیلاتی را گذراندهاند پیشبینی نکردهایم.

نیاز به برنامه برای جذب بیکاران

مصری افزود: حلقه مفقوده موضوع این است که آنچه اینها بهعنوان دانشآموخته، آموختهاند و آن چیزی که در بازار کار مورد نیاز است با هم سنخیتی ندارد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: انباشتی از افراد سواددار کممهارت داریم؛ در کنار بازار کار نیاز به مهارت هم وجود دارد.

مصری گفت: در حوزه کارآفرینی هم معتقدم در هیچ مقطعی برنامه مشخصی برای جذب بیکاران نداشتهایم؛ حتی در زمانی که من مسئولیت داشتم زیرا برنامهای وجود نداشته و براساس سلایق عمل شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در کشور مطالعات خوبی در مقایسه با دو کشور همسایه رخ داده است، افزود: در این مطالعه اقتصاد ۳ کشور بررسی و مشخص شد اقتصاد ما براساس منفعت است یعنی فقط به دنبال سود هستیم و اقتصادی که براساس منفعت باشد مبنای آن واسطهگری و دلالی است، در این اقتصاد تولید به مرور حذف میشود.

مصری گفت: اقتصاد ما بر مبنای سود است و وقتی بر این مبنا باشد اگر وام هم بگیرید در بخش مسکن و دلالی صرف میشود و تولید در آن بیتوجه میماند.

لزوم مهارتآموزی

عبدالرضا مصری در ادامه بحث با بیان اینکه برای رفع موانع تولید قوانین بسیار خوبی در مجلس داریم که ماهها درباره آن کار شده و به تصویب هم رسیده است، گفت: سعی کردهایم در این قوانین بسیاری از موانع بر سر تولید را که در کشور وجود دارد رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد واحدهای تولیدی در شهرکهای صنعتی که ظرفیت تولید در سه شیفت را دارند، با یک شیفت کار میکنند یا هفتهای یک یا دو روز فعالیت دارند، افزود: این در حالی است که حدود ۴۵درصد آنها نیز به کل تعطیل هستند و امکان استفاده از ظرفیت تولید وجود ندارد که بیشتر به علت بیتوجهی به امر تولید است.

مصری افزود: برای رفع موانع تولید به کمک کارآفرینان آمدهایم تا قوانین دست و پاگیر را مرتفع کنیم که البته اصلیترین مانع که نظام بانکداری است هنوز حل نشده و تولیدکننده ما درباره نظام بانکداری با مشکلات زیادی روبهرو است و تا زمانی هم که نظام بانکداری کشور اصلاح نشود، موفقیت طرح با اما و اگر همراه است.

اصلاح نظام بانکی

وی گفت: معتقدم هیچ شعبه بانکی گشوده نمیشود مگر اینکه چند واحد تولیدی بسته شود یا از اساس به وجود نمیآید و این رویش قارچگونه بانکها نشان از این دارد که سود و پول در تولید نیست؛ بلکه در بانکداری است. نظام بانکی ما ناخواسته به سمتی سوق داده میشود که در آن تولید مغفول مانده است و تا تولید در این کشور درست نشود موضوع اشتغال حل نمیشود.

تأثیر رسانه بر روند قضائی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره تأثیر رسانه بر روند مبارزه با مفاسد، گفت: گاه مسائلی توسط برخی سیاستمداران و جناحهای سیاسی مطرح میشود و در اذهان عموم جای میگیرد؛ اما وقتی جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع داده میشود، مشاهده شده که پرونده بسیار با تصوراتی که در اذهان عموم منعکس شده تفاوت دارد. در چنین مواردی قاضی پرونده در جو و فضایی گرفتار میشود و با انتظاراتی از جانب مردم روبهرو میشود. قضاوت در چنین فضایی بسیار سخت است. باید قوه قضائیه بتواند با استقلال کامل و به دور از فضای حاکم بر جامعه به پروندهها رسیدگی کند؛ زیرا حاشیههای مثبت و منفی میتوانند بر پروندهها تاثیرگذار باشند.


https://shoma-weekly.ir/D38kdq