سیاسی

اصلاح طلبان و ایجاد فضای مسموم

فاضل میبدی از جمله فعالان اصلاح طلب طی یادداشتی در روزنامه ی سازندگی مدعی شده که رئیسی در زمان انتخابات و کسب آراء مردم سخنی از حذف ارز 4200 تومانی نزده است. او می نویسد: "آیا رئیسی به یک‌باره بعد از پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت به این نتیجه رسید که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به هر دلیلی- صحیح یا غلط- از عرصه اقتصاد کشور حذف کند و پیش از آن در این زمینه تصمیمی نداشت؟ آیا درست‌تر نبود که او در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری باصداقت به مردم می‌گفت که تصمیم به این جراحی اقتصادی دارد و این جراحی طبعاً هزینه‌هایی هم دارد و قطعاً این هزینه را مردم می‌پردازند؟! شاید رئیسی تصور می‌کرد اگر چنین مسئله‌ای را با مردم در میان بگذارد، بر میزان رأی او تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل از طرح آن امتناع کرد، اما آیا ابراهیم رئیسی با همین روال در دولت نیز تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی می‌کند؟" این سخنان در حالی مطرح می شود که با جستجویی ساده می توان به مواضع رئیسی در زمان انتخابات در مورد حذف ارز 4200 تومانی دسترسی پیدا کرد. در ادامه به بخشی از مواضع آیت الله رئیسی در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نگاهی می اندازیم: در روز 8 خرداد 1400 رئیسی در مناظره ی انتخاباتی خود گفت:" ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر وارد سفره مردم شد؟ این ارز به دست افراد خاصی به تعداد انگشتان دست، رفته است. البته من تعداد آن‌هایی را که ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیبشان رفته است، دارم" همچنین او در ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در مناظره ای دیگر می گوید: "ارز تک‌نرخی باید در کشور باب شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی در قوه قضائیه پرونده‌های زیاد و مصیبت درست کرده است. ظاهراً کمک به سفره مردم درست است، ولی ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان رفت. باید به سمت ارز تک‌نرخی و ثبات در بازار برویم " اصلاح طلبان درحالی سعی می کنند تصمیم اقتصادی دولت را زیر سوال ببرند که خود از ارز 4200 تومانی به عنوان استخوان در گلوی دولت یاد کردند و عباس عبدی از جمله فعالین این جریان در توئیتر خود نوشت "دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار 4200 تومانی. دوم حذف دلار 4200 تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟" در واقع دولت سیزدهم تصمیمی را به مرحله ی اجرا در آورد که دولت مورد حمایت اصلاح طلبان جرئت انجام آن را نداشت، زیرا می‌ترسید از عهده اقناع افکار عمومی برنیاید و محبوبیتش برای انتخابات های آینده کم شود و حالا حامیان این جریان با بهره برداری از شرایط بد اقتصادی(که حاصل عملکرد خودشان است)با ایجاد یک فضای مسموم رسانه‌ای قصد دو چندان جلوه دادن شرایط بد مردم را دارند تا شاید بتوانند در انتخابات های پیش رو به عرصه ی قدرت بازگردند. درست است که حذف ارز 4200 تومانی فشارهایی را به مردم وارد کرده است اما جهش‌های اقتصادی بسیاری از کشورهای دنیا از همین تصمیمات سخت اقتصادی آغاز شده است، تصمیماتی که در ظاهر ممکن است متولیان اداره کشور و مردم را تحت فشار قرار دهد اما در نهایت به اتفاق خوب در اقتصاد کشورها ختم می‌شود.
فاضل میبدی از جمله فعالان اصلاح طلب طی یادداشتی در روزنامه ی سازندگی مدعی شده که رئیسی در زمان انتخابات و کسب آراء مردم سخنی از حذف ارز 4200 تومانی نزده است. او می نویسد: "آیا رئیسی به یک‌باره بعد از پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت به این نتیجه رسید که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به هر دلیلی- صحیح یا غلط- از عرصه اقتصاد کشور حذف کند و پیش از آن در این زمینه تصمیمی نداشت؟ آیا درست‌تر نبود که او در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری باصداقت به مردم می‌گفت که تصمیم به این جراحی اقتصادی دارد و این جراحی طبعاً هزینه‌هایی هم دارد و قطعاً این هزینه را مردم می‌پردازند؟! شاید رئیسی تصور می‌کرد اگر چنین مسئله‌ای را با مردم در میان بگذارد، بر میزان رأی او تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل از طرح آن امتناع کرد، اما آیا ابراهیم رئیسی با همین روال در دولت نیز تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی می‌کند؟"
این سخنان در حالی مطرح می شود که با جستجویی ساده می توان به مواضع رئیسی در زمان انتخابات در مورد حذف ارز 4200 تومانی دسترسی پیدا کرد.
در ادامه به بخشی از مواضع آیت الله رئیسی در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نگاهی می اندازیم: در روز 8 خرداد 1400  رئیسی در مناظره ی انتخاباتی خود گفت:" ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر وارد سفره مردم شد؟ این ارز به دست افراد خاصی به تعداد انگشتان دست، رفته است. البته من تعداد آن‌هایی را که ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیبشان رفته است، دارم"
همچنین او در  ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در مناظره ای دیگر می گوید: "ارز تک‌نرخی باید در کشور باب شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی در قوه قضائیه پرونده‌های زیاد و مصیبت درست کرده است. ظاهراً کمک به سفره مردم درست است، ولی ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان رفت. باید به سمت ارز تک‌نرخی و ثبات در بازار برویم "
اصلاح طلبان درحالی سعی می کنند تصمیم اقتصادی دولت را زیر سوال ببرند که خود از ارز 4200 تومانی به عنوان  استخوان در گلوی دولت یاد کردند و  عباس عبدی از جمله فعالین این جریان در توئیتر خود نوشت "دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار 4200 تومانی. دوم حذف دلار 4200 تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟" 
در واقع دولت سیزدهم تصمیمی را به مرحله ی اجرا در آورد که دولت مورد حمایت اصلاح طلبان جرئت انجام آن را نداشت، زیرا می‌ترسید از عهده اقناع افکار عمومی برنیاید و محبوبیتش برای انتخابات های آینده کم شود و حالا حامیان این جریان با بهره برداری از شرایط بد اقتصادی(که حاصل عملکرد خودشان است)با ایجاد یک فضای مسموم رسانه‌ای قصد دو چندان جلوه دادن شرایط بد مردم را دارند تا شاید بتوانند در انتخابات های پیش رو به عرصه ی قدرت بازگردند.
درست است که حذف ارز 4200 تومانی فشارهایی را به مردم وارد کرده است اما  جهش‌های اقتصادی بسیاری از کشورهای دنیا از همین تصمیمات سخت اقتصادی آغاز شده است، تصمیماتی که در ظاهر ممکن است متولیان اداره کشور و مردم را تحت فشار قرار دهد اما در نهایت به اتفاق خوب در اقتصاد کشورها ختم می‌شود.
https://shoma-weekly.ir/T2MAu6