سیاسی

اصلاح‌طلبان می خواهند مسیر رئیس جمهور شدن جهانگیری را هموارکنند

برخی اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا با استعفای حسن روحانی، مسیر رئیس جمهور شدن اسحاق جهانگیری هموار شود.
محمد هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگار نما، با اشاره به یادداشت اخیر عباس عبدی و درخواست او از رئیس جمهور برای استعفاء از مقام خود در راستای تسریع حل مشکلات کشور گفت: شخصی این درخواست را مطرح میکند که ارزش عکسالعمل نشان دادن هم ندارد.

وی افزود: آقای عبدی از چه موضعی چنین سخنی را میگوید. او کیست که از رئیس جمهور درخواست استعفاء میکند یا دستور میدهد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: به باور من نباید به چنین سخنانی اعتنا کرد و پاسخی هم نباید به آنها داد.

استعفاء به نفع کشور نیست

هاشمی گفت: در این مقطع استعفای رئیس جمهور به نفع کشور نیست. حتی رهبر معظم انقلاب هم در هفته دولت به رئیس جمهور توصیه کردند که باید تا روز آخر این دولت به کار خود ادامه دهد.

وی عنوان کرد: با تجربهای که به دست آمده استعفاء راهحل خوبی نیست. به عنوان مثال چند هفته بود که وزیر صمت استعفاء داده و این وزارتخانه با سرپرست اداره میشد و میبینیم که سرپرست قدرت اجرایی و برنامهریزی نداشت و نمیتوانست برای این وزارتخانه تصمیمگیری کند.

این فعال سیاسی گفت: وقتی چنین تجربه کوچکی را نسبت به این وزارتخانه داریم، چرا باید موضوع استعفای رئیس جمهور را مطرح کنیم و چه استعفاء چه دردی را درمان خواهد کرد.

البته برخی اصلاحطلبان تلاش میکنند تا با استعفای حسن روحانی، مسیر رئیس جمهور شدن اسحاق جهانگیری هموار شود.

هاشمی در خصوص این احتمال تأکید کرد: قانون این اجازه را نمیدهد که معاون اول رئیس جمهور برای چندین ماه هدایت دولت را برعهده بگیرد.

وی گفت: براساس قانون اساسی اگر رئیس جمهور استعفاء دهد یا عزل شود و یا هر اتفاق دیگری برای او بیفتد، معاون اول او میتواند حداکثر 50 روز بر جای رئیس جمهور بنشیند و بعد از آن باید انتخابات برگزار شود و بعد از مشخص شدن رئیس جمهور، سایر مراحل قانونی طی شود.

هاشمی تصریح کرد: استعفای رئیس جمهور به غیر از اتلاف وقت نتیجه دیگری برای کشور در پی نخواهد داشت و آن کسانی که خواهان استعفای رئیس جمهور هستند، متأسفانه درک صحیحی از شرایط کنونی کشور ندارند و میخواهند حرفی زده باشند؛ لذا نباید به این موضوعات اعتنا کرد.

https://shoma-weekly.ir/c8hrnH