سیاسی

اصلاح سبک زندگی گام مهم جامعه نمونه اسلامی

برای جامعه‌سازی نمونه اسلامی باید ببینیم، آنچه که در حال حاضر به عنوان نماد جامعه اسلامی وجود دارد چه عیب و ایراد و اشکالی دارد تا در جهت رفع آن همه بکوشند.
حمیدرضا ترقی - جامعه‌سازی اسلامی در فرآیند انقلاب اسلامی یکی از مهمترین مراحل انقلاب اسلامی به حساب می‌آید، زیرا اگر ثمره تغییر حکومت و نظام، تغییر جامعه طاغوتی به جامعه اسلامی نباشد و اگر فقط جامعه طاغوتی را به جامعه مدنی آن هم از نوع غربی آن تبدیل سازیم کاری نکرده‌ایم.
انقلاب اسلامی همانطور که در فکر و اندیشه و نظام سیاسی کشور تحول و دگرگونی ایجاد کرده باید بتواند با عملی کردن اندیشه انقلاب، در زندگی مردم نیز تأثیرگذاشته و فرهنگ عمومی جامعه را بر اسلام و قوانین اسلامی نزدیک و منطبق سازد. رهبر معظم انقلاب اسلامی بازسازی تمدن نوین اسلامی در کشور را مستلزم وجود دو بخش ابزاری و «حقیقی و اساسی» دانستند و فرمودند؛
- بخش ابزاری تمدن نوین اسلامی یا سخت افزاری دینی تمدن، موضوعاتی است که در فضای امروز به عنوان نمودهای پیشرفت مطرح می‌شود، از قبیل علم، اختراع، اقتصاد، سیاست، اعتبار بین‌المللی و نظائر آن است.
- بخش حقیقی و اساسی این تمدن مربوط به سبک و شیوه زندگی است که به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای اجتماعی در محیطهای مختلف، عقل معاش در مفهوم جامع آن گفته می‌شود.23/7/91
در جامعه نمونه اسلامی که در فرآیند انقلاب اسلامی ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب، باید به آن دست یافته و آن را بسازیم به هر دو بخش باید توجه شود.
خوشبختانه همانطور که رهبر بزرگوار انقلاب فرمودند ما در بخش ابزاری یا سخت افزاری پیشرفتهای خوبی داشته‌ایم. رشد علمی کشور چشمگیر و خیره کننده است و پیشرفتهای اقتصادی کشور در جهت خود اتکایی و ایجاد زیرساخت‌ها و صنایع علیرغم مشکلات و بعضی کمبودهای ناشی از تحریم ولی پیشرفت کشور بسیار زیاد و ارزشمند بوده است.
- خلاقیت‌ها و اختراعات دانشمندان جوان کشور و کشفیات پزشکی و دارویی و دستاوردهای نخبگان کشور در زمینه های گوناگون به قدری رشد و توسعه داشته که علیرغم ایجاد بنیاد نخبگان باز هم سرویس دهی به این حجم نخبه و مخترع ممکن نیست.
- در عرصه سیاست نیز که همان اداره امور کشور است مترقی‌ترین نظام سیاسی کشور مبتنی بر ولایت عادل‌ترین و صالح‌ترین فقیه آگاه و عالم به اسلام و دین و مدبر، فاقد هوای نفس و مردم‌سالاری دینی را داریم که زیرساخت بسیار مطلوبی برای اداره کشور است.
- اعتبار بین المللی کشور هم که یکی از سخت افزارهای ایجاد تمدن نوین اسلامی و ساختن جامعه نمونه اسلامی است روز به روز به برکت هدایت‌های رهبری و نفس قدسی امام راحل در حال افزایش و تقویت است  اینک با ریاست جنبش عدم تعهد این اعتبار چند برابر شده است.
آسیب شناسی سبک زندگی در جامعه اسلامی
برای جامعه‌سازی نمونه اسلامی باید ببینیم، آنچه که در حال حاضر به عنوان نماد جامعه اسلامی وجود دارد چه عیب و ایراد و اشکالی دارد تا در جهت رفع آن همه بکوشند.مقام معظم رهبری با دقت 20 نمونه از اشکالات و ابهاماتی که در سبک زندگی ایرانیان وجود دارد و باید با آسیب شناسی آن توسط نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای آن چاره اندیشی شود را چنین برشمردند:
1- ضعف فرهنگ کار جمعی
2- عدم رعایت حقوق متقابل در روابط اجتماعی
3- افزایش نرخ طلاق در بعضی شهرها
4- عدم رعایت انضباط در فرهنگ رانندگی
5- عدم رعایت الزامات آپارتمان نشینی
6- عدم برخورداری از الگوی سالم تفریحات
7- میزان راستگویی در معاشرت‌های روزانه
8- رواج دروغ در جامعه
9- پرخاشگری و نابردباری در روابط اجتماعی
10- منطقی و عقلانی نبودن معماری شهرها و طراحی لباسها
11-عدم رعایت حقوق افراد و رسانه‌ها و اینترنت
12-بروز قانون‌گریزی در برخی افراد و بخشها
13- میزان وجدان کاری و انضباط اجتماعی در جامعه
14- میزان توجه به کیفیت در تولیدات داخلی
15- باقی ماندن برخی حرفها و ایده‌های خوب در حد حرف
16-کم بودن ساعات کار مفید در دستگاههای اداری
17- عدم قطع ریشه ربا در جامعه
18- عدم رعایت کامل حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان
19- افتخار بعضی‌ها به مصرف گرایی
20- حفظ کرامت و عزت خانوادگی زنان در کنار انجام وظایف اجتماعی                                       23/7/91

راهکار رفع این آسیب‌ها
نمونه آسیب‌ها و ابهامات که در بالا بدان اشاره شد اگر بخواهیم بر اساس اسلام رفع و برطرف کنیم و جامعه را بر اساس اسلام و اندیشه اسلامی بسازیم‌، راهکارهای روشن و مشخصی دارد که معظم له بدان این گونه اشاره داشتند.
1- لزوم تعیین هدف برای زندگی انسانها بر اساس خردورزی، اخلاق و حقوق مبتنی بر مکتب و ایدئولوژی
2- اعتقاد جدی به هدف و تلاش در راه آن
3- پرداخت هزینه‌های لازم برای دستیابی به آن اهداف
4- پرهیز کامل از تقلید از سبک و سلوک زندگی در تمدن غربی
5- پرهیز همزمان از سطحی‌گرایی و تحجر و سکولاریزم و مقابله با دین‌زدایی از زندگی
بی شک انجام راهکارهای فوق می‌تواند آسیبهای وارده به جامعه اسلامی را برطرف و ما را به جامعه نمونه اسلامی برساند. انشاءالله

https://shoma-weekly.ir/zmQg4r