سیاسی

اصلاح سبد سوخت کشور نیازمند تغییر برخی ساختارها است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی ساختارها باید تغییر کنند تا بتوانیم سبد سوخت کشور را اصلاح کنیم، هم اکنون تنها ۲۰ درصد سبد سوخت کشور به گاز طبیعی اختصاص دارد که برای حفاظت از محیط زیست باید هرچه بیشتر به سمت استفاده از سوخت پاک CNG حرکت کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز CNG در کشور مصرف می شود که به همین میزان شاهد کاهش واردات بنزین هستیم.

سیدمصطفی میرسلیم رئیس هفتمین همایش و کنفرانس بین‌المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه سرمایه گذاری در صنعت CNG و ایجاد زیرساخت های این صنعت انجام شده است گفت: با استفاده از فناوری های جدید توانسته ایم این زیرساختهای لازم را فراهم کنیم. نخستین اقدام در این زمینه دسترسی به موتور پایه گاز سوز بود که با همکاری دانشگاه ها انجام شد و به مرحله تجاری سازی رسید.

وی با تأکید بر اینکه رغبت خودرو سازان به تولید خودروهای گازسوز مشروط به وجود میل و رغبت به مصرف این خودروها است گفت: وجود مشتری و تقاضا مهمترین شاخصه برای تولید خودروهای گازسوز است.

میرسلیم خاطرنشان کرد: برای توسعه جایگاه های سوخت، نیازمند حضور و فعالیت تولید کنندگان داخلی هستیم. این در حالی است که هنوز به واردات اندکی وابسته هستیم. البته پتانسیل لازم برای قطع این وابستگی در کشور به طور کامل وجود دارد.

به گفته این عضو تشخیص مصلحت نظام، وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت نفت حمایت های ویژه ای از این صنعت به عمل آورده اند. بنابراین می توان گفت جایگاه صنعت CNG کشور جایگاهی رسمی است. چرا که از نظر فنی و پژوهشی توانسته ایم دستاوردهای مساعدی در این زمینه ارائه دهیم.

به گفته وی، روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز CNG در کشور مصرف می شود که ما به ازاء این مصرف شاهد جلوگیری از واردات بنزین هستیم. اما این میزان تنها ۱.۷ درصد مصرف کل گاز کشور را به خود اختصاص می دهد که رقم زیادی نیست و باید تلاش کنیم این میزان را افزایش دهیم تا در نتیجه درصد مصرف سوخت در سبد مصرف سوخت کشور به سمت CNG متمایل تر شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه رفیع ایران در صنعت CNG ،گفت: باید با تسلط علمی و فنی در این زمینه به پیشرفت های بیشتری دست یابیم.

همچنین به گزارش شانا، میرسلیم در این مراسم با اشاره به این که از ۱۵ سال پیش به موضوع استفاده از گاز طبیعی در موتورهای گاز سوز پرداختیم، افزود: ما به آثار و تبعات استفاده از سوخت گاز در خودروها واقف بودیم و در این مسیر آنچه در توان داشتهایم انجام دادهایم، از آن سال‌ها تا به امروز نیز اقدام‌های خوبی در حوزه توسعه زیرساخت‌های صنعت CNG انجام شده است.

رئیس همایش انگوا تصریح کرد: با همکاری دانشگاه‌ها توانستیم قوای محرکه مناسب را برای خودروهای پایه گازسوز ایجاد کنیم، هرچند در این بخش تاخیر داشتیم، اما این مقدار تاخیر قابل گذشت بود.

میرسلیم با بیان این که رغبت خودروسازان در ابتدا برای تولید خودروی پایه گازسوز مناسب نبود، عنوان کرد: بازار مصرف خودروهای گازسوز در ابتدا مناسب نبود، امروز با اقدام های انجام شده جایگاه های سوخت گاز طبیعی به وفور در کشور وجود دارد که بازار مصرف را گسترش داده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وزارت صنعت باید به صورت فعال وارد صحنه صنعت CNG شود تا به کمک خودروسازان در این حوزه به اشتغال بیشتری برسیم.

وی با بیان این که در زمینه طراحی، ساخت، تولید و بهره برداری صحیح از ایستگاه های سوخت گیری باید تلاش های بسیاری انجام دهیم تصریح کرد: هم اکنون شرایط مصرف گاز طبیعی CNG مطلوب است هرچند کمبودهایی وجود دارد.

میرسلیم به جایگاه رفیع ایران در صنعت CNG اشاره کرد و گفت: استفاده از سوخت پاک CNG یکی از راه‌های مقابله با آلودگی هوا و حفظ محیط زیست است.

وی افزود: برخی ساختارها باید تغییر کنند تا بتوانیم سبد سوخت کشور را اصلاح کنیم، هم اکنون تنها ۲۰ درصد سبد سوخت کشور به گاز طبیعی اختصاص دارد که برای حفاظت از محیط زیست باید هرچه بیشتر به سمت استفاده از سوخت پاک CNG حرکت کنیم.

https://shoma-weekly.ir/dK5LIU