بین الملل

اشک ونزوئلا در سوگ « هوگو چاوز»

به دنبال اعلام خبر درگذشت چاوز بسیاری از مردم کار خود را رها کرده و به خانه‌هایشان رفتند و فروشگاه‌ها و دفاتر زود‌هنگام درب خود را بستند و بی‌نظمی در خیابان‌های کاراکاس ایجاد شد.

هوگو چاوز، رئیسجمهوری انقلابیون ونزوئلا که در انقلاب‌‌های آمریکای لاتین به پسر انقلابی فیدل کاسترو شهرت یافته بود، بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته (عصر سهشنبه به وقت ونزوئلا) فوت کرد.
«نیکولاس مادرو» معاون رئیس
جمهوری ونزوئلا در صفحه تلویزیون ملی این کشور ظاهر شد و با چشمانی اشک آلود اعلام کرد که هوگو چاوز، پس از یک مبارزه طولانی دوساله با بیماری سرطان، درگذشته است.

مادرو در سخنانی که بهصورت مستقیم از بیمارستان نظامی کاراکاس پخش میشد گفت‌‌‌: «ما اطلاعات بسیار غمانگیز و دردناکی دریافت کردیم و آن این است که هوگو چاوز، امروز پنجم مارس در ساعت چهار و بیست و پنج دقیقه بعد از ظهر درگذشت.» در همین حال مقامات در اطراف مادرو، شعار میدادند‌‌‌: «زندهباد چاوز». طرفداران چاوز هم به خیابانها آمده بودند و با چشمانی اشکبار شعار میدادند‌‌‌: ما همه چاوز هستیم. مادرو گفت‌‌‌: «ما هیچ شکی نداریم که فرمانده چاوز با این بیماری مورد حمله قرار گرفته است. دشمنان قدیمی سرزمین ما همواره به دنبال راهی برای ضربه زدن به سلامتی او بودند.»

  اشک ونزوئلا

به دنبال اعلام خبر درگذشت چاوز بسیاری از مردم کار خود را رها کرده و به خانههایشان رفتند و فروشگاهها و دفاتر زودهنگام درب خود را بستند و بینظمی در خیابانهای کاراکاس ایجاد شد. خودروها و اتوبوسها خیابانها را بستند و تنها موتورسیکلتها از آنها میتوانستند عبور کنند. این وضعیت باعث شد تا دهها مأمور پلیس مازاد نیز به مرکز شهر کاراکاس آمدند تا به هدایت ترافیک و نظارت بر خیابانها کمک کنند. همچنین هزاران تن از مردم عزادار ونزوئلا به خیابانهای مرکز شهر کاراکاس آمده و در عزای رئیسجمهوری محبوبشان گریسته و همدیگر را در آغوش گرفته و شعارهایی در حمایت از وی سردادند. دستههای عزادار زنان در حالی که اشک بر صورتشان جاری بود در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری میرافلورس همدیگر را در آغوش گرفته و به پهنای صورت اشک میریختند.

برخی از آنها تیشرتهایی به تن داشتند که این شعار روی آن نوشته شده بود‌‌‌: «فرمانده به پیش برو! » در همان نزدیکی نیز گروههای عزادار مردان با صورتهای گرفته و غمگین دستهای خود را در هوا بالا برده و شعار میدادند‌‌‌: «زنده باد چاوز!  زندهباد چاویسم! » در پی درگذشت چاوز در ونزوئلا هفت روز عزای عمومی اعلام شده و قرار است پیکر چاوز روز جمعه به خاک سپرده شود.

  همدردی رهبران جهان

لحظاتی پس از اعلام رسمی خبر درگذشت چاوز سیل پیامهای همدردی رهبران کشورهای آمریکای لاتین و دیگر نقاط جهان بهسوی دولت و مردم این کشور سرازیر شد. خانم کریستینا فرناندز دکرچنر، رئیسجمهوری آرژانتین که هنگام اعلام خبر درگذشت چاوز در یک مراسم رسمی در کشورش بهسر میبرد، به محض شنیدن آن، بلافاصله مراسم را تعطیل و سه روز عزای عمومی در کشورش اعلام کرد. او همچنین وعده داد که برای شرکت در مراسم تشییعجنازه چاوز به کاراکاس سفر میکند.

همچنین طرفداران هوگو چاوز در آرژانتین به میدان مرکزی شهر بوئنوسآیرس آمدند و مراسم عزاداری و سوگواری برگزار کردند. مردم پرچم ونزوئلا و پلاکاردهایی در یادبود چاوز در دست داشتند. دیلما روسف رئیسجمهوری برزیل نیز مرگ چاوز را به معنای «از دست دادن غیرقابل جایگزین یک دوست برزیل» توصیف کرد. رئیسجمهوری اکوادور، مکزیک، بولیوی، نیکاراگوا و کلمبیا هم هرکدام جداگانه پیام تسلیت و همدردی برای دولت و ملت ونزوئلا صادر کردند. اما در خارج از آمریکای لاتین هم خبر مرگ چاوز دومین روز برگزاری کنگره ملی خلق چین (مجلس) را تحتالشعاع خود قرارداد و رهبران ارشد چین از جمله هوجین تائو رئیسجمهوری و شیجین پینگ دبیرکل حزب کمونیست که دراین نشست مهم سالانه شرکت دارند، روز چهارشنبه عمیقاً از شنیدن خبر فوت چاوز ابراز تأسف کردند. در ایران هم محمود احمدینژاد، رئیسجمهوری کشورمان با ارسال پیام تسلیتی به مناسبت فوت چاوز، یک روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری روزانه خود گفت که چاوز یک رهبر برجسته و دوست خوب برای کشورش بود. سخنگوی وزارت امورخارجه آفریقای جنوبی روز چهارشنبه گفت که ژاکوب زوما رئیسجمهور این کشور از درگذشت هوگو چاوز همتای ونزوئلایی‌‌اش بهشدت ناراحت و اندوهگین است. کلایسون مونیلا به خبرنگاران گفت که زوما از طرف دولت و مردم آفریقای جنوبی پیام تسلیتی را برای خانواده چاوز، مردم و دولت ونزوئلا ارسال کرده است.

  تسلیت روباه پیر! 

دولت انگلیس که این روزها با لشکرکشی به اطراف جزایر اشغالشده مالویناس دولت چپگرای آرژانتین را تهدید میکند، روز چهارشنبه با انتشار بیانیهای از طرف وزیرخارجه‌‌اش درگذشت چاوز را تسلیت گفت. ویلیام هیگ در این بیانیه نوشت‌‌‌: من از شنیدن خبر درگذشت رئیسجمهور، هوگو چاوز غمگین شدم. مایل هستم تسلیت و همدردی خودم را در این لحظات به خانواده آقای چاوز و مردم ونزوئلا تقدیم کنم. باراک اوباما رئیسجمهوری آمریکا هم در پیام خود نوشته است‌‌‌: ونزوئلا فصل جدیدی را در تاریخ خود آغاز میکند و آمریکا به تعهد خود در قبال دموکراسی و حاکمیت قانون ادامه میدهد.

 سخن کاسترو از توطئه غرب

این در حالی است که چندساعت قبل از مرگ چاوز، معاون رئیسجمهوری ونزوئلا، تأکید کرده بود که روزی از نظر علمی ثابت خواهد شد که رهبر سوسیالیسم توسط دشمنان امپریالیستی، به سرطان مبتلا شده است. همچنین خود چاوز قبل از درگذشتش گفته بود‌‌‌: این بسیار عجیب است که من و رهبران آرژانتین، برزیل و پاراگوئه با سرطان دست به گریبان هستیم.

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا در مصاحبهای خبری در رابطه با علت مرگ هوگو چاوز، رئیسجمهور گفت‌‌‌: «به نظر چاوز اصلاً بعید نبود که سرطان وی به علت نوعی ویروس باشد که توسط غربیها وارد بدن او شده باشد. او همچنین میگفت که غربیها به اندازه کافی از تکنولوژیهای پیشرفته برخوردار هستند که بتوانند از آن طریق موجبات مرگ من را فراهم کنند». کاسترو در آخر اعلام کرد‌‌‌: «این امکان وجود دارد که سخنان چاوز درست باشد زیرا او همچون من دارای افکار ضدامپریالیستی بود.»

  اخراج دو وابسته نظامی آمریکا

در پی درگذشت چاوز نیروهای ارتش این کشور برای حفاظت از آرامش و امنیت مردم در خیابانهای کاراکاس- پایتخت- و دیگر شهرهای آن مستقر شد. ژنرال دیگو مولرو وزیر دفاع این کشور آمریکای جنوبی بامداد چهارشنبه تأکید کرد که ارتش به حمایت و وفاداری خود به دولت برای پاسداری از میراث انقلابی هوگو چاوز پایبند است.

ساعتی پیش از اعلام رسمی خبر درگذشت چاوز، الیاس خائوا وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که دیوید دل موناکو و دویل کاستل وابستگان نظامی آمریکا به عنوان عناصر نامطلوب شناخته شدهاند و باید خاک ونزوئلا را ظرف 24 ساعت آینده ترک کنند. خبرگزاری ونزوئلا گفت که نظامیان آمریکایی به دلیل تماس با نظامیان فعال در ونزوئلا برای ارایه طرحهایی به نیروهای مسلح ملی بولیواری به منظور ایجاد بیثباتی اخراج شدهاند.

https://shoma-weekly.ir/wPgIfo