سیاسی

اشغال سفارت انگلیس دست پخت خود آن ها بود

به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو مناظره ای با عنوان تاثیرگذاری و نقش تشکل های دانشجویی در سیاست گذاری نظام با حضور مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و حمیدرضا ترقی، معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی در دانشگاه آزادکازرون برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو مناظره ای با عنوان تاثیرگذاری و نقش تشکل های دانشجویی در سیاست گذاری نظام با حضور مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و حمیدرضا ترقی، معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی در دانشگاه آزادکازرون برگزار شد.

در این مناظره که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان متحد دانشگاه آزاد کازرون برگزار شد، به هر یک از مدعوین 10 دقیقه زمان پاسخگویی به سوالات مختلف داده شد، آنچه می خوانید گزارش مفصلی از مناظره است.

حمیدرضا ترقی در پاسخ به سوال تاثیر جنبش دانشجویی در سیاست های کلی نظام از منظر شما و جریان فکری منتصب به شما چگونه است، گفت: طبیعتا واقف هستید که سیاست کلان نظام بر اساس قانون اساسی توسط رهبر انقلاب و ولایت فقیه پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام که ترکیبی از همه این سلایق فکری کشور است، اتخاذ شده و ابلاغ می شود و توسط دولت های مختلف به صورت قانون پنج ساله یا یک ساله به تصویب مجلس رسیده و زمینه اجرایی می یابد.

وی افزود: به نظر می رسد که اگر سیاست های کلان را تجلی بخش آرمان های انقلاب بدانیم همچنین یکی از مهمترین رسالت دانشجو را و نظام اسلامی را آرمان گرایی بنامیم نتیجه این است که دانشجویان بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی و بر اساس سیاست های کلی نظام به دنبال فتح قله های علمی همچنین تقید به دین و ارزش های اسلامی بروند که در متن سیاست نظام است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: میان وظیفه آرمان گرایی و ملاحظه مصالح کشور فاصله ای نیست و می توان با دو بال علم و ایمان سیاست ها را محقق کرد.

ترقی ادامه داد: در سال های 72 تا کنون بیش از 45 سیاست کلان در زمینه های مختلف طی فرآیندی که ذکر شد به تصویب رسیده است، این سیاست ها بدون استفاده از قشر دانشجوی معتقد به سیاست های نظام و جز از طریق تلاش قشر دانشگاهی برای یافتن راه صحیح و اجرای سیاست هایی که مقام معظم رهبری اشاره می کنند، نتیجه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نقش اصلی جنبش دانشجویی اعتقاد و شناخت سیاست کلان جمهوری اسلامی است؛ چنانچه اگر در جایی احساس شود دستگاه و مسئولی این سیاست ها را صحیح اجرا نمی کنند و یا در پیاده سازی نقص وجود دارد وظیفه اصلی و مهم دانشجویی این است که انحراف یا نقص را متذکر شود.

مصطفی کواکبیان در پاسخ به این سوال گفت: اگر سه وظیفه کسب معرفت علمی، معنوی و سیاسی-اجتماعی را به عنوان سه اصل مهم فعالیت دانشجویی تلقی شود، در کنار آن ارتقاء دانش و فضایل اخلاقی دانشجو باید از دیگر افراد جامعه پیش گام باشد.

وی ادامه داد: باید گفت که طبیعتا در سیاست های کلان نظام تشکل و جنبش دانشجویی بایستی تاثیر گذار باشد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که آنچه باید هم اکنون باشد برطبق گفته امام خمینی(ره) که فرمودند: خدا لعنت کند افرادی که نمی گذارد دانشجو سیاسی باشد، در بعد از انقلاب بعضی این گونه رفتار کردند که سیاست باید در انحصار روحانیون قرار گیرد و این توطئه از توطئه قبل خطرناک تر است، چون شکاف بین ملت و حکومت را ایجاد می کند.

کواکبیان تصریح کرد:ما معتقدیم که سیاست و دیانت ما یکی است؛ بنابراین باید در عرصه سیاست نیز نقش آفرین باشیم، تعارف نباید کرد که در حال حاضر دانشجویان در سیاست گذاری کلان نظام تاثیرگذار نیستند.

وی ادامه داد: در بحث کرسی های آزاداندیشی نظام نرم افزاری و دیگر فعالیت های اجتماعی تشکلات دانشجویی فروغ لازم را ندارند. آنچه باید باشد خوب است؛ ولی شرایط کنونی باعث تکدر خاطر می شود.

ترقی در پاسخ به نظر شما در مورد ارتباط یا عدم ارتباط با آمریکا چیست، گفت: ارتباط با دنیا در متن سیاست جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره)و رهبر انقلابارتباط نظام با همه کشورها و ملت های دنیا را لازمه جهانی شدن نظام اسلامی می دانند، به جز رژیم صهیونیستی که حکومت نامشروع دارد و مبنایی برای پذیرش آن به عنوان حکومت ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید گفت در مورد ارتباط با حکومت آمریکا ما ارتباط را قطع نکردیم تا وقتی خود آنها این قطع ارتباط را استمرار دادند و روش خصمانه را دنبال کردند.

معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: در این شرایط که آن ها شاهد پیشرفت ملت ما و اقتدار نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان هستند و این مسایل باعث شده که در یک سطح هم وزن با آمریکا قرار بگیریم؛ طبیعی است که مذاکره با رعایت مصالح ملی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

ترقی گفت: البته باید در این مذاکره هوشمندانه عمل کنیم و مراقب آسیب های وارده از سوی آمریکا باشیم.

وی ادامه داد: اکنون با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب و فرمایشات ایشان مبنی بر نرمش قهرمانانه زمینه این تعامل از حدود سال 2011 شروع و به مرور زمان بسترها فراهم شده است.


معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت که نکته مهم در بحث مذاکرات اخیر تفاوت میان این نوع مذاکرات و روابط در زمان اصلاحات است.


ترقی افزود: در زمان اصلاحات بر اساس یک انفعال و کوتاه آمدن در برابر زیاده خواهی و عدول از اصول و مواضع نظام ارتباط برقرار شد، بنابر اسناد منتشر شده توسط صادق خرازی در سال 2003 برای حل مشکل هسته ای و جلوگیری از ورود پرونده هسته ای در شورای امنیت وعده خلع سلاح حزب الله و پیروی از سیاست های آمریکا در منطقه از سوی دولت اصلاحات به آمریکایی ها داده شد که این بر خلاف سیاست کلی نظام بوده است.

کواکبیان با اشاره به اینکه در بحث ارتباط با آمریکا به طور کلی چهار دیدگاه در کشور وجود دارد، گفت: گروهی معتقدند بدون هیچ شرط و خط قرمزی باید روابط را بهبود بخشید؛ مثل شرایط قبل از انقلاب این دیدگاه نمی تواند منطقی باشد و مورد قبول نیست.

وی ادامه داد: نقطه مقابل؛ دیدگاه اول هر گونه رابطه و مذاکره را ممنوع می دانند و در میان دوستان اصولگرا افراد وجود دارند که هر گونه رابطه ای را خیانت می دانند حتی اکنون بعضی دوستان توافق نامه ژنو را امان نامه ای به شمر زمان می دانند؛ اما ما این تفکر را نیز غلط می دانیم.

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: نفس مذاکره را نباید زیر سوال برد معتقدم که این تفکرات در جامعه توسط برخی افراد تند رو منتشر می شود.

کواکبیان تصریح کرد: دیدگاهی که تیم مذاکره کننده کنونی دارد، در مذاکرات هسته ای می توان مذاکره با آمریکا را مطرح کرد که این نیز خود دارای نقایصی است، بنده معتقدم که اگر شما موفق به حل مسئله هسته ای شدید تا مشکل اصلی حل نشود مسایل دیگری نیز از جمله حقوق بشر مطرح خواهد شد.

وی بیان داشت: دیدگاه چهارم دیدگاهی است که مدت ها مطرح کرده ایم، باید برای ایجاد رابطه و مذاکره برنامه ریزی کنیم این گونه نیست که بنشینیم و یک شبه رابطه برقرار کنیم.

دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: در این میان مهم این است که چه به دست آوریم و چه امتیازهایی می خواهیم بدهیم؟ و بنده روش مذاکره تیم فعلی را قبول دارم؛ ولی باید اصل موضوع را مطرح کرد، نباید گفت که ما در اندیشه متقابل هستیم.

کواکبیان ادامه داد: اعتقاد نداریم که با ایجاد رابطه دچار صمیمیت شویم، باید توطئه ها را در نظر گرفت؛ ولی این مسایل نباید انرژی مذاکره و ارتباط را از ما بگیرد.


وی گفت: من با گفته ترقی مخالفم که دولت اصلاحات به یک باره تسلیم منافع آمریکا شده بود؛ این گونه نیست که بدون نظر رهبر انقلابو بر خلاف مصلحت های نظام امتیازی داده شود.

معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سوال نظر شما در مورد تسخیر سفارت انگلیس چیست، گفت: در اینکه این کشورها (انگلیس و آمریکا) به تعبیر امام(ره) خیانت هایی به ملت ایرانکرده اند، شکی نیست و پرونده کثیف فراوانی در مورد استعمار و چپاول اموال ملت ایران داشته اند، جای هیچ گونه شبه های وجود ندارد و در سال های اخیر به خصوص در حوادث تحریف آمیز کوی دانشگاه و فتنه بعد از انتخابات 88 تاثیر بسزایی داشته تردیدی نداریم.

ترقی ادامه داد: به اعتقاد ما و بر اساس شواهد موجود اشغال سفارت انگلیس دست پخت و توطئه خود آن ها بود و افرادی که دست به چنین کاری زدند به عواقب این کار آگاهی نداشتند.

وی تصریح کرد: بسیاری از شواهد از جمله باز شدن درب سفارت و اعترافات دستگیر شدگان نکته فوق را تاکید می کند، باید مراقب بود که اگر در رابطه با مخالفت با اقدامات کشوری چنین رفتارهای غیر قانونی صورت بگیرد به ضرر کشور در سطح بین المللی است.

دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به همین سوال افزود: :ضمن احترام به ترقی من دیدگاه ایشان را دایی جان ناپلئونی می دانم و بنده به دلیل عضویت در کمیسیون امنیت ملی در آن زمان در جریان این مسئله هستم.

وی ادامه داد: در آن زمان یک دیدگاه این بود که سطح روابط را کنترل کنیم و دیدگاه دیگری مبنی بر قطع رابطه وجود داشت در حالی که قرار بود این مسئله به صحن علنی مجلس بیاید با مخالفت هیات رئیسه این موضوع مطرح نشد تا اینکه بعد از گذشت یک سال مسئله تحریم بانکی مطرح شد و انگلیس به عنوان عضو اصلی این تحریم را پیگیری کرد.

کواکبیان گفت: ما همان حرف قدیمی خود را مبنی بر کاهش سطح روابط مطرح کردیم که در صحن علنی مجلس مطرح شد و رای آورد.

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: متاسفانه از همان جا عده ای فرمان دادند برای تجمع و متاسفانه بر خلاف تمام سیاست های دیپلماسی رفتار شد و این گروه اندک با تندروی های خود در مسایل مختلف ایجاد حاشیه می کند.

ترقی در پاسخ به سوال نقاط قوت و ضعف دو دلت پیشین را در چه مواردی عنوان می کنید و تا چه سطحی استفاده از این نقاط را موثر می دانید،گفت: نقاط ضعف در دو دولت در عرصه مختلف متفاوت است، در عرصه اقتصادی هر دو دولت در جهت وابستگی به نفت و اجرای سیاست 44 قانون اساسی و در مواردی توسعه عدالت اجتماعی گام کامل و لازم را برنداشت.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی می توان نقاط ضعف دولت اصلاحات را باز گذاشتن دست جریان عرف گرا و سکولار در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی کشور و توجه بیش از حد توسعه سیاسی و عدم توجه به نیاز اقتصادی کشور دانست.

کواکبیان در نقد دولت پیشین گفت: دولت احمدی نژاد دارای پشتکار خوب و تلاش مناسبی بود؛ در عین حال باید توجه کرد که اگر با عقلانیت و تدبیر لازم عمل می شد می توانست نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: سفرهای استانی جز نقاط قوت دولت احمدی نژاد بود؛ ولی وقتی منجر به دادن وعده های بی سرانجام شد نتیجه ای مناسب این حجم تلاش نداشت در بحث جوان گرایی اصل کار خوب؛ ولی بدون رعایت اصل شایسته سالاری صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در بحث تخلفات دولت نهم و دهم از قانون باعث شد که شاهد بروز مشکلات مالی و پرونده های مالی بزرگ باشیم و حقیقتا این صحبت را قبول ندارم که در دولت اصلاحات به احزاب بیش از حد بها داده شد، معتقدم که فضای دولت خاتمی بر فضای امنیتی ترجیح داده شد.

کواکبیان گفت: ولی فرصت تاریخی اصلاح طلبی به دلیل انحصار طلبی و افراط گرایی برخی جریان ها از دست رفت از نکات منفی دیگر می توان به مسئله تحسن در مجلس ششم و عدم تایید صلاحیت ها در مجلس هفتم اشاره کرد.

لازم به ذکر است، در حاشیه این مناظرهترقی و کواکبیان همراه باشریفی، رئیس دانشگاه آزادکازرون و برخی دیگر از مسئولان و دانشجویان سه اصلِ درختِ که به صورت نمادین به عنوان یادبود شهدای دانشجوی سال 32 در دانشگاه آزاد کاشته شده بود، بازدید و آبیاری کردند.

https://shoma-weekly.ir/GT4GN1