سیاسی

اسلام به تحزب نگاه ویژه ای دارد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: امیدواریم قانون احزاب در برنامه بازنگری مجلس و دولت بتواند مسئله تحزب برخاسته از فرهنگ اسلامی ـ ایرانی را در کشور محقق کند.
اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در نشست صمیمانه مدیران حزب مؤتلفه اسلامی با اصحاب رسانه که در تالار سیاره برگزار شد، با اشاره به سوابق فعالیت تحزب در کشور اظهار داشت: وجود حزب در کشور یک امر ضروری، عقلانی، علمی و تجربی است.

وی ادامه داد:‌ در نظام مردم‌سالاری اسلامی و دموکراسی لیبرالی فردی موضوع تشکل لازمه حفظ نظام از نظر مردمی و جمهوری بوده است که در نظام‌های لیبرالی مثلاً در کشور آمریکا شاهد دیکتاتوری دو حزبی هستیم.

بادامچیان افزود: این درحالی است که در اسلام نسبت به تحزب نگاه‌های مثبتی شده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در تقسیم‌بندی اشکال احزاب گفت: حزب لیبرال دموکراسی غربی با تعدد و تشکل‌هایی که دارند هدفش حفظ قدرت است. در تقسیم‌بندی دوم این است که احزاب غربی مثل حزب کمونیست و نازیست وجود دارد و سومین گروه از احزاب، احزاب اسلامی، ملی و غیرغربی هستند.

وی ادامه داد: در جهان اسلام احزاب مذکور نمی‌توانند پایدار بمانند و نقش صحیحی از خود ایفاء‌ کنند.

وی حاکمیت نظام حزبی بر نظام و حکومت اسلامی را میسر ندانست و گفت: در جمهوری اسلامی رهبری جامعه برعهده ولی‌فقیه است و حاکمیت مربوط به فقه اسلامی که در رأس آن ولی‌فقیه است حزب در این جایگاه نمی‌تواند در رأس قرار گیرد و این بدان معناست که ولی‌فقیه در هیچ حزبی حضور ندارد و در واقع نظام اسلامی فرهنگ مستقل و ایرانی خود را دارد.

بادامچیان علت ناپایداری احزاب غربی در ایران را مشکل مغایرت با اسلام و توده‌های مردمی و جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: امیدواریم که قانون احزاب در برنامه بازنگری مجلس و دولت بتواند مسئله تحزب برخواسته از فرهنگ اسلامی و ایرانی را در کشور محقق کند.

https://shoma-weekly.ir/H50fCS