سیاسی

اسلامی: نقطه مشترک تکنوکرات‌ها و انحرافیون، تقابل با رهبری است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: ریشه اتحاد تکنوکراتها و انحرافی ها در تقابل با رهبری است.
امحمد مهدی اسلامی در گفتگو با خبرنگار نسیم خاطر نشان کرد: مشکل اساسی این دو گروه توقف در فرد است، تکنوکراتها در سال 75 جایگاه ریاست جمهوری را منحصر در شخض رفسنجانی می دانستند، لذا پیشنهاد تغییر قانون اساسی برای تداوم دوره وی را دادند که نظام در برابر این پیشنهاد ایستاد اما بعد از 16 سال همچنان بر همان مدار هستند.
وی افزود: انحرافیون نیز خواهان تداوم حضور حلقه خویش در قدرت هستند، با این تفاوت که با درس گرفتن از تجربه تکنوکراتها فهمیده اند که راه تداوم مسیر در مدل مدودف – پوتین است.
مدیر موسسه مطبوعاتی شما، یاد آور شد: در مقابل این دو جریان اصولگرایان قرار دارند که معتقد به محوریت ولایت فقیه هستند. تفاوت عمده اصولگرایان با آن دو جریان این است که به جای توقف در فرد برای حفظ منافع به وفاداری به گفتمان برای حفظ ارزشها معتقد هستند.
اسلامی افزود: این ریشه مشترک تکنوکراتها و انحرافیون سبب شده است که میوه های شبیه به یکدیگر تولید نمایند. مواردی همچون غوغاسالاری در برابر انجام وظایف شورای نگهبان، رویکرد به کارناوالهای تبلیغاتی، استفاده از تبلیغات پرهزینه و ...
وی با یادآوری تاریخچه حزب کارگزاران اظهار داشت: در آستانه انتخابات مجلس پنجم در زمستان 1374 بود که کارگزاران با حضور تعدادی از وزرا و اعضای دولت اعلام موجودیت کرد تا با پایان دولت ششم قدرت در دایره آنها حفظ شود. در این دوره نیز شاهد تشکیل ستادهای با عنواینی همچون حامیان دولت هستیم و مقامات رسمی در دولت در انتخابات مجلس نهم، شوراهای اسلامی شهر و روستا و حتی ریاست جمهوری نقش ایفا می کنند؛ تا آنجا که شخص رییس جمهور در نامزد جریان خویش را در ثبت نام همراهی می نماید.
اسلامی نقد وارده به این رویکرد را دادن اصالت به حفظ قدرت به صورت باندی و نه از طریق تحزب اسلامی به صورت کادرسازی برای ارائه خدمت دانست و افزود: "تعصب جمعی" و "اولیت داشتن روابط بر شایستگی ها" از جمله شاخص های غیر اسلامی بودن این رویکرد است.
وی از جمله نتایج این رویکرد مشترک را تلاش برای جذب آرای خاکستری از طریق مفاهیمی دانست و افزود: در چنین رقابتی اخلاق خواهد مرد و از این رو شاهد مطرح کردن خود از طریق نفی رقیب با برچسب زدن هستیم ؛ در حالی که در رقابت صحیح انتظار می رود به ارائه جنبه های ایجابی خویش پرداخته شود و در کنار اعلام نقاط افتراق و نقد علمی رقبا، سخن از توانایی های خویش به میان آید.
این فعال رسانه ای طرح شعارهایی که مغایر با ارزشهای انقلاب اسلامی و متضمن وادادگی است، را از دیگر نتایج این رویکرد دانست و افزود: رقابت بر سر برقراری رابطه با آمریکا به تعابیری همچون "بستن با کدخدای جهان راحت تر است" در حالی است که اساسا تعیین سیاست های کلان در روابط خارجی خارج از حدود اختیارات رییس جمهور است. اما چنین شعارهایی از هر دو جریان شنیده می شود.
وی افزود: استفاده ابزاری از اعتقادات مردم از دیگر مواردی است که از اشتراکات تکنوکراتها و انحرافیون است. در حالی که در هنگام عمل با شعار تساهل و تسامح به دنبال دین حداقلی هستند و ورود اسلام به ساحت اجتماعی را به رسمیت نمی شناسند؛ در مواقعی که منافعشان ایجاب کند حتی تیتر دروغین "دعوت مراجع" را برای حضور انتخاباتی خود بر می گزینند و یا در سفرهای استانی سعی به کسب اعتبار از طریق دیدار با علمای بلاد دارند.
اسلامی خاطر نشان کرد: تلاش هر دو گروه بر آن است  که آنچنان بر لب خطوط قرمز حرکت کنند که هم مسیر ضدارزشی خویش را پیش ببرند و هم تا حد ممکن از برخورد رسمی و پیامدهای حقوقی آن مصون باشند.
وی با یادآوری گلایه های مکرر رهبری از عدم اجرای خط مشی های ابلاغ شده نظام از سوی این دو جریان در مقاطع مختلف، افزود: اولویت داشتن "بقای در قدرت" شاید اصلی ترین علت این همه تشابه و ستیز مخفی با ولایت و عدم تمکین در برابر خواسته های رسمی رهبر است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی وحدت وفاداران به نظام و ارزشهای والای آن را از مهمترین وظایف اصولگرایان در این پیچ تاریخی دانست و گفت: انتخاباتهای ریاست جمهوری و شوراها نقش تعیین کننده ای در جهت گیری نظام در سالهای آینده دارد. انتظار می رود اصولگرایان با حفظ کرسی های تبلیغات انتخاباتی در دوره رسمی تبلیغات و همگرایی در ترویج و صیانت از گفتمان انقلاب بجای تخریب یکدیگر، در روزهای پایانی رقابت برای حفظ منافع ملی به وحدت دست یابند و مانع از شکستن آرا اصولگرایان که با اقبال بیشتری برخوردارند به نفع جریانهای اقلیت اما متحد شوند.

https://shoma-weekly.ir/rJh5Ts