سیاسی

استقلال یعنی مقابله با قدرت مداخله‌گر

استقلال یعنی یک کشوری مداخله‌گر را بشناسد، با آن مقابله کند و در مقابل آن بایستد.
حمیدرضا ترقی- استقلال یعنی یک کشوری مداخلهگر را بشناسد، با آن مقابله کند و در مقابل آن بایستد.

مقام معظم رهبری 19/11/92

 

   مفهوم استقلال

استقلال اولین شعار از سه شعار اصلی انقلاب اسلامی ایران است. مردم ایران با شعار «استقلال» میخواستند اراده ملی و اسلامی خود را از نفوذ و دخالت ابرقدرتهای خارجی بویژه آمریکا رها و آزاد سازند تا بتوانند هم حیات طیبه خود را سامان بخشند و هم در صحنه بینالمللی به مصلحت مسلمانان و مستضعفان عالم اقدام کنند.

استقلال یک ملت یا دولت در صحنه بینالمللی، در واقع، آزادی عمل آن برای تأمین مصالح خویش یا بشریت است و آزاد کسی است که در داخل کشور یا سازمان سیاسی دولت، بتواند کارهایی را که به خیر و مصلحت خویش میبیند، انجام دهد.

استقلال، وضعیت یا موقعیت ملت یا دولتی است که در مقابل سایر دولتها، سیاستی راکه در داخل یا خارج به مصلحت خویش یا بشریت میبیند، میتواند به اجرا گذارد و عملی گرداند.

استقلال، صفت ملت یا دولتی است که از حاکمیت ملی برخوردار باشد.

دولتهایی که نتوانند از قدرت تولید داخلی لازم یا قدرت دفاعی کافی خودکفا برخوردار شوند، از اراده سیاسی ملی کامل هم برخوردار نخواهند بود، اراده آنها تحت تأثیر نیازهای حیاتی به تبعیت از دولتهای خارجی درخواهد آمد. از این رو برای هر دولتی، شرط لازم استقلال یا آزادی سیاسی در صحنه بینالمللی وامور داخلی رسیدن به خودکفایی نسبی و قدرت تولید داخلی و قدرت دفاعی مستقل و کافی است.

 

   استقلال از نگاه امام

حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: اگر ما استقلال کشور خودمان را تحصیل نکنیم و تضمین نکنیم سایر چیزها درست نخواهد شد. (صحیفه نور، ج4، ص473)

امام فرمودند: تا این ملت از این غربزدگی بیرون نیاید استقلال پیدا نمیکند.

اگر بخواهید مستقل باشید، اگر بخواهید شما را به این که یک ملت هستید بشناسند و بشوید یک ملت، از این تقلید غرب باید دست بردارید.(ص.ج5،ص42)

تا فکر شما مستقل نباشد کشور شما مستقل نمیشود.

امام خمینی شرط اول استقلال را استقلال فکری میدانستند که معتقد بودند، از دانشگاه است که میتواند یک کشوری، کشور مستقل باشد... استقلال کشور منوط به استقلال همین دانشگاهها و فیضیههاست. (صحیفه، ج4، ص281

امام شرط دیگر استقلال را بیرون کردن فکر واردات از خارج در ذهن جامعه و مردم میدانستند و تأکید نمودند که برای کسب استقلال باید مهیای مقابله بااجانب باشیم.(صحیفه، ج15، ص36)

و فرمودند؛ اسلام، قوای مسلح را در رأس امور قرار میدهد و آنها هستندکه استقلال کشور را حفظ میکنند. (صحیفه نور، ج14، ص186).

از این رهنمودها میتوان دریافت که استقلال از چه ارزش مهمی در تفکر و اندیشه اسلامی برخوردار است.

 

   استقلال در نگاه رهبری

مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان و ارتشیان نیروی هوایی فرمودند: «استقلال به معنای بداخلاقی کردن با همه دنیا نیست، استقلال به معنای مقابله با آن قدرتی است که میخواهد مداخله کند، میخواهد دستور بدهد. میخواهد حیثیت و شرف یک ملت را برای منافع خود خرج کند، این معنای استقلال است».

 

   دشمن استقلال

قدرتهای خارجی و مداخلهگر به تعبیر مقام معظم رهبری دشمن استقلال یک ملت هستند،آنها هستند که از حس استقلال در یک کشور واهمه دارند، میهراسند و سعی میکنند این حس را در ملت، در رهروان و در پیشروان ملت، تضعیف کنند. بنابر این همانطور که امام راحل و مقام معظم رهبری فرمودند: دشمن استقلال ملت ایران آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهایی هستند که میخواهند همچنان بر چپاول ثروتهای ملی و به یغما بردن میراث کشور ادامه دهند.

 

   راههای جدید استقلالزدایی

مقام معظم رهبری در تشریح راههای جدید استقلالزدایی از ملتها فرمودند:

1-برای اینکه ملتها را از استقلال روگردان کنند، این جور تبلیغ میکنند که استقلال سیاسی کشورها یا استقلال فرهنگی و اقتصادی کشورها با پیشرفت کشورها منافات دارد.

2-کسانی هم در داخل کشورها از جمله داخل کشور ما، این حرف را منتشر میکنند که اگر کشوری بخواهد در مجموعه کشورهای پیشرفته دنیا قرار بگیرد چارهای ندارد جز اینکه از میل استقلالخواهی فروبکاهد. میل به استقلال را در خود کم کند. والا با هم نمیسازد که یک کشوری بخواهد مستقل باشد، بخواهد صرفاًبر روی منافع خود تکیه کند، و در عین حال جزء منظومه پیشرفت جهانی هم قرار بگیرد.

رهبری انقلاب این حرف را حرف غلطی دانسته و آن را ساخته و پرداخته کسانی میدانند که با استقلال کشورها مخالفند.

بنابر این استقلال به معنای قهر کردن با کشورها نیست، به معنای ایجاد کردن سدی در مقابل نفوذ کشورها است که نتوانند منافع آن کشور و منافع آن ملت را تحتالشعاع منافع خودشان قرار بدهند. این معنی استقلال است و این مهمترین هدف برای یک کشور است.

3-مبارزه با استبداد بدون مبارزه با قدرت خارجی که پشت سر دیکتاتور و مستبد قرار دارد و اکتفا کردن به مقابله با استبداد مثل انقلاب مصر که مبارک را برداشتند ولی با قدرتهای آن مبارزه نکردند و همه زحماتشان هدر رفت.

4- سازش با سلطهگر خارجی که پشت سر رژیم مستبد طاغوت قرار دارد. یعنی کسانی روی کار بیایند که با قدرت حامی طاغوت سازش کنند و زمینه حاکمیت دوباره او را فراهم سازند.

بنابر این برای اینکه انقلاب به پیروزی برسد لازم است؛ 1- فریب القائات دشمنان و دوستان فریفته داخل را نخورند که استقلال را با پیشرفت در تعارض میبینند.

2- با قدرت پشتیبان رژیم گذشته مقابله کنند و به او دل نبندند و با او سازش نکنند.

به امید استقلال روزافزون و موفقیت در تمام عرصهها. انشاءالله

https://shoma-weekly.ir/qeVmq8