سیاسی

استفاده انتخاباتی از فضای مجازی کم هزینه و پر اثر است

استفاده از فضای مجازی کم هزینه و پر اثر است و باید در قانون در این زمینه پیش بینی جدی داشته باشیم
حمیدرضا ترقی در خصوص ضوابط قانونی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «به مرور که بیش از سی انتخابات را برگزار کردیم، به روش های نوین در تبلیغات دست یافتیم که عوارض ناشی از شیوه های گذشته را کاهش داد.»

این کارشناس مسائل سیاسی هزینه کردها را از جمله مشکلات عمده در حوزه تبلیغات دانست و افزود: «اگر جلوی این کار گرفته نشود، حرف اول را پول و ثروت خواهد زد نه صلاحیت و شایستگی!»

ترقی تصریح کرد: «اگر تبلیغات بگونه ای صورت گیرد که مردم فریب بخورند و نتوانند توانمندی ها و ظرفیت های فرد را درک کنند، برای انتخابات سالم مضر خواهد بود.»

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این راستا به لزوم حرکت مجلس به سوی قانون مدار نمودن شیوه های انتخابات اشاره کرد و افزود: «هم اینک اندازه عکس های انتخاباتی مشخص است، ستادها باید شفاف و مشخص باشد و نمی توان در هر مکانی پرده تبلیغاتی نامزدها آویخته شود.»

ترقی همچنین با اشاره به ممنوعیت قطارهای تبلیغاتی بر لزوم دریافت مجوز برای نشست های تبلیغاتی تاکید کرد.

وی ضابطه مند شدن تبلیغات را منجر به جلوگیری از تخریب دیگر نامزدها دانست و افزود: «این مسائل در قانون پیش بینی شده تا عوامل تبلیغاتی هر نامزد مراعات کنند و در جهت تخریب دیگران رفتار نکنند.»

در ادامه ابراهیم نکو با بیان اینکه داشتن قانون صرفا کفایت کننده نیست، اظهار کرد: «تا زمانیکه اجرای قوانین بدرستی اِعمال نشوند، شاهد ایراداتی خواهیم بود که هم اینک نیز در حوزه انتخابات شاهد آن هستیم.»

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برهم خوردن نظم انتخابات از سوی برخی سودجویان، گفت: «هم اینک کسی حق ندارد اقدام به تبلیغات نماید ولی متاسفانه این مسئله را طی چند ماه مانده به انتخابات شاهد هستیم.»

نکو با اشاره به هزینه های گزاف برخی نامزدها در حوزه انتخابی اش در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: «برخی نمایندگان به دلایلی صلاحیت دریافت می کنند ولی بعد برخوردهایی را شاهد نیستیم که نشان می دهد قانون را بدرستی اجرا نمی کنیم.»

وی ادامه داد: «دستگاه هایی که وظیفه برخورد با قانون گریزان را دارند، باید با جدیت بیشتر برخورد کنند تا مردم ایمان پیدا کنند انتخابات همانی است که آن ها می خواهند.»

نکو اذعان داشت: «باید به مردم توضیح دهیم که قانون گریزان بعد از ورود به مجلس نیز قانون را زیر پا خواهند گذاشت. در مجلس خبری از درآمدهای آنچنانی نیست؛ لذا بعید است جبران این هزینه های گزاف انجام شود.»

وی افزود: «قانون انتخابات ما اشکالات اساسی دارد؛ از جمله در بحث احزاب مشکلاتی داریم و کمرنگ بودن حضور احزاب از جمله همین اشکالات است.»

در این میان مؤید حسینی صدر روی خط ارتباطی رادیو گفت وگو حاضر و پاسخ گوی سوالات "مناظره" سیاسی شد.

این نماینده مجلس تبلیغات زودهنگام را دارای تبعات منفی برای جامعه عنوان کرد و افزود: «از اینرو حل و فصل مشکلات مردم در میان نیست و اقدامات خداپسندانه در حاشیه می رود و هر کس از موقعیت ها برای کسب رای استفاده می کند.»

حسینی صدر بیان داشت: «اگر نامزدها برنامه های خود را تشریح کند، بی آنکه به حوزه تبلیغی اشاره کند، آنکس که برنامه ای قوی تر دارد، بعنوان نماینده انتخاب می شود.»

وی تبلیغات غیر واقعی را نوعی سیاه نمایی توصیف کرد و افزود: «اگر یک نفر بگوید تمام راه ها باید اتوبان شود یا هر محله یک ورزشگاه داشته باشد، چنین تبلیغاتی تخریب مسئولان فعلی و غیر کارشناسی است.»

حسینی صدر ابراز امیدواری کرد که فضای جامعه از این سمت و سوها دور شود.

در این میان محمدرضا راه چمنی به جمع مهمانان حضوری برنامه پیوست و در "مناظره" سیاسی رادیو گفت وگو شرکت کرد.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی تصریح کرد: «قانون پیشین تبلیغات مربوط به سال های گذشته است و شرایط جامعه نسبت به آن دوره بسیار فرق کرده.»

راه چمنی ادامه داد: «این قانون را درای نواقص بسیاری دانست و افزود: «در این قانون برای کاندیداهای جدید کمی تنگ نظری شده؛ کدام کاندیدا است که طی 7 روز بتواند حضوری در حوزه انتخابیه با مردم بحث و تبادل نظر کند.»

در این میان نکو در پاسخ به راه چمنی گفت: «اینکه بخواهیم زمان تبلیغات را طولانی کنیم، این مسئله بیشتر به هزینه تراشی منجر می شود. اشکالات آقای راه چمنی به جاست ولی زمان یکسال شاید طولانی باشد و می توان آن را از یک هفته به یکماه ارتقا داد.»

ترقی نیز در ادامه اظهارات دیگر مهمان برنامه اظهار کرد: «در کشوری که تقریبا دو سال یکبار انتخابات برگزار می شود، تبلیغات زودهنگام همه را از زندگی باز می دارد که مورد انتقاد مقام معظم رهبری نیز بود.»

وی تصریح کرد: «برخی گروه ها یکسال و نیم اقدام به تبلیغات کرده اند و قانون نیز جلوی آن ها را نگرفته است؛ اما اینکه چه کنیم که مردم به یک منتخب خوب برسند، مطالبه ای عمومی از سوی مردم است.»

ترقی اذعان داشت: «احزاب راه رسیدن به راه حلی مفید است که اگر کارکردهای مناسب نمایندگی را تربیت و آن ها را در میان مردم مطرح کنند، قطعا مردم به راحتی اقدام به انتخاب می کنند.»

در این میان مجری برنامه با طرح پرسشی درباره بازنگری در قانون تبلیغات انتخاباتی از راه چمنی خواست درخصوص اصول تبلیغات روز هنگام صحبت کند.

وی گفت: «ما دارای قانون احزاب هستیم که کار خود را می کنند. در قانون جدیدی که در مجلس تصویب شد مبتنی بر پررنگ بودن بحث احزاب در انتخابات نبوده.»

راه چمنی تصریح کرد: «اگر مجلس اراده قوی داشته باشد تا این مسائل حل شود، با فرد باید عضو حزب باشد و یا برای ثبت نام از گروه سیاسی معرفی نامه آورد.»

نکو در پاسخ به اظهارات راه چمنی گفت :«مردم نمی دانند احزاب برای چه تشکیل شده اند و در سطوح مختلف کشور چه کارکردی دارند و این خلأ در جامعه احساس می شود.»

وی ادامه داد: «احزاب به برنامه متعهد نیستند و در حد تبلیغات باقی خواهد ماند؛ اما وقتی احزاب نقش خود را ایفا می کنند، مکلف هستند به این برنامه ها عمل نمایند.»

ترقی نیز اظهارات دیگر مهمانان برنامه را چنین پی گرفت: «اگر فضای مجازی بروز حقیقی نداشته باشد همچون جلسات معمولی خواهد بود.»

وی ادامه داد: «استفاده از فضای مجازی کم هزینه و پر اثر است و باید در قانون در این زمینه پیش بینی جدی داشته باشیم.»

ترقی افزود: «مجلس باید تعیین کند که فعالیت های مجازی شامل تبلیغات غیر مجازی می شود یا خیر... البته رویکرد وزارت کشور مبتنی بر تخلفات است.»

وی با بیان اینکه فضای مجازی تفاوتی با فضای حقیقی ندارد، گفت: «وزارت کشور می تواند تشکیل پرونده دهد که اگر فردی زودد تر از موعد مقرر تبلیغات را آغاز کرد با او برخورد شود ولی این اقدام چندان موثر نیست.»

نکو نیز بر لزوم ورود نخبگان به مجلس تاکید کرد و گفت: «قانون انتخابات با شدت و ضعف هایی روبرو است که انتخابات را مدیریت می کند و تاکنون کسی نامزدها را بدلیل تبلیغات زودهنگام محدود نکرده است.»

وی تصریح کرد: «شبکه های مجازی و اجتماعی نگران کننده است که اگر برای آن چاره اندیشی نشود، فرد می تواند نسبت به اعلام جرم به عدم وجود قانون در این حوزه استناد کند.»

https://shoma-weekly.ir/Rwz7k9