بین الملل

استفاده از ظرفیت های تنش‌زدایی مقاومت و اقتصاد منطقه در دولت آینده

با اجرایی سازی درست تنش‌زدایی در گام نخست، مرحله دوم ارتباط ایران با مقاومت در سطح منطقه برای ایجاد یک فضای جدید همکاری است.
حسن لاسجردی- توجه به بحث سیاست تنشزدایی فرصتی در استفاده از ظرفیتهای منطقهای برای دولت آینده است. ما در دوران اخیر با برخی از کشورهای منطقه و بهویژه کشورهای عربی بهواسطه نوع برخورد آنها و تهییجات و تحریکات توسط آمریکا و طرف غربی دچار مشکلاتی بودیم.

آمریکا در دوران ترامپ درصدد ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه بود و به نظر میرسد اکنون که دولت ایالاتمتحده نسبت به نگاه خود به کشورهای عربی تغییر رویکرد داده است، باید به سمت تنشزدایی با هدف ایجاد آرامش در منطقه حرکت کند.

 تعریف تازه از نقشآفرینی نیروهای مقاومت

با اجرایی سازی درست تنشزدایی در گام نخست، مرحله دوم ارتباط ایران با مقاومت در سطح منطقه برای ایجاد یک فضای جدید همکاری است. در حال حاضر نیروهای مقاومت در کشورهای مختلف بهعنوان نیروهای مؤثر و کارآمد شناخته میشوند و درعینحال با پارهای از اقدامات خود به دولتهایشان کمک کردهاند؛ بهطور مثال در عراق حشدالشعبی در خصوص مقابله با داعش و ایجاد و ثبات و آرامش مؤثر بوده است، در لبنان حزبالله عامل تعیینکننده برای مقابله با اسرائیل در راستای ایجاد امنیت است.  یمن، سوریه و سایر کشورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ما اگر بتوانیم دوره تنشزدایی را با کشورهای منطقه آغاز کنیم باید تعریف مجددی از نقشآفرینی نیروهای مقاومت داشته باشیم و آنها در شاکله ساختار قدرت در منطقه واردشده و امکان نقشآفرینی پیدا کنند و مانند بسیاری از نمونههای موفق سیاست آموزی بیاموزند و تلاش شود آنها بهعنوان نیروی بازیگر مؤثر واقع شوند.

 ایجاد قطب اقتصادی در منطقه غرب آسیا

منطقه ما منطقهای حاصل خیز و دارای قابلیتهای متعدد فرهنگی، تجاری و  بازرگانی است،  ما به دلایل مختلف نتوانستیم از این فرصت به نفع مردم استفاده کنیم. در دوره جدید، دولت مستقر باید از این فرصت در راستای منافع عمومی به نفع احسن استفاده کند و با توجه به نیازهای موجود در منطقه اعم از نیازهای معیشتی و یا استفاده از علوم و فناوری جدید به نفع مردم دادوستد اقتصادی نماید، با در نظر گرفتن این موارد دولت جدید فرصت مناسبی برای بهرهمندی از فضای منطقه و بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی به دست خواهد آورد.

https://shoma-weekly.ir/OxAoBP